Vaccinering inför Egyptenresan?

26 jan. 2010 19:32
Visningar: 18875
Hej!
Jag ska åka till Egypten i April, och hörde av någon att man bör vaccinera sig när man åker dit. Stämmer det?
Tacksam för svar /Malin
Av Elgona
26 jan. 2010 20:48
ja de stämmer.
Det är en vacinering som ger skydds mot hepatit A och B dvs en( twinrix)
Den kan du får på en infektionsmottagning,där det också är billigast,stelkramp rekomenderas också,ska du röra dej runt i landet
bör du se över dina vacinationer i stort.Rabies är också vanligt bland vilda katter o hundar..bra att veta..Att ha en bar reseförsäkring är också att rekomendera om olyckan skulle vara framme.
lycka till
27 jan. 2010 12:58
Ok. Ska kolla med en infektionsmottagning och se vad de säger... ska bara vara där i en vecka. Tack för svar! =)
28 jan. 2010 12:28
Du skrev i en kommentar att du ska bara vara där en vecka. För att bli smittad krävs bara 1 minut och lite otur.....
Vi fick Hepatit A med oss från Turkiet 1999. Vi skulle ju till turistorten Alanya.... det ska väl inte behövas... Men det hade behövts! Så vaccinera
dig. Jätteviktigt!
28 jan. 2010 19:01
Leroslover: Oj, så ni fick Hepatit A i Alanya? Fy så hemskt! Det hade man ju aldrig kunnat tänka sig! Jag har också varit där, och dit åker väl de flesta utan en tanke på nåt sånt... Du har såklart rätt i att det inte behövs mer än ett enda olyckligt tillfälle för att råka ut för det, men jag läste nånstans att Hepatit B-skydd inte var nödvändigt vid korta resor...
Men nu är det så många som har rått mig att ta vaccin till Egypten-resan, och jag har varit in på olika webb-siter och kollat också, så det blir definitivt att ta det! Blir troligtvis Twinrix, eftersom det kostar nästan samma att ta det som att bara ta mot Hepatit A. Känns ju inte värt att riskera hälsan för några hundralappar!
Tack för alla tips och länkar! =)
28 jan. 2010 20:24
Majsan, en kollega fick Hepatit A i Italien, men du kan få det i Sverige också. Här är en lista över Hepatit A-fall från förra året. Hepatit B får du ju via blodet, dvs via intima relationer eller vid en blodtransfusion. Är du med om en bilolycka och opereras kan du riskera att smittas till exempel.

År 2009
Totalt 155 rapporterade fall.av Hep A
77 (50.0%) uppgavs vara smittade i Sverige
74 (48.0%) uppgavs vara smittade utomlands
4 (2.0%) saknar uppgift om smittland
De mest frekventa angiva smittländerna är (presenterade i ordning):
Irak - 10
Egypten - 7
Indien - 6
Somalia - 6
Norge - 5
Spanien - 5
Tanzania - 4
Turkiet - 4
Thailand - 3
Frankrike - 3
Lettland - 3
Syrien - 3
Pakistan - 2
Libanon - 2
Nigeria - 1

källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/hepatit-a/?t=c
29 jan. 2010 08:09
Busylizzy: Oj, ja alltid lär man sig nåt nytt! Hade aldrig trott att man kan få det t.o.m i Sverige! Jag har då rest omkring lite här o var utan att nånsin ha vaccinerat mig! Men jag inser ju att smittrisken just i Egypten är väldigt stor, eftersom den ligger så högt på listan... Det blir definitivt vaccination!