Uruguay och Ba

2 juli 2018 21:46
Visningar: 375
Är det verkligen ingen här på resguiden.se som har varit i Uruguay på sista tiden hittar bara äldre inlägg.
Vi funderar på att åka dit i februari 2019 i ca 14 dagar och kobinera det med BA så totalt ca 19 dagar med resdagar.
Det känns inte som det är det vanligaste resmålet för oss svenskar, jag har läst lite om landet och det verkar ok.
Med det vore trevligt om någon här på resguiden.se kunde skriva några rader.
Av Bibby
2 juli 2018 23:16
Gjorde en liknande resa för 3-4 år sen. BA-Rio-Montevideo-BA.
Gillade både BA och M väldigt mycket, sköna ställen, lätt att röra sig där, trevligt folk, god mat, mm. Hade tyvärr inte tid med Punta del Este, men var i övrigt nöjd med rutten. Läste in mig på Wikitravel, det är min "bibel" :)
M gillade jag lite extra, var en liten mysig stad, skön stadskärna, fin arkitektur, en grym strandpromenad. Nästan så man kunde gå överallt.
Av Hawaii
3 juli 2018 01:47
Jag var i BA och Montevideo i januari i år. Tyckte mycket om båda städerna - mycket promenadvänliga. Tog Buquebus hydrofoil BA till MVD och tillbaka. Ganska dyrt, men värt det. Punta del Este definitivt värt ett besök och många fina "beach communities" mellan MVD och PDE. Finns bussar som går den sträckan och mycket billigt att ta en buss. PDE är mycket "up-scale" (=dyra restauranger t.ex.) men fortsätter man längre österut så ser man mycket få turister och man kan uppleva det "riktiga" Uruguay. (Jag besökte goda vänner som är uruguayare och fick lite annan inblick i livet där).
3 juli 2018 12:26
Buenos Aires och Montevideo är 2 fantastiska städer.
Den ena stor, kolossal och emellanåt kaotisk. Montevideo mycket mindre, harmonisk och lagom...
Strandpromenaden med playor som Bibby nämner är säkert belagd till sista plats, för det är högsommar då och folk badar. Sommaren är bara 3 månader lång i dessa trakter.
Ett måste är att äta lunch i "Mercado del Puerto". Ett fantastiskt ställe med grillar på flera kvadratmeter, fullmatade med allt. Den riktiga stämningen får man på Lördagar.
Vill man se lite mer än Montevideo, så kan man tex ta buss till "Colonia del Sacramento! En liten mysig stad längst in i "Silverfloden". Där går också en färja till Buenos Aires, som inte tar så lång tid jämfört med den mellan BA och MV.
I Buenos Aires finns många avtryck av framstående svenska ingenjörer och arkitekter. Regeringsbyggnaden Casa Rosada tex och Vattenverket. Fobollsklubben "Boca Junior" hämtade sina klubbfärger från en svensk flagga, på en av dessa fraktskepp, som fanns på den tiden.
BA har ett utmärkt tunnelbanesystem, men kaotiskt i rusningstid i alla dessa underjordiska gångar hit och dit, lika som när tunnelbanan invigdes 1913. Jag själv började med att provåka på en Söndag innan jag vågade mig ner en vardag.
Ett besök vid Obelisken, som står i mitten på en av "Världens bredaste gator" Avenida 9 de Julio, är sevärd + tusen andra ting...
Av Jonas73
3 juli 2018 19:25
Jag var i Uruguay i februari i år. Jag håller med om att Montevideo är en mycket trevlig och promenadvänlig stad. Mercado del Puerto är definitivt värt ett besök för den som gillar att frossa i rejäla köttbitar och dricka gott lokalt vin. För den som bara är sugen på en lätt lunch kan rekommenderas empanadas (typ av pirog) på Empanadas CarolinA vid entrén till Mercado del Puerto.

Passa även på att besöka söndagsmarknaden på Feria de Tristan Narvaja. Där säljs allt från levande djur till samlarföremål. Ni bör inte heller missa Museo de los Andes. Besök Torre Antel om ni vill få en bra vy över staden.

Liksom ”Elcanario93” rekommenderar jag ett besök i Colonia. En mycket trevlig liten stad med en mysig stadskärna. Två nätter i Colonia är nog ganska lagom. Det finns inte så mycket att göra utom att gå runt och titta och äta och dricka gott på någon uteserveringar. Jag bodde på Hotel Perla Del Plata i Colonia. Rekommenderar detta hotell.
/Jonas
14 juli 2018 23:22
Citerat från Bibby:
Gjorde en liknande resa för 3-4 år sen. BA-Rio-Montevideo-BA.
Gillade både BA och M väldigt mycket, sköna ställen, lätt att röra sig där, trevligt folk, god mat, mm. Hade tyvärr inte tid med Punta del Este, men var i övrigt nöjd med rutten. Läste in mig på Wikitravel, det är min "bibel" :)
M gillade jag lite extra, var en liten mysig stad, skön stadskärna, fin arkitektur, en grym strandpromenad. Nästan så man kunde gå överallt.
Tack för fina svar, det har tagit lite tid att tacka! , jobb, fotbolls VM och det fina vädret har gjort att allt planerande för februari stannade upp.
14 juli 2018 23:26
Citerat från Jonas73:
Jag var i Uruguay i februari i år. Jag håller med om att Montevideo är en mycket trevlig och promenadvänlig stad. Mercado del Puerto är definitivt värt ett besök för den som gillar att frossa i rejäla köttbitar och dricka gott lokalt vin. För den som bara är sugen på en lätt lunch kan rekommenderas empanadas (typ av pirog) på Empanadas CarolinA vid entrén till Mercado del Puerto.

