Vad tror ni om Gozo, Malta?

23 juli 2013 12:36
Visningar: 3447
Jag och en kompis håller på att spåna om nästa års semester.
Vi tänkte åka någonstans till Medelhavet och med två barn i 11-12-års åldern.

Vi är ute efter "det genuina Medelhavet" och vackra vyer.
Har börjar kika på Gozo, Malta.

Ni som varit där, är vi inne på rätt spår? Har Gozo det vi söker?
En annan möjlighet är ju t.ex.att satsa på Kroatien i stället...
Av Mrb
23 juli 2013 14:07
Återkommer om ca tre veckor. Då har jag varit där.
23 juli 2013 16:41
Citerat från Mrb:
Återkommer om ca tre veckor. Då har jag varit där.
Strålande!
Av Ivan
24 juli 2013 00:47
Med barn i den åldern skulle jag inte välja Malta och Gozo. Var där i juni men inte ännu hunnit lägga in något resealbum.
Själva Malta har har mest klippbad. Finns några sandstränder i norra delen.
Gozo har också några sandstränder. Annars blir det mest hotellpolen.
Skulle nog rekommendera Kroatien istället.
Har själv varit med barnbarn i den åldern dit.
Kolla mitt resealbum: "Resa med barnbarn".
Prismässigt är nog också Kroatien bättre.
Skulle rekommendera Markarskaområdet. Kolla på Scandjet.
24 juli 2013 09:17
Tack för bra info.
Jo, jag har ju sett att det är mest klippor och lite stränder, men alltid svårt att föreställa sig hur det blir konkret på plats...

Jo Kroatien är ju alltid trevligt, har funderat lite på ön Vis också.
Vi får fundera vidare, reser ju dock en hel del utan barn också och har blivit lite sugen på att besöka Gozo någon gång i någon form i alla fall.
Hittade en så otroligt trevlig lägenhet att hyra där också...

Är det vackert på Gozo?
Eller är det väl kargt och torrt/brunt?

/Gunilla
Citerat från Ivan:
Med barn i den åldern skulle jag inte välja Malta och Gozo. Var där i juni men inte ännu hunnit lägga in något resealbum.
Själva Malta har har mest klippbad. Finns några sandstränder i norra delen.
Gozo har också några sandstränder. Annars blir det mest hotellpolen.
Skulle nog rekommendera Kroatien istället.
Har själv varit med barnbarn i den åldern dit.
Kolla mitt resealbum: "Resa med barnbarn".
Prismässigt är nog också Kroatien bättre.
Skulle rekommendera Markarskaområdet. Kolla på Scandjet.
Av Ivan
24 juli 2013 10:25
Malta är ju framför allt Historia med härskare från de flesta länder runt Medelhavet.
Alla har lämnat spår och minnesmärken efter sig.
På Gozo finns några vackra och smyckade kyrkor.
Annars mest rester av befästningstorn.
Har ni hittat ett bra boende på Gozo så är det sedan inte svårt att ta sig över till Malta.
Färjorna tar inte lång tid och går hela dagarna.
Att hyra bil underlättar om man skall utforska ön. Tyvärr kör de andra på fel sida.
Två bolag kör Hop On Hop Off turer. Även på Gozo.
Med en tredagarsbiljett hinner man se det mesta. Då ingår också en hamnkryssning.
Men skulle nog fortfarande inte ta med badsugna barn till Malta/Gozo.
Av Gevalia
24 juli 2013 21:24
Gozo är underbart! Har varit där två gånger och åkt runt hela ön med hyrbil.
Som det tidigare sagts så kör de vänstertrafik, så en automatväxlad bil är att föredra. Med A/C förstås.

Lägenheten ni hittat hoppas jag också har A/C, då vi senast (augusti -12) valde en mysig lägenhet med endast fläkt. Hett! ca 30-35 grader varje dag.

Ramla bay heter den finaste stranden på ön och är en av Europa vackraste. Där finns ett par matställen och toaletter, men bara en dusch. Det är lätt att åka "vilse" på ön då alla små byar har ett torg och en kyrka samt något cafe.

Kaktusmarmeladen som tillverkas här är av den sötaste sorten, men unik. Ni kan köpa den direkt av Stefan, som tillverkar den. Fråga efter honom i Xagtron. (Stavningen?).

Som sagt, inget vidare för barnen, men mysigt för vuxna.
24 juli 2013 21:45
Citerat från Gevalia:
Gozo är underbart! Har varit där två gånger och åkt runt hela ön med hyrbil.
Härligt att höra! Ramlade på det är fotoalbumet också i dag och fick lite "blodad tand":
http://wasleys.org.uk/gozo_malta/a_Gozo/Gozo_index.html
Fina bilder!

