USA - Massa frågor!

27 apr. 2015 11:13
Visningar: 846
Jag ska resa till New York på Fredag och ska bo hos en gammal kär vän. Sammanlagt ska jag vara 6 veckor i USA.
Det är första gången jag reser själv och min första vistelse till USA. Känns nervöst och smått orolig över kontrollerna.
Jag har skrivit här förut men vill ställa lite mer frågor..

Vad får jag inte ta med mig till landet?
Är det bara mat de kommer titta på om man kryssat för att man tar med sånt?
Isåfall tänkte jag bara ta med mig godis.
Men jag har fått för mig att man får ta med sig bara en viss mängd vätska till landet. Och då undrar jag om de kommer rota i mina ansiktskrämer och sånt?

Vill de att man visar upp gåvor man har med sig?
Läste att man får ha med sig gåvor som kostar upp till $100.
Vill de att man har kvitto med sig eller?

Vill de att man har alla elektronikapparater i handbaggaget?
Mobil vet jag man ska ha med men säkerhetsdosa etc? Ska tillhörande sladdar med också? Eller går det bra att ha det i vanliga baggaget?

Medicin ska vara med i handväskan. Men multivitamintabletter dylikt då?

Det skrämmer mig verkligen om min väska kommer bort.
Då den kommer säkert hamna i "Special luggage" för att jag har min campingväska/militärryggsäck med mig.
Är det vanligt att väskor kommer bort?

Jag ska ju bo hos min kompis under hela vistelsen i USA. Så jag behöver inte tänka på hotell-kostnader osv. Men räcker det med att säga hur mycket jag har i plånboken och att jag har mitt Mastercard kort med mig?
Hur ska jag liksom bevisa att jag kan klara mig ekonomiskt? Jag tänker mig att ca 8000-10000 kronor räcker för 6 veckor.

Det är ju 6 veckor hos en killkompis. Och jag är ju där för semester och hälsa på honom. Vet inte om de kommer vara mer frågesatta p.ga det?

Biljetten står på svenska, samma sak med mitt ESTA utskrift.
Plus att båda mitt efternamn sitter ihop på biljetten. På Ticket.se sa de att det inte gör något bara det är korrekt stavat. Är det så tro?

Har någon åkt med Norwegian? Hur funkar det med förseningar? Är det ganska vanligt?

Så nytt pass, ESTA, och så har jag fyllt en sån där "Department Homeland Security" papper om vart jag ska bo etc. Något mer jag bör tänka på?
27 apr. 2015 11:51
Låter som att du har drabbats av lite resfeber. Så länge du har pass och ESTA i ordning ska du dock inte behöva oroa dig så mycket. :)

Rekommenderar dig att läsa här för regler kring ditt bagage:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/

Du verkar ha fått det lite om bakfoten - det är vad du har med dig handbagaget som är lite mer känsligt istället för tvärtom. Exempelvis är de hårda med hur mycket vätska man får ha med sig på planet, men lägg dina hudvårdsprodukter etc i ditt vanliga bagage istället så ska det inte vara problem.

Angående väskor som kommer bort så vet jag inte hur vanligt det är, med det har aldrig hänt mig i alla fall.

Att du får en fråga om hur mycket pengar du har med dig är inte säkert, och om de gör det kan du säger att du har pengar på ditt bankkort.
Av Totopez
27 apr. 2015 12:32
Det kommer att gå bra, oroa dig inte!

Det där med vätskor gäller hur mycket du får ha i handbagaget, där är det max 100 ml per sak, som måste få plats i en genomskinlig plastpåse som du får på flygplatsen. Vad du har i det incheckade bagaget spelar ingen roll (så länge det inte är explosivt eller liknande...)

Att man ska ha medicin i handbagaget beror på att om den sällsynta situationen skulle uppstå att ditt bagage blir försenat så ska du ha dina mediciner till hands. Och allt vanligt går att köpa billigt på plats, så du behöver inte släpa med dig ipren och sånt. En väldigt liten del av allt incheckat bagage blir försenat eller kommer på avvägar. Det är absolut vanligast om man har byten på vägen, men eftersom du flyger direkt så är det nästan aldrig några problem. Oroa dig som sagt inte!

Du kan utan problem ha din bankdosa antingen i handbagaget eller i det incheckade, det spelar ingen roll.

Angående vad man får föra in och inte, det är väldigt sällan man blir stoppad i tullen. Om du deklarerar vad du har med dig på tullpapperet du får på planet och inte har något konstigt så blir du inte stoppad. De kommer inte heller att fråga om vilka presenter du har med dig. Tullen har nog faktiskt aldrig frågat mig någonting, och jag har gjort i alla fall 20 resor till USA.

