Vad kan man göra i Kina?

18 mars 2006 11:51
Visningar: 5268
Jag kommer att få en vecka eller två över i Peking i höst. Jag undrar vad som finns att göra.. Förutom sevärdheterna i själva staden. Kan man åka ut på landet och göra nåt? Är naturintresserad och rider gärna.

Eller ska man lägga till några tusen och mellanlanda i Honk kong på vägen hem?
Av Foxy
18 mars 2006 17:39
Hejsan!
Förvisso tror jag inte att det är svårt att fördriva ett par veckor i peking, men det finns ju ändå väldigt mycket mer! En grej som i och för sig kräver lite planering vore att ta transsibiriska järnvägen från peking till Ulaan Bataar i Mongoliet. Det kostar nog högst tusen kronor. I Mongoliet kan man åka ut på landet, det är jättevackert, och rida på små mongolska hästar på stäppen, bland bergen mm. När jag gjorde det red vi upp till ett buddisttempel och sen hem till en mongolsk familj i deras tälthus. Om du gör detta, drick inte teet de har i Mongoliet, det återkommer fortfarande i mina mardrömmar, det är salt, typ gjort på jakmjölk och det flyter smör på ytan.
Annars, om du vill hålla dig i Kina så är det rätt billigt att åka tåg i landet och om du känner för att resa runt lite rekommenderar jag Shanghai (ett måste, inte minst shoppingmässigt, men också grejen med att varje kväll ta en drink i en ny skybar). De har också en bra sidenmarknad om du vill sy upp kläder, det är jättebilligt.
Ett annat guldkorn i Kina är Lijiang, en lliten by som är med på FN:s världsarvslista. Oerhört genuint kinesiskt, jättemysigt! I Chengdu kan du titta på pandor, det är kul. Annars tror jag att Hong Kong är riktigt fett, kom bara ihåg att man måste ha ett "double entry"- visum om man ska dit, ngt jag missade och har därför inte varit där. Hong Kong är dock rätt mycket dyrare än övriga Kina, men de har jättebillig elektronik, typ bluetooth headset och mp3-spelare mm.
Söder om Hong Kong ligger en ö som heter Hainan Dao, på södra delen ligger en stad som heter Sanya, det är ett riktigt badparadis med kokospalmer och milslånga stränder.
Det bästa med Kina är att det är så himla varierat, allt finns. Är du sugen på regnskog, vilda tigrar och thaimat så åk till södra Kina, där mekongfloden rinner in, där finns ett område som typ kallas för "Kinas Thailand".
Hoppas du får glädje av tipsen, hör av dig om du vill veta mer!
Mvh //foxy
19 mars 2006 07:41
Tack för tipsen! Vi kommer dit med transibiriska och hade först tänkt stanna i Mongoliet men vi skulle behöva blir kvar i över en vecka där för att tågavgångarna inte riktigt synkade med våra planer. Alternativet hade varit att stanna i 2 dagar och det kändes som att en ridtur ut på stäppen inte riktigt skulle hinnas med :(

Jag är väldigt sugen på Hong kong. Någon som vet hur man på lämpligt vis tar sig dit? Är flyg att föredra framför tåg?
Av Foxy
20 mars 2006 10:58
Hej!
Vad kul att ni ska ta transan! Ta med många böcker.. Om din budget tillåter flyg till Hong Kong, så ta det. Kina är så sjukt stort så tåg från Peking till Hong Kong skulle nog ta över ett dygn. På nattågen får man oftast sova i en öppen "kupé", med en säng man inte kan sitta upprätt i . På dagtågen är standarden inte heller jättehög, sätena är oftast inte åtskilda, utan man sitter rätt trångt på en "bänk" och folk spottar och röker väldigt mycket inne i tågen. Det är ok över en natt, eller några timmar på dagen, men ett helt dygn kan jag inte med rent samvete rekommendera. Det luktar ofta rätt illa på tågen också.
Lycka till!
6 apr. 2006 21:24
Tjena!

