USA, rundresa, tips mottages tacksamt

Av Leffler
11 maj 2015 23:46
Visningar: 351
Hallå hallå!
Jag och min pojkvän vill boka resa till USA nästa år och ingen utav oss är särskilt hemma på det här med att boka "stora resor".. Vi har tänkt oss att vara borta åtminstone en månad och vill se och besöka "de typiska turistställena" exempelvis New York, Miami beach, niagara fallen, disney land, universal studios, ja ni fattar.

Mina frågor är:

1. Har ni tips på populära "måste se/besöka" ställen eller vad man kan göra för att få ut den bästa upplevelsen? Vad har ni gjort/sett? Vad vill ni göra/se? Har ni besökt något riktigt fint/bra hotell?

2. Den viktigaste frågan: Hur bokar vi resan? Ska vi ta hjälp av resebyrå? Nån sida på nätet? Vad är bäst och inte det allra dyraste alternativet? Är det bättre/billigare att boka alla flyg/hotell/aktiviteter själv?

Lite om oss: Vi är 20 och 23 i år, men vill resa nästa år då jag är 21. Sportiga, gillar äventyr, party, mat, film, tivolin, jaa det mesta ungdomar gillar. Pengar finns, vi vill bara få den bästa upplevelsen för inte alldeles för mycket pengar!

Mycket tacksam för alla tips och erfarenheter som vi får ta del av!
12 maj 2015 00:32
1. Ni verkar vilja se lite här och där och det känns inte så genomtänkt. Fundera på att istället kombinera två ställen som ni hinner se lite mer av. Disneyland ligger utanför LA, men ni kanske kan ta Disney World i Orlando istället? I så fall kan ni ju besöka New York i typ en vecka och sen köra runt i Florida i tre veckor. Det finns massor att se där. Tycker inte det är värt att åka upp till Niagara bara för att se fallen. Själv gjorde jag en resa där jag såg Washington DC, New York, Boston, Montreal, Toronto och Niagara.

2. Det spelar ingen roll hur ni bokar. Bestäm var ni vill landa och varifrån ni vill åka hem och sen söker ni på priser på t.ex. Momondo. Om ni t.ex. vill flyga till New York och hem från Miami så skriver ni in det. Det finns inget särskilt alternativ som är dyrast utan det beror på de olika flygbolagens priser just den dag ni söker.
Ska ni göra en rundresa är det absolut lättast att boka själv såvida ni inte vill åka på en fast rundresa som en resebyrå arrangerar. Men det är inte så flexibelt.
12 maj 2015 08:47
Tänk på att avstånden är väldigt stora och för att få ut mest möjliga av resan är det bättre att fokusera på färre ställen. Annars går större delen av resan åt till att flänga omkring. Man hinner ju se en del av Florida på en månad. Vi bilade från Orlando-Daytona beach- Fort lauderdale- Miami och västkusten upp med stopp i bla Sarasota på 3 veckor. Men då var det en del bilåkning.
Av Totopez
12 maj 2015 09:12
Klokt att vänta tills du är 21, tråkigt att inte bli insläppt på barer/klubbar...

Som de andra har skrivit, fokusera på färre områden. USA är gigantiskt, och man hinner inte med allt på samma resa. En vecka i NYC och tre i Florida låter som en plan. Då kan ni ta en vecka i Orlando och köra alla parkerna, en vecka i South Beach (Miami) och en vecka att antingen åka runt (Key West, Everglades etc) eller hänga på något mysigt ställe på Floridas västkust. Då får ni in party, mat, tivolin, strandliv, äventyr och så vidare.

Vad gäller bokning, använd inte resebyrå. Risken är stor att de bara kan boka de hotell de har avtal med, och inte de som är bäst för era behov. Jag bokar alltid direkt genom flygbolaget respektive hotellkedjan, men det finns många som bokar via nätsidor som Expedia, Momondo och liknande. Ibland blir det billigare, men jag brukar föredra att ha mitt avtal direkt med utföraren, vilket är bra om något skulle strula.

När ni närmare har bestämt resmål och ungefärliga datum kan ni återkomma här så finns det massor med kompetens som hjälper er att pussla ihop en bra resa.
Av Leffler
14 juli 2015 21:30
Tack så mycket för alla svar! Nu börjar det snart dra ihop sig till att planera mer på riktigt och bygga på en reseplan. Lutar åt en vecka i New York, för att sedan ta flyg till Miami. Iden just nu är att åka från Stockholm till New york i mellandagarna för att spendera nyår i New York.

