USA-roadtrip - hyrbil

15 mars 2015 18:16
Visningar: 1658
Hej!

Jag och en vän ska åka till USA i sommar, och vi ska hyra en bil i drygt tre veckor. Vi har tittat runt på en hel del uthyrningssidor, tex Hertz, Rentalcars och Budget, men det är svårt att hitta en "tillräckligt" billig bil.
Vi är båda över 25 år, så sådana extraavgifter slipper vi. Vi ska ju dock köra båda två, tillkommer det alltid en extraavgift för extra förare?
Sen så ska vi ju hyra på ett ställe (San Fransisco) och lämna på ett annat (Denver). Jag har läst någonstans att vissa uthyrningsföretag inte tar en envägsavgift, men alla sidor vi sökt på verkar göra det. Är det någon som vet något om detta?
Våra krav på själva bilen är inte särskilt stora, den behöver inte vara fancy. Det behöver finnas plats till två stora väskor (vi är ju dock bara 2 pers, så baksätet kanske kan funka som förvaringsutrymme också..?) och vi vill hemskt gärna kunna lyssna på musik via Spotify, dvs via en smartphone, så vi vill gärna ha en bil som har en AUX-uttag.

Alla övriga bilrelaterade tips är också välkomna, om parkering, försäkringar (det mesta bör väl ingå?), tull-/vägavgifter m.m. Ingen av oss har varit i USA förut, så vi är helt gröna på området :)

Tack på förhand!!
15 mars 2015 21:52
Hej!
Hyr helst från en "svensk" sida typ Holiday Autos så slipper du/ni bli pålurade onödiga försäkringar ni inte behöver. Ni behöver ENDAST det som igår i bas-försäkringen från dem. GPS behöver ni inte hyra. Använd Here-maps för IOS, Android eller Windows Phone. Jättebra Off-line kartor som jag rekommenderar! Använde dem i höstas. Det finns inga tullvägar i västra USA, förutom någon enstaka bro i San Fransisco. Vill ni hitta billigt bränsle, använd sidan/appen appen Gas-buddy för bästa priser.
Betala med kreditkort när ni kan, tyvärr verkar de flesta bankomater i USA ta lokala avgifter (2-5 USD) + din egens banks avgiter ( ICA, Santander bank, Coop, Skandia m.fl har fria uttag i hela världen gäller dock ej lokala avgifter)
Känner ni någon som är medlem i Motormännens riksförbund, låna deras kort så får ni massor av rabatter och hur mycket gratis kartor som helst på närmaste AAA (American Automobile Association).
Vid många delstatsgränser och på några ställen till finns det Welcome Centers. Missa INTE dem, massor av broschyrer , rabattkuponger och rabattkataloger för motell. Dock har de kontorstider måndag-lördag.

USA är rabattkupongernas förlovade hemland, har varit i 75 länder, men inget land har så mycket kuponger som USA.

Är osäker på Drop-off charge/one way rental.

Have a nice road-trip!!
15 mars 2015 22:24
Citerat från Lustforlife:
Hej!

Jag och en vän ska åka till USA i sommar, och vi ska hyra en bil i drygt tre veckor. Vi har tittat runt på en hel del uthyrningssidor, tex Hertz, Rentalcars och Budget, men det är svårt att hitta en "tillräckligt" billig bil.
Vi är båda över 25 år, så sådana extraavgifter slipper vi. Vi ska ju dock köra båda två, tillkommer det alltid en extraavgift för extra förare?
Sen så ska vi ju hyra på ett ställe (San Fransisco) och lämna på ett annat (Denver). Jag har läst någonstans att vissa uthyrningsföretag inte tar en envägsavgift, men alla sidor vi sökt på verkar göra det. Är det någon som vet något om detta?
Våra krav på själva bilen är inte särskilt stora, den behöver inte vara fancy. Det behöver finnas plats till två stora väskor (vi är ju dock bara 2 pers, så baksätet kanske kan funka som förvaringsutrymme också..?) och vi vill hemskt gärna kunna lyssna på musik via Spotify, dvs via en smartphone, så vi vill gärna ha en bil som har en AUX-uttag.

