Vad läser du under resan/semestern?

Av Marlene
4 juli 2007 10:08
Visningar: 685
Hej allihopa!

Nu är det snart dags för mig att njuta av det vackra göteborska vädret (hmm... är lite väl regnigt just nu men men...) under min 2 veckorssemester. Jag kommer koppla av med några böcker och har en liten lista över de jag planerar att läsa, en lista som jag självfallet tänker dela med mig av till er:

- Omerta av Mario Puzo (som jag håller på att läsa just nu)
- Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij (som jag är den andra boken jag läser just nu)
- Thus Spoke Zarathustra av Friedrich Nietzsche (den tredje boken jag läser just nu. Har som regel alltid 3 böcker på G. Fråga inte varför)
- Reading Lolita in Tehran av Azar Nafisi
- Life Strategies av Dr Phil
- Det andra könet av Simone de Beauvoir
- Leap of Faith av Drottning Noor

och sist men inte minst The Unabridged Journals of Sylvia Plath. Kan ju också vara så att jag hoppar på Stieg Larsson tåget och läser hans vida populära trilogi, man vet aldrig...

Nu undrar jag ju självklart vad alla läser i sommar? Och om ni har något bra boktips till mig?

Om jag skulle tipsa om en enda bok i sommar (förutom The Godfather, Da Vinci-koden och The Lord of the Rings) skulle det bli Damernas Detektivbyrå vilket är en förtjusande liten bok som är både lättläst, tänkvärd och en riktig glädjespridare. Jag hade inga större förväntningar på den och blev positivt överraskad. En underbar bok som jag tycker alla borde läsa. Och det bästa är ju att det finns fler i samma serie!

Hoppas att ni alla får en jättefin sommar!

//Marlene
Av Memmie
4 juli 2007 12:00
Mina lästips:

Middlesex av Jeffrey Eugenides
Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross
Valhallatriologin av Johanne Hildebrandt
Johnny Cash's självbiografi

I sommar ser jag fram emot att börja läsa Stieg Larssons böcker och Jenna Jamesons självbiografi som jag hört mycket gott om.
Av Legusta
4 juli 2007 17:31
Jag vill tipsa om 4 böcker som handlar om verkligheten på olika plan och hur livet kan vara för dessa livsöden. Det är mycket gripande böcker och passar för dej som har svårt att lägga ifrån dej en fängslande bok, även om verkligheten är grym och du är tvungen att ta en paus i boken då helvetet känns för tungt.

* El Choco - Svensken som suttit i Bolivias fängelse av Markus Lutterman. 27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz. På San Pedro sitter stora knarkhandlare i rymliga tvåvåningsceller med eget kök och badrum, medan fattiga småtjuvar trängs med varandra i iskalla, små betongutrymmen på andra sidan väggen. Över 100 barn bor med sina fäder i cellerna och massor av människor hålls inlåsta i flera år utan att de har fått någon dom. Det finns inga lås på cellerna eller vakter på avdelningarna. Tillgången på kokain är obegränsad och nästan alla bär vapen.

Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Han blev överfallen fler gånger än han kan minnas och tvingades bevittna hur flera fångar knivskars till döds eller torterades av andra fångar. Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.

El Choco är den fascinerande berättelsen om en svensk mans kamp för överlevnad i en galen och främmande miljö, om kärlek mot alla odds, och om ett land i uppror. För utanför murarna hade ursprungsfolken fått nog av politikernas svikna löften. Hundratusentals människor drabbade gång på gång samman i våldsamma strider med militär och polis, två presidenter vräktes ur sina stolar och till slut var den första indianen i Sydamerikas moderna historia på väg att nå den högsta makten.

* Glöm att ni har en dotter - som sitter inne på Bangkok Hilton av Sandra Gregory. Sandra Gregory har under några år arbetat som lärare i Bangkok. Men efter en militärkupp förlorar hon sitt jobb och blir samtidigt svårt sjuk. Desperat efter att få komma hem till sin familj i England bestämmer hon sig för att smuggla en liten mängd heroin åt en helt främmande mans räkning. Sandra tas på bar gärning och döms till fängelse. Ett straff hon bl a avtjänar på det ökända fängelset Bangkok Hilton. Den brutala och förnedrande verklighet som hon tvingas genomleva lämnar outplånliga spår i hennes själ. Men en inre styrka och vilja fick henne att kämpa och här är hennes berättelse. En stark skildring av hur ett enda misstag kan förändra allt.