Har ni nåt tips på ett bra hotell i New York? Något som gärna inte är det allra dyraste och som ligger nära "allt". Behöver inte vara det allra billigaste, utan snarare bekvämt och kanske lite häftigt/speciellt o roligt att bo på.

Sen förutom att fira nyår skulle vi gärna vilja hitta på aktiviteter i/nära New York. Vad rekommenderar ni? Vilka är era måsten? Och vad kan man göra under denna tiden på året som vi är där?

Tittar på flyg från New York- Miami.. Har ni nåt flygbolag som ni inte rekommenderar som man ska undvika? Kikar just nu på US Airways/American airlines/Delta m.m Vad är era erfarenheter? Verkar ha hyfsat likvärdiga priser..
Av Birgere
14 juli 2015 23:43
Vad ni kan göra i NYC finns det massor om på forumet, testa sökfunktionen
Hotell likaså, annars brukar jag rekommendera hotwire för att bo ståndsmässigt till **-pris
Flyget bokar ni multistop ARN-NYC-Florida-ARN
Florida finns 1000 trådar om så där finns inte mycket att tillägga.
Av Zazz123
15 juli 2015 10:40
Jag har just kommit tillbaka från en USA-resa på 21 dagar och jag tycker vi hann med otroligt mycket under den tiden.
Rutten såg ut lite såhär:
1. Landa i New York, övernattning och sedan flyg till Orlando. Anledningen till att vi valde Orlando istället för Miami var att det fanns tillgång till Universal, Disney Land samt en del naturupplevelser som Blue Springs Landing och turer ut på Everglades. Tips är att ta till vara på naturen i Florida tex Blue Springs där man kan paddla kanot med alligatorer, se sjökor, bada i kristallklart vatten osv.
2. Flyg till Las Vegas, meningen var att ta en helikoptertur ut på Grand Canyon (var väl medveten om att avstånden är rätt så stora mellan Vegas och GC så tar ett tag att köra ut till helikoptern). Vi ville se Havasu Falls, Beaver falls mm men tyvärr var helikoptern ur funktion, fick tillbaka alla pengar vi förbetalat dock.
3. Road Trip till San Diego, rekommenderar varmt denna stad. Väldigt laid back och otroligt fin strand när man kör över bron. Vi besökte Ballast Point microbryggeri när vi är väldiga ölfantaster och det var verkligen en favorit.
4. Vidare till Newport Beach för att titta på blåvalar, delfiner mm.
5. Bila till Hollywood där vi gick på filmpremiär (försök pricka in en storfilm om ni vill se lite kändisar, lyckades stå vid kravallen till Jurassic Park 4 så kryllade av celebriteter) Bodde i LA på Venice Beach, hade hellre bott närmare Hollywood dock.
6. Yosemite National Park är för mig ett måste att rekommendera, sedan bilade vi vidare till San Francisco för att slutligen flyga till New York och vara där i 5 dagar.

Så såg vår resa ut och den rutten passade utmärkt för 3 veckor i alla fall. Vi bokade ingenting via resebyrå utan använde booking.se Vi bokar i stort sett alltid hotell mm på det sättet. Sen alla aktiviteter måste oftast också förbokas (helikopterturer mm) så det gäller att leta lite på det. Flyget fick jag i present av min sambo så vet ej hur han bokade dessa. Destination.se kan jag tänka mig

The Mave bodde vi på i New York, bra läge, lite dyrt och rummen var inte sådär jätteimponerande men vi var inte så mycket på hotellet. Hotellet i Las Vegas hette New York New York och det var faktiskt väldigt bra och prisvärt. Lite tips i alla fall!
Av Zazz123
15 juli 2015 10:43
Och om ni far till LA eller New York så kan ni oftast få tag i gratisbiljetter till talkshows typ Jimmy Kimmel osv. Vi var på Conan O´brien i LA och det var sjukt roligt! Bokar gör man via deras hemsidor.
17 juli 2015 21:56
Vi har bott på Holiday Inn Express - Times Square 343 West 39th Street, , Ligger centralt och inte alltför dyrt. Vi bokar alltid hotellrum på Booking.com, brukar funka bra. Inrikesflyg i USA bokar vi på mr.jet.se, enkelt och smidigt. .Spelar ingen större roll vilket bolag tycker jag. Flyg från Sverige till USA kan ni boka själva direkt på flygbolagens sidor. Ni har inte funderat på Las Vegas också? Häftig stad.