Vid immigrations så kanske du får frågan vad du ska göra där. Besöka en vän är ett bra svar, du kan få följdfråga vad din vän gör, var han bor etc. Jag har aldrig blivit tillfrågad om hur mycket pengar jag har med mig eller tillgängligt, men svara bara ärligt på de frågor du får så är det sällan problem.

Norwegian hade mycket förseningar i början, men den senare tiden har det gått bra, snittförsening på mindre än 30 minuter.

Så som sagt, oroa dig inte. Det kommer att gå bra, och du får säkert en underbar vistelse i New York. Trevlig resa!
27 apr. 2015 13:03
Citerat från Lindareserrunt:
Jag ska resa till New York på Fredag och ska bo hos en gammal kär vän. Sammanlagt ska jag vara 6 veckor i USA.
Det är första gången jag reser själv och min första vistelse till USA. Känns nervöst och smått orolig över kontrollerna.
Jag har skrivit här förut men vill ställa lite mer frågor..

Vad får jag inte ta med mig till landet?
Är det bara mat de kommer titta på om man kryssat för att man tar med sånt?
Det finns ju annat än mat man inte får ta med men knappast något som är aktuellt för en vanlig resenär. Har du med mat ska du kryssa på tullblanketten http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/sample-declaration-form så tittar de, du kan se vad du inte får ha med här http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/kbyg/prohibited_restricted.xml
Isåfall tänkte jag bara ta med mig godis.
Men jag har fått för mig att man får ta med sig bara en viss mängd vätska till landet. Och då undrar jag om de kommer rota i mina ansiktskrämer och sånt?
Alkohol får du inte ta med obegränsat 1 liter får du ha tullfritt, annars är det väl väldigt speciella vätskor om det ska vara förbjudet, inte heller något som är aktuellt, menar du på flyget har du fått svar av de andra...
Vill de att man visar upp gåvor man har med sig?
Läste att man får ha med sig gåvor som kostar upp till $100.
Vill de att man har kvitto med sig eller?
Har du gåvor eller annat med som ska stanna i landet så ska du ange det på tulldeklarationen, upp till $100 är i regel tullfritt.
Vill de att man har alla elektronikapparater i handbaggaget?
Ja. om du menar under flygningen.
Mobil vet jag man ska ha med men säkerhetsdosa etc? Ska tillhörande sladdar med också? Eller går det bra att ha det i vanliga baggaget?
Sladdar kan du ha var du vill, bankdosa är en värdehandling, lägg den absolut INTE i incheckat bagage.
Medicin ska vara med i handväskan. Men multivitamintabletter dylikt då?
Är det sådant du kan bli av med utan att det är katastrof kan du lägga vitaminerna i incheckat bagage.
Det skrämmer mig verkligen om min väska kommer bort.
Se till att ha reseförsäkring som ersätter bagaget, lägg inga värdesaker i incheckat bagage.
Då den kommer säkert hamna i "Special luggage" för att jag har min campingväska/militärryggsäck med mig.
Är det vanligt att väskor kommer bort?
Inte helt ovanligt, varierar mellan olika flygplatser, det stjäls också en hel del ur bagage.
Jag ska ju bo hos min kompis under hela vistelsen i USA. Så jag behöver inte tänka på hotell-kostnader osv. Men räcker det med att säga hur mycket jag har i plånboken och att jag har mitt Mastercard kort med mig?
Hur ska jag liksom bevisa att jag kan klara mig ekonomiskt? Jag tänker mig att ca 8000-10000 kronor räcker för 6 veckor.

Det är ju 6 veckor hos en killkompis. Och jag är ju där för semester och hälsa på honom. Vet inte om de kommer vara mer frågesatta p.ga det?
Frågan är mer om de ser dig som genuin turist, ju mindre de gör det, ju mer risk för frågor, inte för att skrämma dig, men saker som att stanna länge, bo hos manlig vän, lite pengar o.s.v är saker som kan väcka misstankar, nämn absolut inget om boyfriend. Det där med att bevisa att man klarar sig är en knepig fråga, det kan man inte utan det är helt upp till gränskontrollen att bedöma. Har hört en person som höll på att inte komma in i landet trots kreditkort och checkar på stora belopp, i det fallet ville de enbart se kontanter, märkligt och jag har inte hört fler sådana historier.
Biljetten står på svenska, samma sak med mitt ESTA utskrift.
Plus att båda mitt efternamn sitter ihop på biljetten. På Ticket.se sa de att det inte gör något bara det är korrekt stavat. Är det så tro?
"Biljetterna" ser alltid konstiga ut när det gäller namn. ESTA SKA stavas på engelska, t.ex. inga å ä ö.
Har någon åkt med Norwegian? Hur funkar det med förseningar? Är det ganska vanligt?
Problemet är inte så mycket förseningarna även om det kan vara jobbigt nog, det stora problemet är hur illa passagerarna behandlas av Norwegian om något går snett, ett av de sämsta flygbolag som finns i det avseendet.
Så nytt pass, ESTA, och så har jag fyllt en sån där "Department Homeland Security" papper om vart jag ska bo etc. Något mer jag bör tänka på?
Bara ESTAn är gjord och godkänd med det nya passet...
Av Evoline
27 apr. 2015 21:56
Lånar tråden lite.
Vilka bankautomater är det som inte tar ut en avgift, några namn på bank ??
Vad är max uttag från bankautomat i usa ??