Alla övriga bilrelaterade tips är också välkomna, om parkering, försäkringar (det mesta bör väl ingå?), tull-/vägavgifter m.m. Ingen av oss har varit i USA förut, så vi är helt gröna på området :)

Tack på förhand!!
Mycket mer än att jämföra olika uthyrare och agenter kan man ju inte göra, kolla upp rabatter genom medlemsskap som Eurobonus Motormännen choicnordic (choice hotels) och liknande, leta rabattkuponger, avvakta kampanjer.
Själv bokar jag mycket hellre direkt av uthyrarna som Avis Sixt, Hertz än agenter som rentalcars holiday Autos (som för övrigt inte är svenska) då det i regel ger bättre service , mindre köer och problem.

Hyr minst en Intemediate även om ni bara är två, det blir oftast en del extra man ska ha med sig under resans gång och att sitta i en allt för liten bil bland alla jättesuvar och 18-wheelers känns inte så kul ;-)

Specifikationer på ljudanläggningen är nog svårt att kräva då man inte ens vet exakt vilken bilmodell man får men nuförtiden finns ju oftast någon typ av anslutning

Ofta räcker försäkringarna som ingår men ni måste kolla detta man aldrig kan säga det generellt, det beror på vad just ni vill ha och era omständigheter. Vad som ingår skiljer mellan olika hyror och uthyrare.

Vilka avgiftsbelagda vägar som finns kan ni se ganska bra här http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_roads_in_the_United_States . Sök lite i forumet hyrbil och USA är ett ämne som diskuterats flitigt, jag har försökt sammanställa lite information främst gällande Florida men det mesta gäller även generellt, http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Hyrbil: .
16 mars 2015 13:39
Tack för tipsen!

Jag har nu bokat en bil hos Avis. Efter mycket jämförelse med diverse olika sajter, dubbelkoll på vad som ingår i olika priser mm så tyckte jag att min deal hos Avis blev bäst.
Det blev en bil i mellanklassen, som ska hämtas i San Fran och lämnas i Denver. 8 juni - 1 juli, dvs 24 dagar. Priset landade på 8232 sek. Då ingår följande:
Alla obligatoriska försäkringar,, Självriskreducering, Försäkring mot tredje part, Skatt, Envägsavgift, Fria miles. Vänligen observera att i händelse av avbokning, utebliven ankomst eller modifiering av din förbetalda hyra, kommer erlagd betalning att återbetalas, med förbehåll för de avgifter och villkor som anges i bokningsvillkoren.

Jag pratade med Avis kundservice och frågade om det tillkom en extraavgift för en extraförare, jag har nämligen läst att det ingår gratis om man hämtar bilen i Kalifornien. Hon kunde inte garantera att det var så, men var nästan helt säker. Någon som har koll på detta? Eftersom vi ska lämna bilen utanför Kalifornien... Dock skulle en eventuell extraförare bara kosta ca 65 $ enligt Avis-tjejen, och betalas i så fall på plats när vi hämtar bilen.

Jag känner mig ganska nöjd med priset och vad som ingår. Jag kan avboka gratis idag, ifall det skulle behövas, gör jag det framöver tas en avgift på 425 sek ut.

Vad tycker ni om det här? Verkar det rimligt?

Tusen tack för hjälpen!
16 mars 2015 14:10
Citerat från Lustforlife:
Tack för tipsen!

Jag har nu bokat en bil hos Avis. Efter mycket jämförelse med diverse olika sajter, dubbelkoll på vad som ingår i olika priser mm så tyckte jag att min deal hos Avis blev bäst.
Det blev en bil i mellanklassen, som ska hämtas i San Fran och lämnas i Denver. 8 juni - 1 juli, dvs 24 dagar. Priset landade på 8232 sek. Då ingår följande:
Alla obligatoriska försäkringar,, Självriskreducering, Försäkring mot tredje part, Skatt, Envägsavgift, Fria miles. Vänligen observera att i händelse av avbokning, utebliven ankomst eller modifiering av din förbetalda hyra, kommer erlagd betalning att återbetalas, med förbehåll för de avgifter och villkor som anges i bokningsvillkoren.

Jag pratade med Avis kundservice och frågade om det tillkom en extraavgift för en extraförare, jag har nämligen läst att det ingår gratis om man hämtar bilen i Kalifornien. Hon kunde inte garantera att det var så, men var nästan helt säker. Någon som har koll på detta? Eftersom vi ska lämna bilen utanför Kalifornien... Dock skulle en eventuell extraförare bara kosta ca 65 $ enligt Avis-tjejen, och betalas i så fall på plats när vi hämtar bilen.

