Vad får man ta med till Ryssland

Av Diddsmr
10 mars 2014 21:47
Visningar: 4826
Hej!

Planerar en längre genomresa genom Ryssland.

Vad får man ta med sig in i landet? Och vad får man absolut inte ta med in?

Livsmedel
Pengar
Alkohol
Cigaretter
Kapitalvaror ex mobil, dator etc?

Tacksam för information och länkar för att reda ut detta.

Tack på förhand
Didsmmr
Av Birgere
10 mars 2014 22:55
Nuförtiden får man ta med sig både tuggummi och nylonstrumpor, ingen större grej längre.

Annars så finns det på det häriga internatet något så fantastiskt som en sk sökmotor, en känd sådan heter google.com.

Det är så fantastiskt att man bara skriver några sökord och hipsallavips så får man tips om en massa sidor som har just dom orden.

Om man nu tränat en stund på google så kan man även testa några sådana utrikiska ord, kan vara lite svårt. Men om man tex vill veta om importregler till Ryssland kan man testa med:
russian customs rules

O simsalabim så plötsligt så kommer denna sida upp som ett bra alternativ
http://www.iatatravelcentre.com/RU-Russian-Federation-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm

Skulle man inte riktigt förstå vad det står kan man prova andra magiska internätsidor, tex google translate..... osv osv
Av Diddsmr
11 mars 2014 06:39
Tack, Fantastiskt!
Tänk vad man har hittat på!

Får se om all relevant information går att hitta där :-)
jag behöver ju ha med mig en del om jag ska resa runt 2-3 månader.

Didsmmr
Av Reseguiden - Medlemssupport
11 mars 2014 13:16
Ja, eller så kan man fråga här i Reseguidens forum och förhoppningsvis få svar från någon som har erfarenhet av något liknande. :-)

Tänk gärna på att visa respekt för varandra och hålla en trevlig och ödmjuk ton. Alla frågor är välkomna. Även de som går att googla.. :-)
//Reseguidens Medlemssupport
Av Diddsmr
11 mars 2014 20:35
Tyvärr hittade jag inte så mycket matnyttigt där heller........
Mer information som är anpassad till om man flyger in. Vilket jag inte avser att göra.
Jag kommer fara över med egen båt till Ryssland och in på deras interna vattenområden.
Vill gärna packa med mig mat/torrvaror och konserver som jag tror mig behöva och handla färskvaror på plats.
Vidare så har jag I och med att jag är båtburen en massa teknik ombord, flera datorer både för navigation men också för distans arbete samt både satellittelefon, flera mobiler och WiFi anläggning ombord.
Knepigt eller hur?

Svårt att hitta ngt bra på nätet får nog ta en sväng till ambassaden verkar det som :-)
Av Diddsmr
11 mars 2014 20:57
Någon som rest med egen båt på ryskt inre vatten?
Skulle vara intressant att få ta del av lite erfarenheter!
Av Diddsmr
12 mars 2014 07:11
Google i all ära men........
1 man hittar inte alltid exakt det man söker
2 man kan inte outsoursa sin hjärna till nätet man måste värderas utifrån källan
3 människor/sociala kontakter kan ge betydligt bättre och mer exakta svar många gånger än tveksam eller gammal info på nätet.

I mitt fall vet jag exakt de förutsättningar som råder för att ta båten till Ryssland (sen tidigare) - men saknar fortfarande information om införsel av livsmedel och större mängd teknisk utrustning.

Om det hade varit så lätt att bara slå upp detta på Google så hade jag inte ställt frågan i ett forum!

Tar frågan med ryska ambassaden istället - hade hoppats slippa det på grund av tidsbrist.
13 nov. 2019 11:47
Hej funderar på att åka till Moskva i några dagar vad är det som krävs nu, har det blivit några förändringar ? jag har pass som går ut 2021 och har tomma sidor kvar reseförsäkring skriver mitt försäkringbolag ut LF och visum fixar jag i Götebord, Vill ha lägenhetshotell helst i närheten av flygplatsen men vet inte viilka som äör godkända och kan skriva inbjudan voucher ? vet inte heller vad man får ta in hade tänkt att ta med mig vitaminer men vet inte om de måste vara i original förpackning ?blir i så fall en väldig massa burkar :) står att man inte får ta med sig frukt och grönsaker men får man ta med sig nötter ? vitaminer jag tänker ta med är q10, ashwaganda, vegansk multivitamin, rosenrot, vitamin D och calsium/ magnesium och även en del recept fri medicin som åksjuke tabletter och Alvedon samt mot diaree