Vackra dagsvandringar på Island

12 juni 2015 09:09
Visningar: 1957
Kör nu igång lite smått och börjar planera nästa sommars Island-resa!

Vi kommer att resa typ första veckan i augusti och kommer väl realistiskt sett att kunna vara borta 9-11 dagar ungefär.

Jag söker nu tips på riktigt vackra dag/halvdagsvandringar på Island.

Funderat också på om man hinner runt hela ringleden på så pass kort tid eller om det är bättre att fokusera på syd och östsidan?

Thorsmörk och Landmannalaugar känner vi oss sugna på, men har lite svårt att få grepp om hur man tar sig ann dessa platser?
Thorsmörk verkar inte gå att köra till själv...så hur gör man?
Landmannalaugar: finns det något boende där som man kan ta sig till utan att korsa floder och som man sedan kan utgår ifrån för en dagsvandring?
Andra förslag?
Av Mcenroe
14 juni 2015 11:28
Jag tar mig friheten att bumpa Gunillas fråga. Skall själv till Island snart och det vore intressant att ta del av just erfarenheter från kortare vandringar.

J.
14 juni 2015 17:01
Bra där, får se om vi lyckas få några svar...

Passar på att fylla på med ytterligare en fråga om någon vänlig själ skulle dyka upp:

Vi är sugna på heldagsvandringen från Skogar till Thorsmörk. Sedan övernattning i Thorsmörk, men hur tar man sig tillbaka till sin hyrbil i Skogar?
Hittar bara en busslinje till Reykjavik. Men eftersom vandringen är ganska mainstream, känns det som att fler borde haft samma problem...?
Av Mcenroe
11 aug. 2015 12:09
Hej Gunilla,

Tillbaka från Island. Svårt att hitta rätt ord för att beskriva hur fantastiskt Island är. Måste dit snart igen.

Landmannalaugar och Skaftafell är bra ställen för dagvandringar. Landmannalaugar kan du åka buss till från R. Vet dock inte om du hinner fram o tillbaka + vandring på en och samma dag. Landmannalaugar är fantastiskt. Det dåliga är campingplatsen som mest liknar en stor parkeringsplats, men det överlever man. Vi åkte en liten bil dit på nästan 30 km grusväg - vidrigt. Tidvis lyste "vägen" med sin frånvaro:) Skaftafell passerade jag bara - såg fantastiskt ut det också: Hav, gröna ängar och glaciärer möts. Men å andra sida var allt på Island fantastiskt. Trakterna kring Vik på södra kusten tyckte jag väldigt mycket om.

Hälsar,

J
11 aug. 2015 18:32
Tack för info!

Vår Islands-resa har sedan sist bytt skepnad. Från "2 vuxna gör hela Island ringvägen runt" till en kortare familjeresa där tre av våra fyra barn följer med och vi nöjer oss med sydöstra Islands höjdpunkter.

Vill dock gärna ha med en dag i Islands inland och undrar därför om man ska satsa på Thorsmörk eller Landmannalaugar? Men då blir det ett kortare tillslag med buss in och ut samma dag...
Av Brassen
11 aug. 2015 19:06
Hej Gunilla
Underbara Island, härligt !
Ska ta fram kartan och återkomma med tips senare.

Brassen
Av Brassen
15 aug. 2015 15:16
Hej igen!
Tittade på kartan och tänkte tillbaka. Håller med McEnroe om allt han skriver,men vill ändå trycka på lite extra
gällande Skaftafell, underbart vackert ( som allt på Island). Jag bodde några dagar i Vik och gjorde dagsturer därifrån, helt fantastiskt. Glöm inte att vila en dag i blå lagunen.
18 aug. 2015 22:30
Citerat från Brassen:
Hej igen!
Tittade på kartan och tänkte tillbaka. Håller med McEnroe om allt han skriver,men vill ändå trycka på lite extra
gällande Skaftafell, underbart vackert ( som allt på Island). Jag bodde några dagar i Vik och gjorde dagsturer därifrån, helt fantastiskt. Glöm inte att vila en dag i blå lagunen.
Tack för tips!