Vad menas med enkelrum????

30 okt. 2014 21:20
Visningar: 3338
Vad menas med enkelrum! För mig är det ett rum utan ngt annat. Nu har en del hotell lägenheter med 2 enkelrum + gemensamt kök o vardagsrum. Är det att betrakta som enkelrum???
Av Birgere
30 okt. 2014 21:32
Har inget med antal rum att göra utan det handlar om antalet sängplatser.

Men svaret är nog inte entydigt då det beror vem som frågar.

Om du som gäst frågar efter ett enkelrum så betyder det ett hotellrum som en person ska sova i men oftast så får man ett dubbelrum, mao sängplats för 2 pers.

Om däremot hotellet säger att man bara har enkelrum kvar så betyder det att man bara har rum med en enkelsäng.
30 okt. 2014 21:48
Om jag beställer enkelrum o får betala för det o sedan får veta att jag får enkelrum men ska dela lägenhet med någon annan, är det att betrakta som enkelrum???
30 okt. 2014 22:40
Citerat från Mattilda:
Om jag beställer enkelrum o får betala för det o sedan får veta att jag får enkelrum men ska dela lägenhet med någon annan, är det att betrakta som enkelrum???
Om det framgår när man bokar, t.ex. enkelrum med delat kök, badrum och toalett eller enkelrum i delad lägenhet eller liknande kanske man kan säga det....
Något exempel man kan titta på?
30 okt. 2014 23:06
I beställningen framkommer inte mer än att man bokar enkelrum mot speciellt tillägg för detta. Därefter får man veta att det är ett enkelrum i en lägenhet bestående av 2 sovrum med va sitt badrum plus gemensamt vardagsrum och kök. Och man får betala fullt enkelrumstillägg!!! Är det så eller
30 okt. 2014 23:12
Citerat från Mattilda:
I beställningen framkommer inte mer än att man bokar enkelrum mot speciellt tillägg för detta. Därefter får man veta att det är ett enkelrum i en lägenhet bestående av 2 sovrum med va sitt badrum plus gemensamt vardagsrum och kök. Och man får betala fullt enkelrumstillägg!!! Är det så eller
Jag skulle själv inte acceptera det och skulle inte kalla det för enkelrum. Man ska få minst det man beställer och i min värld är ett enkelrum ett avskilt rum där man bor själv inte en del av en lägenhet.
Inget exempel som man kan se? Är det charter?
Av Birgere
30 okt. 2014 23:42
Citerat från Mattilda:
I beställningen framkommer inte mer än att man bokar enkelrum mot speciellt tillägg för detta. Därefter får man veta att det är ett enkelrum i en lägenhet bestående av 2 sovrum med va sitt badrum plus gemensamt vardagsrum och kök. Och man får betala fullt enkelrumstillägg!!! Är det så eller
Om sovrummet är låsbart med egen nyckel så kan det ses som ett hotellrum.
Har rummet två sängplatser så kan det ligga en grund för enkelrumstillägg
Har du bokat lägenhet med separat v-rum o kök så är det absolut inget enkelrum du fått utan snarare en sängplats i en sovsal.

Nä, du får nog visa på det faktiska fallet.
31 okt. 2014 11:51
Postera hela beställningen, beskrivningen.

Men, som andra antytt verkar du ha ett enkelrum i delat boende. Antagligen med egen låsbar dörr.

Annars:

Twin: Två sängar. I Sverige oftast 90-100 cm breda (alltså för två pax), i t ex USA kan det vara Queen size per säng (kan alltså hålla fyra pax).

Dubbel: Queen eller King. Kan vara två s k zippade Twin - för två pax.

Enkelrum: Rum för en pax.

Vissa sajter och hotell erbjuder dubbelrum för en pax, men då ska du vara medveten om att du antagligen får betala extra om ni gör en fuling och faktiskt är två personer.