Men en sak som slår mig, vi hade i så fall tänkt åka i juni, men är det egentligen för sent för Gozo, läste någonstans att Gozo är grönt fram t.o.m. maj, men brunt fr.o.m juni...
Som sagt, inget vidare för barnen, men mysigt för vuxna.
Jag ska sätta mig ner med min tjej när hon kommer hit nästa gång (varannan vecka...) och visa bilder och höra vad hon tror...
Av Annl
24 juli 2013 22:27
Vi reser till Malta på måndag med tre tonåringar för två veckor där och jag återkommer med svar när vi är hemma - av de tipsen som jag fått när jag ställde frågor om Malta så tror jag att detta kan vara rejält kul. Men- återkommer som sagt!
25 juli 2013 11:00
Citerat från Annl:
Vi reser till Malta på måndag med tre tonåringar för två veckor där och jag återkommer med svar när vi är hemma - av de tipsen som jag fått när jag ställde frågor om Malta så tror jag att detta kan vara rejält kul. Men- återkommer som sagt!
Jättebra!
Av Pelle77
25 juli 2013 13:58
Jag har varit på Malta och på Gozo två ggr och har ett fotoalbum därifrån på min sida. Gozo är jättemysigt men personligen skulle jag nog kombinera det med Malta. "Huvudstaden" Victoria var mysig att spankulera i liksom tidigare nämnt Xlendi bay. Åk även längst ut på ön och se den karga naturen. Ångrar att vi inte dök där (Blue hole).

Öarna har blivit en favorit för mig.vackert, mycket att se och jättegod mat. Söker ni stränder så är utbudet lite sämre nen väldigt klart vatten. Gamla huvudstaden Mdina och Valletta är självklara mål.

Hyr bil, otroligt billigt och ön är inte så stor så man tar sig runt lätt. Går bilfärjor till Gozo också.
25 juli 2013 16:08
Hm, ja jag har tänkt på det.
Att man missar en massa på Malta om man bara bor på Gozo.
Anledningen att jag är/var inne på bara Gozo är att jag "sprang på" en jättefin lägenhet på Gozo som dessutom var jättebillig att hyra men bara hyrs ut veckovis och det kändes frestande att få till en jättebillig vecka på en (förhoppningsvis) charmig och genuin medelhavsö.

Att utöka med några dagar på Malta går ju fast ju mer det växer, desto dyrare blir det ju...

Menade du förresten att man bör kombinera med Malta för att
a) det finns så mycket att se även på Malta eller
b) för att Gozo är en väl liten ö för en hel vecka och man förmodligen får lite tråkigt?
Citerat från Pelle77:
Jag har varit på Malta och på Gozo två ggr och har ett fotoalbum därifrån på min sida. Gozo är jättemysigt men personligen skulle jag nog kombinera det med Malta. "Huvudstaden" Victoria var mysig att spankulera i liksom tidigare nämnt Xlendi bay. Åk även längst ut på ön och se den karga naturen. Ångrar att vi inte dök där (Blue hole).

Öarna har blivit en favorit för mig.vackert, mycket att se och jättegod mat. Söker ni stränder så är utbudet lite sämre nen väldigt klart vatten. Gamla huvudstaden Mdina och Valletta är självklara mål.

Hyr bil, otroligt billigt och ön är inte så stor så man tar sig runt lätt. Går bilfärjor till Gozo också.
Av Pelle77
26 juli 2013 13:09
Hej!

Jag tror det är en blandning av de punkter du tog upp som gjorde att jag svarade som jag gjorde. Malta är större men å andra sidan går det ju utmärkt att bo på Gozo och göra utflykter åt andra hållet så att säga. Ni kommer att få det bra hur ni än väljer att göra.
27 juli 2013 10:22
Det låter ju bra!
Citerat från Pelle77:
Hej!

Jag tror det är en blandning av de punkter du tog upp som gjorde att jag svarade som jag gjorde. Malta är större men å andra sidan går det ju utmärkt att bo på Gozo och göra utflykter åt andra hållet så att säga. Ni kommer att få det bra hur ni än väljer att göra.
28 juli 2013 11:53
Gozo är jättefint och verkligen genuint men det var för varmt när vi var där i augusti! Du kommer nog att gilla Gozo.
28 juli 2013 13:59
Låter bra!

Börjar så smått snegla på boka-knappen...
Citerat från Mariobros:
Gozo är jättefint och verkligen genuint men det var för varmt när vi var där i augusti! Du kommer nog att gilla Gozo.
Av Annl
10 aug. 2013 17:20
Hej

Lovade ju dig ett svar angående boende på Malta ./. Gozo.

Befinner mig på Malta i St julians just nu och har bara några dagar kvar av vår tvåveckorsvistelse här.