Har skaffat mig Santander kort, kreditkort för att slippa valutapåslag när jag drar med kortet, och sen vanliga bankkortet med 12 fria uttag och utan valutapåslag.
Kommer åka till San Francisco, Las Vegas, Los Angeles, Washington DC och New York.

Tacksam för all svar
28 apr. 2015 14:23
Citerat från Evoline:
Lånar tråden lite.
Vilka bankautomater är det som inte tar ut en avgift, några namn på bank ??
Vad är max uttag från bankautomat i usa ??

Har skaffat mig Santander kort, kreditkort för att slippa valutapåslag när jag drar med kortet, och sen vanliga bankkortet med 12 fria uttag och utan valutapåslag.
Kommer åka till San Francisco, Las Vegas, Los Angeles, Washington DC och New York.

Tacksam för all svar
Hur mycket kostar avgiften om man tar ut från bankautomater? Jag har Mastercard med mig.
Vad är valutapåslag för något?
28 apr. 2015 15:11
Citerat från Evoline:
Lånar tråden lite.
Vilka bankautomater är det som inte tar ut en avgift, några namn på bank ??
Vad är max uttag från bankautomat i usa ??

Har skaffat mig Santander kort, kreditkort för att slippa valutapåslag när jag drar med kortet, och sen vanliga bankkortet med 12 fria uttag och utan valutapåslag.
Kommer åka till San Francisco, Las Vegas, Los Angeles, Washington DC och New York.

Tacksam för all svar
Kan bara nämna en som vi tog ut på i Miami Beach (Lincoln Road) TD Bank. Det är inte säkert att det är gratis på alla deras kontor för det förstås.

Maxbelopp har jag hört är $1000 men har aldrig provat ;-)
28 apr. 2015 15:16
Citerat från Lindareserrunt:
Citerat från Evoline:
Lånar tråden lite.
Vilka bankautomater är det som inte tar ut en avgift, några namn på bank ??
Vad är max uttag från bankautomat i usa ??

Har skaffat mig Santander kort, kreditkort för att slippa valutapåslag när jag drar med kortet, och sen vanliga bankkortet med 12 fria uttag och utan valutapåslag.
Kommer åka till San Francisco, Las Vegas, Los Angeles, Washington DC och New York.

Tacksam för all svar
Hur mycket kostar avgiften om man tar ut från bankautomater? Jag har Mastercard med mig.
Vad är valutapåslag för något?
Avgiften (som tas av den som har uttagsautomaten) varierar från noll och uppåt (se upp, vissa automaer tar rejäla avgifter, avbryt då och gå till en annan). Sen kan din bank/kortutgivare ta en avgift för uttag, från noll till typiska 30-45 kronor.

Valutaväxlingspåslag är en avgift din bank/kortutgivare tar för växlingen, kan vara noll till några procent, vanligt är 1,5-3,5%.
Du kan ibland också låta innehavaren av automaten (eller butikens bank om du betalar med kortet) sköta växlingen, det blir i regel dyrare och det är något man ska se upp med.
28 apr. 2015 21:39
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Lindareserrunt:
Jag ska resa till New York på Fredag och ska bo hos en gammal kär vän. Sammanlagt ska jag vara 6 veckor i USA.
Det är första gången jag reser själv och min första vistelse till USA. Känns nervöst och smått orolig över kontrollerna.
Jag har skrivit här förut men vill ställa lite mer frågor..

