Vad har vi missat? (Australien 3v i Nov)

Av Mrdj
27 sep. 2016 18:52
Visningar: 499
Hej allihopa,
Jag och en polare ska åka till Australien via Hongkong 3v i November. Har hittat en del bra tips här på forumet angående Australien, men har lite funderingar ändå. Vi har tillgång till väldigt billiga flygbiljetter så att röra oss fritt är inte något större problem.

Det vi vill uppleva är:
Surf/Kite
Barriärrevet/Snorkla
Regnskog
Historia kring Aboriginerna
Djur
Natur

Är det värt att åka ut på vischan för att uppleva "outbacks"? Bör vi åka över till Nya Zeeland när vi ändå är där nere?

Planen just nu är att börja i Sydney. Sen Guldkusten/Brisbane för lite surfning/kite. Vidare till antingen Cairns eller Hamilton Island/Whitsunday Island. Vilket är bäst där? Ser ut som att bägge är i kontakt med barriärrevet? Därefter ner till Melbourne för avsluta med great ocean road, pingviner, apor och fåglar som jag läst om här.

Vad har vi missat?

27 sep. 2016 21:30
Hade ni tänkt göra allt det där på 3 veckor inkl. Hong Kong? Låter kämpigt! Nya Zeeland är alltid trevligt, men då får ni dubbla tiden.

Svårt att säga vilket som är bäst av Whitsundays och Cairns ur revsynpunkt. Jag gillar båda. Det är fantastiskt att segla i Whitsundays, men det finns mycket att se kring Cairns också.

Jag skulle säga att ni behöver minst 5 dagar för Melbourne-området.
Av Mrdj
27 sep. 2016 21:40
Hong Kong är mer bara ett litet stopp på vägen i 2 dagar. Resten av resan är inte exakt spikad. Tankarna går kring om vi ska kapa en vecka i Australien för att dra över till Nya Zeeland, men känns inte som att det är värt det tidsmässigt eller upplevelsemässigt...

Tidsplanen är som sagt ej spikad utan vi undrar lite mer vart man bör lägga mer tid. Exempelvis att "i Cairns behöver ni minst 5 dagar för att hinna med det och det..."

Vad rekommenderar du i Melbourne området? Är det bäst att hyra bil och åka runt? Tänker att vi inte är intresserade av stan då vi ändå kommer göra Sydney.
28 sep. 2016 00:59
Nä, två veckor i Australien och en i NZ är inte lönt.

Great Ocean Road kan ni köra på ett par dagar. Vill ni se pingviner har ni ju Phillip Island.
Hyrbil är ju bekvämast, men ni måste flyga de långa sträckorna.

Svårt att säga hur lång tid som behövs för Cairns, det beror ju på vad ni vill göra. Spendera nån dag på stranden? Åka på snorklingstur? Sen kan man se regnskogen i Kuranda, vattenfallen i Atherton Tablelands och Cape Tribulation norr om Port Douglas.

Har många tips på http://worldofmarie.com/reseguide/australien
Av Mrdj
28 sep. 2016 09:19
Tack för tipsen och svar! Ska spana in dem :)
18 okt. 2016 13:30
Cairns har bästa rev. Så dykning bör ske där. Whitsundays bästa stränder. (bland världens vitaste sand) någon annan strand i australien är nr 1 :) och lämpar sig bra för snorkling.
19 okt. 2016 21:05
Citerat från Kristofer1987:
Cairns har bästa rev. Så dykning bör ske där. Whitsundays bästa stränder. (bland världens vitaste sand) någon annan strand i australien är nr 1 :) och lämpar sig bra för snorkling.

Citerat från Mrdj:
Hej allihopa,
Jag och en polare ska åka till Australien via Hongkong 3v i November. Har hittat en del bra tips här på forumet angående Australien, men har lite funderingar ändå. Vi har tillgång till väldigt billiga flygbiljetter så att röra oss fritt är inte något större problem.

Det vi vill uppleva är:
Surf/Kite
Barriärrevet/Snorkla
Regnskog
Historia kring Aboriginerna
Djur
Natur

Är det värt att åka ut på vischan för att uppleva "outbacks"? Bör vi åka över till Nya Zeeland när vi ändå är där nere?

Planen just nu är att börja i Sydney. Sen Guldkusten/Brisbane för lite surfning/kite. Vidare till antingen Cairns eller Hamilton Island/Whitsunday Island. Vilket är bäst där? Ser ut som att bägge är i kontakt med barriärrevet? Därefter ner till Melbourne för avsluta med great ocean road, pingviner, apor och fåglar som jag läst om här.

Vad har vi missat?
Besök en av Happy Travels butiker i Australien när ni kommer ner så får ni all den hjälp ni behöver av erfarna backpackers som rest över hela Australien & nya zeeland, där kan du hämta massa bra tips. Nämn Skandias så hänvisar dem er till erbjudanden som är ihopsatt för Svenskar i Australien.