Vad är billigt i HK?

Av Rlhbg
23 okt. 2014 01:52
Visningar: 3598
Vad är billigt att handla i Hong Kong? Går det att pruta i de stora affärerna?
Är optik och glasögon billigt? Alkohol? Seriösa marknader? Hur mycket ska jag pruta?
Av Bibby
23 okt. 2014 02:46
Mycket är billigt där, elektronik, kläder, lyxvaror.

Jag kan inga exakta siffror, har inte shoppat så mycket på de senaste resorna men detta tror jag gäller fortfarande:

Elektronik köper du bäst i Mong Kok eller Causeway Bay. Undvik Tsim Sha Tsui, där lär du bli lurad, köp inget alls där.
Det finns två stora kedjor för elektronik, (som våra Elgiganten och Siba, typ..) Fortress och Broadway, de ska du kunna lita på men där kan du knappast pruta. Går du till en mindre affär kan du kanske det, men kolla att du får med allt och att de kommer att funka i Sverige.

Kläder kan du köpa billigt i Temple street market, Stanley market och Lady street market. Här kan du pruta, vet ej hur mycket, men kolla runt lite innan så får du en känsla.
Det finns en del affärer som säljer billiga kläder i området Johnston road och Hennessy road, andrasortering och en del kopior, köpte cykelkläder där för ett par månader sen, jättebilligt och bra kvalitet men med fasta priser.

Glasögon vet jag har varit väldigt billigt men kan inget om var man köper det (min far köpte sina i området Johnston road och Hennessy road men det var ett tag sen), det får du googla.

Det finns massor av lyxbutiker, typ Gucci, Armani, LV etc, etc... och där står inlandskineserna i kö för att komma in. Canton Road, Kowloon station, i Central bl.a.

Det finns två (eller tre?) apple store om du är intresserad utav sånt.

HK har ingen skatt så det mesta är billigt där som sagt.

Ingen aning om vad alkohol kostar men är säkert billigare än här.
Av Evoline
23 okt. 2014 20:11
Optik och glasögon är billigt, du kan få de på en dag ibland.
Elektronik, hoppa av i röda linjens Sham Shui Po, fullt med folk och det är trångt.
Ute på gatorna är det mycket tillbehör, finns en byggnad med flera våningar som säljer hårdvaror , en extern WD Ultra 2gb hdd kostar i sverige ca 1100kr, där 750kr.