Jag känner mig ganska nöjd med priset och vad som ingår. Jag kan avboka gratis idag, ifall det skulle behövas, gör jag det framöver tas en avgift på 425 sek ut.

Vad tycker ni om det här? Verkar det rimligt?

Tusen tack för hjälpen!
Det låter väl inte orimligt, lite dyrare än vad vi betalt men då inte samma orter och priserna varierar ganska kraftigt.
Det dåliga är att AVIS i Sverige (som ju inte är AVIS egentligen utan en återförsäljare) alltid har så usel koll på vilka regler som gäller, egentligen oacceptabelt att de inte vet vad som gäller det de själv säljer! Titade hastigt på AVIS.com 9.230:- och Hertz 13.851:- medan Rentalcars har Dollar för 7.880:- (där är det också osäkert vad gäller envägsavgift).
Av Marulk
16 mars 2015 20:53
Låter som ett hyfsat rimligt pris med tanke på att du återlämnar i annan delstat än där du hämtar upp.
Av Totopez
17 mars 2015 09:19
Gå med i Avis kundklubb, Avis Preferred. När jag gjorde det fick jag en voucher för en gratis uppgradering på första hyran (möjligt att det inte gäller på envägshyror, men kolla!). Dessutom slipper man köa på flygplatsen och kan gå direkt och välja bil. Var inte rädda för att provsitta och kolla ett antal bilar, ska ni åka runt i den i tre veckor vill ni ha en som ni trivs med. AUX-uttag bör finnas överallt. Jag brukar också ha med mig en liten FM-sändare från Clas Ohlson som skickar musiken trådlöst till bilstereon. Tänk bara på att ladda ner era spellistor till telefonen när ni är på ett wifi, annars blir det dyrt...
Av Asok
17 mars 2015 13:32
Enligt t.ex. Alamo är det gratis med extraförare i Californien - dock inte så i andra stater så ni får se vad de säger ang. kostnad när ni hämtar bilen.

Jag upplever att det oftast går in fler väskor i bakluckan än vad som specas. Vi har alltid även fått en gratis uppgradering när vi bokat hyrbil för 2-3 veckor.
Av Mlgn
26 mars 2015 22:13
Angående plats i baggagluckan. Fick en hybridbil när jag var i Florida förra året och batteriet tog upp stor plats. Fick pressa in de två väskorna, hyfsat stora, fast det var en intermediate bil. Hade väskorna varit till formen lika hade det inte gått. Räkna med att de kommer att försöka sälja på er ett antal extra försäkringar. Jobbigt att behöva säga nej 10 ggr.
27 mars 2015 15:16
oj det lät dyrt. Vi hyr från avis den 7e juni- 27e juni och betalar 3800 för exakt det du sa och samma biltyp. Vi bokade dock för ett tag sedan så det kanske är det som avgör.
27 mars 2015 15:58
Citerat från Steffokeffo:
oj det lät dyrt. Vi hyr från avis den 7e juni- 27e juni och betalar 3800 för exakt det du sa och samma biltyp. Vi bokade dock för ett tag sedan så det kanske är det som avgör.
Ni hyr alltså bil för 190 kr om dagen? Det låter ju vansinnigt billigt.
Av Barizta
27 mars 2015 16:09
Priserna ändras konstant hos Avis och även andra uthyrare kan jag tänka mig, fick själv ett prisförslag på 3500kr för någon månad sen hos Avis och samma hyra idag går lös på 4700kr.
27 mars 2015 16:53
Citerat från Barizta:
Priserna ändras konstant hos Avis och även andra uthyrare kan jag tänka mig, fick själv ett prisförslag på 3500kr för någon månad sen hos Avis och samma hyra idag går lös på 4700kr.
Själv betalade jag 2306 kr för en standard-size bil med alla försäkringar och avgifter o skatter för en 2 veckors hyra..
Av Barizta
27 mars 2015 17:11
Citerat från Globetrotter1969:
Citerat från Barizta:
Priserna ändras konstant hos Avis och även andra uthyrare kan jag tänka mig, fick själv ett prisförslag på 3500kr för någon månad sen hos Avis och samma hyra idag går lös på 4700kr.
Själv betalade jag 2306 kr för en standard-size bil med alla försäkringar och avgifter o skatter för en 2 veckors hyra..
Det var riktigt billigt!
Hos Avis då eller? När bokade du?
27 mars 2015 17:21
Citerat från Barizta:
Citerat från Globetrotter1969:
Citerat från Barizta:
Priserna ändras konstant hos Avis och även andra uthyrare kan jag tänka mig, fick själv ett prisförslag på 3500kr för någon månad sen hos Avis och samma hyra idag går lös på 4700kr.
Själv betalade jag 2306 kr för en standard-size bil med alla försäkringar och avgifter o skatter för en 2 veckors hyra..
Det var riktigt billigt!
Hos Avis då eller? När bokade du?
Jag bokade hos Holiday Autos när de hade 20 % rabatt på hyror i USA och tror att dollarn låg på ca 7 kr och 15 öre. Jag bokade i slutet på januari 2014 för en hyra som gällde i slutet av oktober 2014. Så här efteråt gjorde helt rätt eftersom dollarn har stigit oavbrutet t.o.m februari 2015..
Av Rolf_52
29 mars 2015 10:50
GPS är användbart och tidsbesparande särskilt i städer som SF och LA men blir dyrt att hyra om man har bilen länge. Senast testade vi fristående GPS app i mobil så att man undviker kostnader för data roaming….vi valde TomTom US-Canada som bara kostade bara några hundralappar och funkade perfekt från NY i öst till Salt Lake City i väst….