* Tusen små bitar av James Frey. Tänk dig att du vaknar på ett flygplan. Du har ingen aning om var du har varit eller vart du är på väg. Ditt ansikte är sönderslaget och att du har blåmärken och sår på hela kroppen. Du har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb. Polisen letar efter dig. Tänk dig att du bara är 23. Och att det har hänt förut…James Frey ställdes inför denna surrealistiska situation. Tusen små bitar är berättelsen om vad som hände sedan. Det är en intensiv, oförutsägbar och gripande berättelse om drog- och alkoholmissbruk som det aldrig har blivit beskrivet förut.

* Hon hette Agnes av Elisabeth Lindfors (2004), På bokomslaget ler hon mot oss, en vacker ung kvinna på 40-talet med sin strålande blick och det tjocka mörka håret, tillsammans med sin unge make. Det är Agnes liv boken handlar, Agnes och maken Knut. Han gör karriär i kooperationen medan Agnes föder barn, lagar älgstek och ser åren gå. Men vem är Agnes, som lever där vid sidan om Knut? Det undrar hon själv ibland, men får inga svar. Elisabeth Lindfors har skrivit en fascinerande bok om Agnes med sin debutroman. Berättelsen är gripande och välskriven, och säger oss mycket om livet.

* Tisdagar med Morrie av Mitch Albom, en framgångsrik sportjournalist mitt i karriären, får av en händelse en kväll se sin gamle lärare, mentor och vän från college Professor Morrie Schwartz på TV. Professorn har drabbats av ALS och en tevekanal har gjort en dokumentär om honom. Efter att ha blivit påmind om sin gamle vän, och tyngd av skuldkänslor för att aldrig ha hälsat på honom, beslutar sig Mitch för att åka och hälsa på Morrie. (ALS är en hemsk sjukdom som gör att kroppens muskler förtvinar och dom slutar fungera, det finns ingen bot. Det brukar sluta med att du dör av att hjärtmuskeln lägger av eller så kvävs du till döds då lungor slutar fungera).

Det var nästan tjugo år sedan de sågs. Under besöket, som varar i flera timmar slås Mitch av hur fängslande professorn fortfarande är och lovar att snart hälsa på igen.

Av olika anledningar blir det därefter en vana för Mitch att hälsa på Morrie varje tisdag, som var den dag de alltid träffats för föreläsningar under college tiden. Dessa besök fylls av diskussioner dem emellan och skildrar Morries sista tid i livet. De pratar om allt: livet, döden, saknad, sorg, relationer och kärlek etc.

Tisdagarna med Morrie är en helt underbar varm bok, den är djup men samtidigt väldigt ”jordnära” och inte det minsta tung.

MVH Leif
Av Lotz
4 juli 2007 21:11
Den här diskussionen måste jag ju ge mig in i, bibliotekarie som jag är! :-) Jag har alltid minst en bok med mig på semestern, men det brukar, ironiskt nog, knappt bli någonting läst alls (måste väl vara ett sundhetstecken?)! Men tipsa om böcker kan jag ju alltid göra! En bok som är värd att läsas av stora skaror är "Saffransköket" av Yasmin Crowther. Det är den bästa bok jag läst i år! Vill man ha något lättsamt på stranden så tycker jag ni ska läsa "Tjuvlyssnat". Den är hysteriskt rolig!

Själv läser jag "Introduktion till EU" och Lonely Planets Polen-bok på semestern. Men jag vet inte om jag kan rekommendera någon av dom som sommarläsning... :-)

Trevlig sommar allihop!
/Lotta
Av Roy
4 juli 2007 23:14
Hejhej!

Nja, riktigt så fokuserad på läsningen är jag nog inte som ni andra, vilket avspeglar sig på min sommarlitteratur. Spänning och isande thrillers faller väl för mig i på caféer, klippor eller i sand.

Ni vet, sådana böcker som man kan läsa i 5-7 minuter för att sen göra ett svep med ögonen genom solglasögonen för att kolla läget. Om det sen inte finns något kul att beskåda, skall man sen lugnt kunna sjunka tillbaks in i läsningen utan att börja fippla runt för att få ihop handlingen igen. Alltså inte särskilt imponerande läsning, om man uttrycker sig så..

Gillar också populärhistoriska böcker, historia är ju också spänning, eller hur?