Passa även på att besöka söndagsmarknaden på Feria de Tristan Narvaja. Där säljs allt från levande djur till samlarföremål. Ni bör inte heller missa Museo de los Andes. Besök Torre Antel om ni vill få en bra vy över staden.

Liksom ”Elcanario93” rekommenderar jag ett besök i Colonia. En mycket trevlig liten stad med en mysig stadskärna. Två nätter i Colonia är nog ganska lagom. Det finns inte så mycket att göra utom att gå runt och titta och äta och dricka gott på någon uteserveringar. Jag bodde på Hotel Perla Del Plata i Colonia. Rekommenderar detta hotell.
/Jonas
Tack! För fina svar fotbolls VM jobb mm och det fina vädret har gjort att planerande har stoppat upp tills idag.
14 juli 2018 23:29
Citerat från Bibby:
Gjorde en liknande resa för 3-4 år sen. BA-Rio-Montevideo-BA.
Gillade både BA och M väldigt mycket, sköna ställen, lätt att röra sig där, trevligt folk, god mat, mm. Hade tyvärr inte tid med Punta del Este, men var i övrigt nöjd med rutten. Läste in mig på Wikitravel, det är min "bibel" :)
M gillade jag lite extra, var en liten mysig stad, skön stadskärna, fin arkitektur, en grym strandpromenad. Nästan så man kunde gå överallt.
Tack för fint svar. Vi har återupptagigt planeradet igen det fick bli lite paus under fotbolls WM.
14 juli 2018 23:33
Citerat från Bibby:
Gjorde en liknande resa för 3-4 år sen. BA-Rio-Montevideo-BA.
Gillade både BA och M väldigt mycket, sköna ställen, lätt att röra sig där, trevligt folk, god mat, mm. Hade tyvärr inte tid med Punta del Este, men var i övrigt nöjd med rutten. Läste in mig på Wikitravel, det är min "bibel" :)
M gillade jag lite extra, var en liten mysig stad, skön stadskärna, fin arkitektur, en grym strandpromenad. Nästan så man kunde gå överallt.
Tack för dina fina svar på mina/våra frågor. fotbolls VM, jobb mm har tagit vår tid nu ett tag men nu är vi på G igen.
14 juli 2018 23:35
Citerat från Bibby:
Gjorde en liknande resa för 3-4 år sen. BA-Rio-Montevideo-BA.
Gillade både BA och M väldigt mycket, sköna ställen, lätt att röra sig där, trevligt folk, god mat, mm. Hade tyvärr inte tid med Punta del Este, men var i övrigt nöjd med rutten. Läste in mig på Wikitravel, det är min "bibel" :)
M gillade jag lite extra, var en liten mysig stad, skön stadskärna, fin arkitektur, en grym strandpromenad. Nästan så man kunde gå överallt.
Tack för fin info. Vi funderar vidare, men nu har vi åter upptagit planeringen igen. Det har varit mycket nu.
Av Ciae
17 juli 2018 20:03
Jag bilade med min pojkvän längs kusten (från Colonia till Punta del Diablo) för några år sen. Mysig resa som kan göras med buss om man vill. Colonia: är en liten mysig by som för de flesta är första anhalt eftersom flera båtar dagligen tar dig mellan BA o Colonia (det är oftast billigare att flyga till BA o ta båten över, men kolla för säkerhetskull alternativ till och från Montvideo också). Februari är högsäsong, så det kan vara klokt att boka boende i förväg, och förbered dig på MYCKET folk och ganska hög ljudnivå både på hostel-hotel och badstränder. Vi körde bara genom Montevideo men min favoritbloggare här i Sydamerika publicerade precis en matbibel för Montevideo http://pickupthefork.com/2017/11/20/the-restaurant-bible-where-to-eat-in-montevideo-uruguay/
Som många har kommenterat är Punta del Este den lyxigaste platsen som påminner mest om Europiska strandbyar-städer. Själv tyckte jag hemskt mycket om Paloma och Punta del Diablo som är mindre och mycket mer lokala. Cabo Polonio där det inte finns elektrisitet och dit tu bara kan ta dig med speciella strand-lastbilar är också en häftig upplevelse. Som sagt, det kan vara väldigt varmt, jag åkte i January och vi hade upp mot 40 grader flera dagar. Uruguay är dyrare än BA, men som tidigare nämnt lugnare. När det gäller BA, här finns massor. Ät biff och glass, drick vin och "Fernet y Coca" (en drink med en italiensk likör som liknar Jägermeister o som blandas med Coca Cola). See på fotboll och tango (du hittar fotbollsbiljetter här: http://landingpadba.com/activitytypes/soccer-tickets-and-tours/ ). Se till att boka boende med luftkonditionering och eller pool eftersom det inte finns några stränder i BA och ta med bekväma skor.
Om ni har tid-råd hade jag lagt in 2 dagar till Iguazufallen i norra Argentina om ni inte har varit där förr. De är helt fantastiska!
23 juli 2018 22:57
Tack så himla mycket för er/dina fina tips. Vi ser verkligheten fram emot att komma iväg. I vinter.// JH o cilla.