http://www.mobil.se/appar/supertest-gps-appar
29 mars 2015 11:28
Citerat från Rolf_52:
GPS är användbart och tidsbesparande särskilt i städer som SF och LA men blir dyrt att hyra om man har bilen länge. Senast testade vi fristående GPS app i mobil så att man undviker kostnader för data roaming….vi valde TomTom US-Canada som bara kostade bara några hundralappar och funkade perfekt från NY i öst till Salt Lake City i väst….

http://www.mobil.se/appar/supertest-gps-appar
Som jag skrev tidigare så ladda ned Here maps för IOS, Android eller Windows Phone. Välj kart-område ladda ned och använd offline. Är gratis och du kan delvis själv välja utformning, språk mm..
Av Barizta
29 mars 2015 13:39
Ska också köra med GPS på mobilen, har skaffat Navigon USA appen eftersom jag använt Europa appen tidigare och tycker den är riktigt bra. Kostade ca 400kr tror jag.
Av Evoline
29 mars 2015 17:15
Måste ha internet om man ska använda gps i mobilen.
Tänkte ladda ner USA karta till min svenska gps, och använda i bilen, funkar det ??

Tack på förhand
Av Birgere
29 mars 2015 18:21
Citerat från Evoline:
Måste ha internet om man ska använda gps i mobilen.
Tänkte ladda ner USA karta till min svenska gps, och använda i bilen, funkar det ??

Tack på förhand
Det enda som det skrivs om och är aktuellt är naturligtvis GPS appar där man laddat ner kartorna i god tid i förväg innan man ens åker över.
Om det finns amerikanska kartor till din GPS kan du bara svara på själv genom att kolla upp företagets hemsida.
29 mars 2015 20:23
Citerat från Birgere:
Citerat från Evoline:
Måste ha internet om man ska använda gps i mobilen.
Tänkte ladda ner USA karta till min svenska gps, och använda i bilen, funkar det ??

Tack på förhand
Det enda som det skrivs om och är aktuellt är naturligtvis GPS appar där man laddat ner kartorna i god tid i förväg innan man ens åker över.
Om det finns amerikanska kartor till din GPS kan du bara svara på själv genom att kolla upp företagets hemsida.
Hör står allt som behövs om Here Maps:

http://en.wikipedia.org/wiki/Here_%28Nokia%29

Det finns ingen anledning att betala för kartor längre!
30 mars 2015 10:02
Citerat från Dalecooper:
Citerat från Steffokeffo:
oj det lät dyrt. Vi hyr från avis den 7e juni- 27e juni och betalar 3800 för exakt det du sa och samma biltyp. Vi bokade dock för ett tag sedan så det kanske är det som avgör.
Ni hyr alltså bil för 190 kr om dagen? Det låter ju vansinnigt billigt.
Det stämmer, ska kanske tillägga att vi bokade den här bilen i augusti i förra året när dollarn stod runt 7 så dels lång framförhållning, och den låga dollarkursen gjorde nog att vi fick det pris vi fick.
Av Javad
4 apr. 2015 12:38
Hej! Jag skulle bara säga att jag hyrde för typ 3 veckor sen hos rentcars och kostade 4200:- en Toyota RAV4
fast bara för 15 dagar.. håller med de andra att det finns ingen anledning betalar extra för GPS ladda ner hemma ,,, har hört att det funkar hur bra som helst ...
Trevlig resa
Av Wikked
20 apr. 2015 22:16
Citerat från Floridasidan:

Det låter väl inte orimligt, lite dyrare än vad vi betalt men då inte samma orter och priserna varierar ganska kraftigt.
Det dåliga är att AVIS i Sverige (som ju inte är AVIS egentligen utan en återförsäljare) alltid har så usel koll på vilka regler som gäller, egentligen oacceptabelt att de inte vet vad som gäller det de själv säljer! Titade hastigt på AVIS.com 9.230:- och Hertz 13.851:- medan Rentalcars har Dollar för 7.880:- (där är det också osäkert vad gäller envägsavgift).
Hej Floridasidan, jag måste få rätta dig lite där. Sedan första februari 2015 ägs AVIS och Budget i Skandinavien (SE,NO,DK) av Avis Budget Group, alltså "moderbolaget" i USA. Dock så bokar inte de svenska stationerna utomlands (eftersom regler och rutiner är olika från land till land) utan man får vända sig direkt till "utlands-bokningen" vilken består av skandinavisk personal. Dessa brukar ha rätt bra koll och i värsta fall kan de kolla upp det och återkomma :)
20 apr. 2015 23:44
Citerat från Wikked:
Citerat från Floridasidan:

Det låter väl inte orimligt, lite dyrare än vad vi betalt men då inte samma orter och priserna varierar ganska kraftigt.
Det dåliga är att AVIS i Sverige (som ju inte är AVIS egentligen utan en återförsäljare) alltid har så usel koll på vilka regler som gäller, egentligen oacceptabelt att de inte vet vad som gäller det de själv säljer! Titade hastigt på AVIS.com 9.230:- och Hertz 13.851:- medan Rentalcars har Dollar för 7.880:- (där är det också osäkert vad gäller envägsavgift).
Hej Floridasidan, jag måste få rätta dig lite där. Sedan första februari 2015 ägs AVIS och Budget i Skandinavien (SE,NO,DK) av Avis Budget Group, alltså "moderbolaget" i USA. Dock så bokar inte de svenska stationerna utomlands (eftersom regler och rutiner är olika från land till land) utan man får vända sig direkt till "utlands-bokningen" vilken består av skandinavisk personal. Dessa brukar ha rätt bra koll och i värsta fall kan de kolla upp det och återkomma :)
Tack! Det har jag missat totalt. Hoppas de är bättre uppdaterade på villkoren i USA nu då.
Av Mackem
19 maj 2015 17:29
Hej alla hyrbilsexperter!

Jag är ute efter att hyra en bil till min roadtrip! Den fina kombon "under 25" och "åka kust till kust" (lämna på annat ställe) gör att de flesta priser jag kollat upp hamnar på 17k-20k för 3 veckors hyra! Jag vet att avgifterna på ung förare och envägsavgiften är groteskt höga så det jag letar är något kryphål/medlemskap/rabattkod/anything som gör att jag kommer ner ett par tusen i alla fall.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Tackar,
Marcus
Av Wikked
19 maj 2015 17:50
Citerat från Mackem:
Hej alla hyrbilsexperter!

Jag är ute efter att hyra en bil till min roadtrip! Den fina kombon "under 25" och "åka kust till kust" (lämna på annat ställe) gör att de flesta priser jag kollat upp hamnar på 17k-20k för 3 veckors hyra! Jag vet att avgifterna på ung förare och envägsavgiften är groteskt höga så det jag letar är något kryphål/medlemskap/rabattkod/anything som gör att jag kommer ner ett par tusen i alla fall.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Tackar,
Marcus
Om du inte redan har ett så skaffa ett SAS Eurobonus, det ger de flesta hyrbilsföretag rabatt för (olika beroende på nivå, isf bokar du enklast via SAS, annars står rabattkoden på baksidan av ditt kort). Många hyrbilsföretag ger också någon typ av välkomst-rabatt när du går med i deras kundprogram (Avis Preferred, Hertz Gold Plus osv osv), kan vara värt några kronor iaf :)

Har du någon med dig som är över 25 så sätt hyran på den personen, annars har jag tyvärr inga tips.