Har också alltid flera böcker på gång, just nu gäller
- Stephen King (Ja, jag vet...): Drömfångaren
- Daniel Silva : Livvakt av lögner
- John Connolly : Den vita vägen
- Ian Rankin : The hanging garden
- Andrew Fisher . William Wallace
- John Keegan : Det första världskriget

Och för att mildra min afrika-feber, så bläddrar jag också i Chris och Tilde Stuarts beskrivningar över naturreservat: "Guide to Southern African Game & Nature reserves".

Oj, glömde Paul Coelhos "Pilgrimsresan" som mor min stoppade till mig häromdagen.

Verkar jag splittrad? Nej, det funkar fint. Jag läser det jag just nu har lust på... Fast på resande fot begränsar jag mig till tre pocketböcker åt gången, ryggen klarar inte mer.-

Ha det fint och glöm inte att höja nästippen ovanför bokkanten då och då!
Av Jossy
6 juli 2007 05:06
Haller absolut med om tidigare namnda Valhallatrilogin och Paven Johanna.
Sjalv blir det lite allt möjligt just nu

- 9 1/2 manad - Annika Lantz, skrattade konstant genom hela boken, kanske inte sa högkvalitativ läsning, men grymt rolig
- I doda spraks sallskap - Ola.. nanting, mycket battre och intressantare bok än vad jag trodde, handlar om utdöda sprak helt enkelt, äntligen börjar jag första skönheten i att studera gamla sprak.
- Allt med Camilla Läckberg!
Av Ziesta
6 juli 2007 13:14
Flera av era boktips låter spännande! :-)

Håller med om att Damernas Dektetivbyrå är en förtjusande bokserie! Blev jätteförvånad att det är en man som skrivit så levande om en medelålders kvinna..

Själv läser jag oftast pockets för de är så lätthanterliga.. På senaste resan blev det "Brustna hjärtans kafé" av Lolly Winston (om en kvinna som förlorar sin man i cancer.. hennes sorg och försök att börja ett nytt liv.. Mysig bok!) och "Why men dont have a clue and women always need more shoes" av Barbara Pease.. (om kvinnor och män.. hur olika vi tänker och varför vi kan missförstå varann.. Hyfsat läsvärd.. men får tas med en nypa salt).

Ett annat tips är Mike Gayles böcker.. som Marian Kayes fast skrivit av en kille.. Gillar "Konsten att fylla 30"..
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Tima
6 juli 2007 21:33
Oh vilka härliga tips! Jag har skrivit ner en lista på böcker ni rekommenderar, tack.
Och ja, Damernas detektivbyrå är underbar.

För er som gillar faktaböcker, här kommer min lista på mina senaste;

*Ett enda steg, Heather Mills McCartney - gripande historia, stark berättelse.

*Fånge i Öknen, Malika Oufkir - En gripande och brutal historia, hur man ena dagen växer upp bland prinsessor för att sedan hamna 20 år i ökenfängelser heta som bakugnar. Mellan liv och död.

*De Dansande Flickorna i Lahore, Louise Brown - En omskakande och provocerande rapport från Heera Mandi i Pakistan. Författarinnan levde och lärde känna kvinnorna i bordelldistriktet, hon beskriver deras situation och om ett sexuellt slaveri som går i arv.

*Den Vita Massajen, Den Vita Massajens Dotter och Resan Tillbaka Till Den Vita Massajen, Corinne Hofmann - Fascinerande berättelse och vackra skildringar av Kenya jag så gärna vill besöka.
Jisses vad jag blev fångad av hennes första bok, jag sprang och köpte 2an och 3an, läste ut dem med raketfart. Och visst, alla har hört talas om hennes öde...

*En Gyllene Bur, Carmen Bin Laden - Hon är en av de få västerlänningar som haft full insyn i vad hon kallar Lyxtalibanernas paradis, hon var gift med en av Saudiarabiens rikaste och mäktigaste män med nära band till kungafamiljen och bror till Osama Bin Laden. En mycket lättläst bok som beskriver livet i Saudiarabien, ett av världens mest slutna samhällen.

*Bokhandlaren i Kabul, Åsne Seierstad - den berör, bra beskrivning om vardagslivet efter talibanernas fall i Afganistan .
Jag har inte läst Hundra Och En Dag än, reportageresa från kriget i Irak, hoppas den är lika bra....

*Belle De Jour, hemlig författarare - En eskortflickas öden och äventyr, dagbok/blogg-liknande berättelse, rätt välskrivet.

Jaha, hoppas jag har kunnat bidra med något intressant.

Trevlig sommar!
Tima