Vad får jag inte ta med mig till landet?
Är det bara mat de kommer titta på om man kryssat för att man tar med sånt?
Det finns ju annat än mat man inte får ta med men knappast något som är aktuellt för en vanlig resenär. Har du med mat ska du kryssa på tullblanketten http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/sample-declaration-form så tittar de, du kan se vad du inte får ha med här http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/kbyg/prohibited_restricted.xml
Isåfall tänkte jag bara ta med mig godis.
Men jag har fått för mig att man får ta med sig bara en viss mängd vätska till landet. Och då undrar jag om de kommer rota i mina ansiktskrämer och sånt?
Alkohol får du inte ta med obegränsat 1 liter får du ha tullfritt, annars är det väl väldigt speciella vätskor om det ska vara förbjudet, inte heller något som är aktuellt, menar du på flyget har du fått svar av de andra...
Vill de att man visar upp gåvor man har med sig?
Läste att man får ha med sig gåvor som kostar upp till $100.
Vill de att man har kvitto med sig eller?
Har du gåvor eller annat med som ska stanna i landet så ska du ange det på tulldeklarationen, upp till $100 är i regel tullfritt.
Vill de att man har alla elektronikapparater i handbaggaget?
Ja. om du menar under flygningen.
Mobil vet jag man ska ha med men säkerhetsdosa etc? Ska tillhörande sladdar med också? Eller går det bra att ha det i vanliga baggaget?
Sladdar kan du ha var du vill, bankdosa är en värdehandling, lägg den absolut INTE i incheckat bagage.
Medicin ska vara med i handväskan. Men multivitamintabletter dylikt då?
Är det sådant du kan bli av med utan att det är katastrof kan du lägga vitaminerna i incheckat bagage.
Det skrämmer mig verkligen om min väska kommer bort.
Se till att ha reseförsäkring som ersätter bagaget, lägg inga värdesaker i incheckat bagage.
Då den kommer säkert hamna i "Special luggage" för att jag har min campingväska/militärryggsäck med mig.
Är det vanligt att väskor kommer bort?
Inte helt ovanligt, varierar mellan olika flygplatser, det stjäls också en hel del ur bagage.
Jag ska ju bo hos min kompis under hela vistelsen i USA. Så jag behöver inte tänka på hotell-kostnader osv. Men räcker det med att säga hur mycket jag har i plånboken och att jag har mitt Mastercard kort med mig?
Hur ska jag liksom bevisa att jag kan klara mig ekonomiskt? Jag tänker mig att ca 8000-10000 kronor räcker för 6 veckor.

Det är ju 6 veckor hos en killkompis. Och jag är ju där för semester och hälsa på honom. Vet inte om de kommer vara mer frågesatta p.ga det?
Frågan är mer om de ser dig som genuin turist, ju mindre de gör det, ju mer risk för frågor, inte för att skrämma dig, men saker som att stanna länge, bo hos manlig vän, lite pengar o.s.v är saker som kan väcka misstankar, nämn absolut inget om boyfriend. Det där med att bevisa att man klarar sig är en knepig fråga, det kan man inte utan det är helt upp till gränskontrollen att bedöma. Har hört en person som höll på att inte komma in i landet trots kreditkort och checkar på stora belopp, i det fallet ville de enbart se kontanter, märkligt och jag har inte hört fler sådana historier.
Biljetten står på svenska, samma sak med mitt ESTA utskrift.
Plus att båda mitt efternamn sitter ihop på biljetten. På Ticket.se sa de att det inte gör något bara det är korrekt stavat. Är det så tro?
"Biljetterna" ser alltid konstiga ut när det gäller namn. ESTA SKA stavas på engelska, t.ex. inga å ä ö.
Har någon åkt med Norwegian? Hur funkar det med förseningar? Är det ganska vanligt?
Problemet är inte så mycket förseningarna även om det kan vara jobbigt nog, det stora problemet är hur illa passagerarna behandlas av Norwegian om något går snett, ett av de sämsta flygbolag som finns i det avseendet.
Så nytt pass, ESTA, och så har jag fyllt en sån där "Department Homeland Security" papper om vart jag ska bo etc. Något mer jag bör tänka på?
Bara ESTAn är gjord och godkänd med det nya passet...
Allright, så jag ska kryssa för att jag har med mig gåvor värda under $100? Tänkte ta med en limpa ciggaretter till kompisen men det kostar ca 500 spänn. Då måste man nästan betala tullen??
Av Peter_o
28 apr. 2015 22:05
Citerat från Lindareserrunt:

Allright, så jag ska kryssa för att jag har med mig gåvor värda under $100? Tänkte ta med en limpa ciggaretter till kompisen men det kostar ca 500 spänn. Då måste man nästan betala tullen??
$100 motsvarar ju mer än 800 kr, så då är det inget problem med cigaretter för 500 kr. Om det bara är det så kan du ju skriva att du har varor för $60 som du lämnar i USA.

/PeterO
29 apr. 2015 07:36
Citerat från Lindareserrunt:

Allright, så jag ska kryssa för att jag har med mig gåvor värda under $100? Tänkte ta med en limpa ciggaretter till kompisen men det kostar ca 500 spänn. Då måste man nästan betala tullen??
Man får ha 200 cig tullfritt. Varor som ska stanna upp till $100 är som sagt i regel tullfritt. Varför skulle du då betala tull?

Jag uppmanar aldrig någon att ljuga men, hur ska de veta att cigaretterna ska stanna i landet och att du inte ska använda dem själv under resan? Spelar nog ingen roll ifall du deklarerar dem som gåva eller inte faktiskt.