Måste bara säga att jag var i Hong Kong för några veckor sedan och det var absolut inte värt det. Vill du uppleva Kina, nu när du har chansen, så gör det! Ut på landet! Måste hålla med föregående talare om att Shanghai för mig var den absoluta höjdpunkten i Kina. Genuint kinesisk och med superbra priser, bara några kroner dyrare än Peking, men med allt en storstad har att erbjuda! För att komma dit från Peking tog jag tåget, kostade runt 900:-, väldigt smidigt men det tog sina 13(!) timmar, händer också rätt ofta att tåget får stopp på vägen, mötte några tjejer som hade suttit på tåget i nästan ett dygn, så om ni har lite tidspress tycker jag att ni ska besöka något lite närmare. Xian ligger väl nästan lika långt bort men det är något jag ska försöka hinna med nästa gång jag besöker Kina igen. Hong kong däremot är som vilken västländsk stad som helst, och relativt dyrt. Finns inte så mycket att göra, förutom den givna sightseeingen som man lätt täcker upp på två tre dagar... Hong Kong är verkligen inte en stad som jag kommer att besöka igen, där var faktiskt första gången jag såg kackerlackor i Kina, kan ju bero på att det var för kallt i de andra städerna... Hoppas att du blev klokare av det här, hör av dig om du vill veta mer...
Av Ppulp
30 apr. 2006 02:22
Oj, jag tycker inte alls att Hong Kong är som vilken stad som helst, den är tätare än något jag har upplevt.

Foxy, hur är det med säkerheten på tåg i Kina?
Av Bibben
3 maj 2006 00:09
Jag tycker ABSOLUT att du ska besöka HK !!!! Den bästa stad jag vart i och då har jag vart i ett par stycken, men gillar du inte storstäder så är det väl inget antar jag, men den har allt tycker jag, en bra blandning av öst och väst, här finns massa olika kök från hela Kina och övriga världen, bra shopping (främst elektronik), gammalt och nytt... ja listan kan göras lång...

Jag tycker dock att Liyiang var en riktig turistfälla, två helt bortkastade dagar, men Kunming var en trevlig stad.
Av Foxy
4 maj 2006 08:59
Citerat från ppulp:
Oj, jag tycker inte alls att Hong Kong är som vilken stad som helst, den är tätare än något jag har upplevt.

Foxy, hur är det med säkerheten på tåg i Kina?
Förlåt att jag är seg med att svara.. Jag har åkt ganska mycket tåg i Kina och aldrig upplevt någon kriminalitet. Det enda var att jag som tjej ibland kunde känna mig väldigt utstirrad, man ligger ju och sover helt öppet och någon gång vaknade jag med en mans ansikte tätt intill mitt. Det är väl dock inget att bli rädd för, då han väl bara var nyfiken. Annars får man väl bara vara på sin vakt, sov m alla kontanter och dyl. i penningbälte inannför kläderna, övriga värdesaker som kamera och mobil hade jag i fotänden av sovsäcken.
Ha det bra! Kram //Foxy
Av Foxy
4 maj 2006 09:01
Citerat från bibben:
Jag tycker ABSOLUT att du ska besöka HK !!!! Den bästa stad jag vart i och då har jag vart i ett par stycken, men gillar du inte storstäder så är det väl inget antar jag, men den har allt tycker jag, en bra blandning av öst och väst, här finns massa olika kök från hela Kina och övriga världen, bra shopping (främst elektronik), gammalt och nytt... ja listan kan göras lång...

Jag tycker dock att Liyiang var en riktig turistfälla, två helt bortkastade dagar, men Kunming var en trevlig stad.
Hej!
Jag håller med om att Lijiang är en turistfälla, men det var ändå jättemysigt och kändes genuint med floden och de små kinesiska husen. Jag väljer att jämföra Lijiang med Visby, jättevälbevarat och mysigt, men samtidigt, som du säger, expolaterat och dyrt.
Av Ppulp
4 maj 2006 16:46
Citerat från foxy:
Förlåt att jag är seg med att svara.. Jag har åkt ganska mycket tåg i Kina och aldrig upplevt någon kriminalitet. Det enda var att jag som tjej ibland kunde känna mig väldigt utstirrad, man ligger ju och sover helt öppet och någon gång vaknade jag med en mans ansikte tätt intill mitt. Det är väl dock inget att bli rädd för, då han väl bara var nyfiken. Annars får man väl bara vara på sin vakt, sov m alla kontanter och dyl. i penningbälte inannför kläderna, övriga värdesaker som kamera och mobil hade jag i fotänden av sovsäcken.
Ha det bra! Kram //Foxy
Tack! Det var bra att veta. Jag ska se om jag kan få till åtminstone en dagsutflykt med tåg i sommar.