Första veckan bodde vi på ett lägenhetshotell i Gzira (på gränsen till Sliema) och nu den andra veckan bor vi på Hotel Intercontinenal i St Julians.

Vi har gjort utflykt bl.a. till Gozo.

Utifrån våra erfarenheter svarar jag som följer:

Jag skulle inte rekommendera boende på Gozo men det beror lite på vad ni tänkt er att göra. Är det bad säger jag no, no - bättre att bo på Malta. Skälet till det är att det finns så lite stränder på Gozo och den mest populära ska enligt guideboken vara helt överbefolkad. Vi skippade att vada där av det skälet.

Sen är det rätt sömnigt på Gozo och det gäller även huvudorten Victoria och det kan vara bra att veta när man letar boende. Skulle jag bo på Gozo skulle jag definitivt välja Victoria där det i alla fall händer något. De andra orterna som vi passerade var helt stilla i princip.

Ett annat skäl till att det är bättre att bo på Malta är att det finns mera att göra här och det blir då enklare att åka på utflykt till Gozo än tvärtom. Visst finns det färja som går ofta och visst är det korta avstånd men man kommer inte ifrån att trafiken går långsamt och att det är mycket trafik så det som ser ut som att det ska gå fort tar längre tid än man beräknat. Dessutom är det mycket enkelriktat och det försvårar det hela ytterligare och kan extra tid då man får joxxa och snurra efter att ha kört fel.

Vårt första boende - Bayview Hotel and apartment - var bra och billigt. Det fanns pool på taket och man kunde bada nedanför hotellet i hamnen (absolut ingen strand eller ordnad badplats). Vi hyrde en lägenhet med seaview och det var trevligt eftersom vi då fick ta del av stadslivet och hade fin utsikt. Det fanns en allmän sandstrand en bit bort men jag vet inte något om den.

Intercontinenal är ett riktigt trevligt hotell med ett stort pooldäck på taket. Och en stor fördel är att detta hotellet är ett av de få som har egen sandstrand - och dessutom en mycket trevlig sådan bara några steg från hotellet. Helt perfekt att bada där och en väldigt trevlig Beach club. Det finns egentligen bara en nackdel med hotellet och det är att det ligger så nära Paceville - en del av St Julians där mängder av ungdomar hänger. Och gillar man inte hög musik och en massa bröt så bör man inte bo i Paceville. Men på Intercontinenal löser man det genom att kila upp till takpoolen - hotellets gröna oas och ta en cocktail och kolla ut över kommersen och havet.

Vi gillar Malta skarpt och kommer gärna tillbaka. Här finns mycket att se och göra och det är ett enkelt liv.
10 aug. 2013 20:41
Hej

Tack för ditt svar.

Vi har spånat vidare under tiden och bestämt oss att trots allt göra en "kombo" där vi tillbringar några dagar på varje ö. Då hinner vi beta av Maltas viktigaste sevärdheter först och sen ta det lite lugnare på Gozo.

Vi kommer inte att vara där för att bada, men eftersom vi har med oss barn, så kommer de ju att vilja bada del av tiden. Vi tänker oss kanske halvdagar med utflykter och sedan någon timme bad.
Förhoppningsvis är det inte riktigt lika mycket folk på strandeni juni som i augusti, vi får se.

Lägenheten som vi kommer att hyra ligger i Viktoria och har tre (!) takterrasser, förhoppningsvis kommer vi att trivas där...

På Malta tänkte jag att man kanske skulle bo i Valetta om man ska hinna med så mycket som möjligt på bara ett par dagar...?
Citerat från Annl:
Hej

Lovade ju dig ett svar angående boende på Malta ./. Gozo.

Befinner mig på Malta i St julians just nu och har bara några dagar kvar av vår tvåveckorsvistelse här.

Första veckan bodde vi på ett lägenhetshotell i Gzira (på gränsen till Sliema) och nu den andra veckan bor vi på Hotel Intercontinenal i St Julians.

Vi har gjort utflykt bl.a. till Gozo.

Utifrån våra erfarenheter svarar jag som följer:

Jag skulle inte rekommendera boende på Gozo men det beror lite på vad ni tänkt er att göra. Är det bad säger jag no, no - bättre att bo på Malta. Skälet till det är att det finns så lite stränder på Gozo och den mest populära ska enligt guideboken vara helt överbefolkad. Vi skippade att vada där av det skälet.

Sen är det rätt sömnigt på Gozo och det gäller även huvudorten Victoria och det kan vara bra att veta när man letar boende. Skulle jag bo på Gozo skulle jag definitivt välja Victoria där det i alla fall händer något. De andra orterna som vi passerade var helt stilla i princip.

Ett annat skäl till att det är bättre att bo på Malta är att det finns mera att göra här och det blir då enklare att åka på utflykt till Gozo än tvärtom. Visst finns det färja som går ofta och visst är det korta avstånd men man kommer inte ifrån att trafiken går långsamt och att det är mycket trafik så det som ser ut som att det ska gå fort tar längre tid än man beräknat. Dessutom är det mycket enkelriktat och det försvårar det hela ytterligare och kan extra tid då man får joxxa och snurra efter att ha kört fel.

Vårt första boende - Bayview Hotel and apartment - var bra och billigt. Det fanns pool på taket och man kunde bada nedanför hotellet i hamnen (absolut ingen strand eller ordnad badplats). Vi hyrde en lägenhet med seaview och det var trevligt eftersom vi då fick ta del av stadslivet och hade fin utsikt. Det fanns en allmän sandstrand en bit bort men jag vet inte något om den.

Intercontinenal är ett riktigt trevligt hotell med ett stort pooldäck på taket. Och en stor fördel är att detta hotellet är ett av de få som har egen sandstrand - och dessutom en mycket trevlig sådan bara några steg från hotellet. Helt perfekt att bada där och en väldigt trevlig Beach club. Det finns egentligen bara en nackdel med hotellet och det är att det ligger så nära Paceville - en del av St Julians där mängder av ungdomar hänger. Och gillar man inte hög musik och en massa bröt så bör man inte bo i Paceville. Men på Intercontinenal löser man det genom att kila upp till takpoolen - hotellets gröna oas och ta en cocktail och kolla ut över kommersen och havet.

Vi gillar Malta skarpt och kommer gärna tillbaka. Här finns mycket att se och göra och det är ett enkelt liv.
Av Annl
11 aug. 2013 09:54
Maj, vet inte om det bästa är att bo i valetta - det är ju inte så många sevärdheter som ligger där och trafiken är rätt besvärlig så kanske bättre att bo i någon av orterna utanför. I Sliema där vi bodde hade de en båt som gick till Valetta - det var smidigt och tog bara fem minuter dit.
Av Annl
11 aug. 2013 09:55
Glömde en sak på tal om båtar; på färjan från Malta till Gozo betalar man (i allafall om man kommer med bil) inte på vägen dit utan när man lämnar Gozo; kan vara bra att veta.
Av Pelle77
11 aug. 2013 10:19
Jag skulle inte valt att bo i Valletta då det är få hotell där samt färre restaurangalternativ. Området vid Sliema och St Julians har hur mkt restauranger som helst.
Av Annl
11 aug. 2013 10:24
Håller med Pelle och jag har hört ( inte varit där själv) att Valetta ska vara rätt dött på kvällen

Citerat från Pelle77:
Jag skulle inte valt att bo i Valletta då det är få hotell där samt färre restaurangalternativ. Området vid Sliema och St Julians har hur mkt restauranger som helst.
Av Ivan
11 aug. 2013 11:23
Om du väljer Sliema kan jag rekommendera Sliema Marina Hotel. Bra frukost men ingen pol.
Se till att få balkong med utsikt mot Valetta. www.sliema-hotelmarina.com. Phone: +356 2138635.
Fråga efter Michel. Hälsa från mig.
Nedför hotellet har alla Hop On Hop Off-bussarna station. Bra att ta om man inte vill hyra bil.
Man åker hur mycket som helst med en 3-dagarsbiljett för 28 €.
Där ligger också färjan One Point till Valetta.
I Sliema finns många ställen att äta på av alla olika typer.
Grannorten St. Julians har betydligt mer håll igång och högt och häftigt nattliv.
Utefter strandpromenaden mellan Sliema och St. Julians finns uthuggna bassänger i klippstranden.
Tyvärr ingenstans här sandstränder för badsugna barn.
Av Ivan
12 aug. 2013 01:11
Michel har semester nu. Fråga ist efter Phlippe.
12 aug. 2013 17:26
Ok, får fundera på det där med boendet då...

Nu tänkte vi bara bo 2 nätter innan vi fortsätter till Gozo. Men det kanske inte gör någon skillnad på era råd...?
Tänkte använda den hela dagen "i mitten" till Marsaxlokk och Medina/Rabat och sedan kunde man hinna med Valetta och de sevärdheter som ändå finns där lite "on the fly" på ankomstdagen eller innan man åker över till Gozo dag 3.
Men om det går båtar över från Sliema-sidan kanske den planen går att genomföra ändå?

Tack Ivan för boendetips, ska koppa upp det!
Av Annl
17 aug. 2013 13:58
Medina och Marsaxlokk är utflykter som är förhållandevis snabba att genomföra så de går att kombinera om det skulle behövas.

Restaurang Tartarun i Marsaxlokk är väldigt trevligt och hade mycket god mat - ett bra lunchtips.