Upplevelseresa till Mexico

20 okt. 2013 16:34
Visningar: 3500
Hej!

Nu har vi grubblat länge över vilket land vi ska åka till. Vi har äntligen beslutat oss att Mexico kanske passar oss bäst ändå.

Som sagt gillar vi lugna ställen men även platser där man kan få lite äventyr. Vi vill dyka i någon cenotes, har ni något tips på eran favorit? Och andra roliga saker man kan hitta på??

Finns det kvar någon pyramid man kan få gå upp i? Vilken av dom måste besökas?

Vi har sett att det verkar finnas ruiner i Tulum, vart är det ungefär och vad heter dom?

Vi vill absolut simma med delfiner och det skulle vore spännande att se någon sköldpadda. Har ni tips på vilken strand man kan se sånt?

Finns det någon utflykt med båt där man t.ex. kan snorkla eller se valhajar? Vi har inget dykcertifikat men vi tänkte mer dyka med cyklop och snorkel.

Finns det något tempel man kan besöka där och kan man hälsa på hos Maya-indianerna?

Vi funderar på att bo i Tulum, Playa del Carmen eller Holbox. Vi tänkte vara borta ca 2 veckor. Har ni någon erfarenheter av hotell där?

Dela gärna med er av allt möjligt från Mexico, allt tas tacksamt emot! :)

// Nadde
Av Toande
20 okt. 2013 19:56
hello vi var i playa del carmen i mars , bodde på Bahia maya caribe , de låg 15 min från centrum , vi hade 15 min till delfinsim därifrån o typ samma till tror de hette rio cenote el rio grande cenote , mycket bra var det
20 okt. 2013 21:14
Tulum ligger cirka 3-4 mil söder om Playa del Carmen. Ni kommer dit billigt och enkelt med en colectivo (en minibuss). Väl i Tulum är det bara att följa strömmen så kommer ni till ruinerna. Googla på "tulum" så är det första bildträffen ni får. Tulum är extremt litet, i princip en vägkorsning, så det är inte så att ni behöver bekymra er om att det är en massa andra saker som händer där. Men missa inte att ta med er badkläder!

Mellan Tulum och Playa del Carmen ligger Akumál. Det är stället ni ska åka till om ni vill se sköldpaddor. Med snorkel och cyklop är ni garanterade att se sköldpaddor. Jag var där i tre-fyra dagar och snorklade minst tio gånger totalt och såg sköldpaddor varje gång.

Jag har för mig att valhajarna finns utanför Isla Mujeres (för övrigt en väldigt mysig ö), men bara vissa perioder på året. Jag var där i januari och då var det inte säsong.

Jag funderade också på att bo i Tulum, men efter en utflykt till ruinerna styrde jag om och lade sista dagarna i Playa del Carmen i stället - som visade sig vara en riktigt positiv överraskning. Då hade jag varit på Isla Mujeres, Playa del Carmen, Cozumel och Akumal.

Överlag var hela riviera Maya en behaglig upplevelse.
22 okt. 2013 08:50
Tack för svaren!:)

Toande du sa att du hade hotell 15 min från PdC, i vilken ort var det? Det var ju lagom avstånd från centrum

Oj är tulum så litet finns det inte några affärer I tulum town?
Nu har vi hunnit att läsa på lite mer Om städerna och akumal verkar ju jätte spännande med sköldpaddorna. Finns det farliga rockor I vattnat där man snorklar / badar? När är val säsongen?
För Visst kan man snorkla med dom utanför mujeres?

Läste också Om Puerto avenruras. Är det något större,?

Får man fortfarande gå upp I chitzen itza eller coba? Är det värt att en dag på isla mujeres?:) Har någon act er hälsat på Maya indianerna, det skulle nog vara riktigt spännande!!

Ps. Vilken vinter månad är bäst att åka I? Vad är tempraturen I februari?
:)

Som sagt har vi många frågor...;)

Mvh
24 okt. 2013 08:53
Måste bara inflika att det bor ca 20 000 människor i Tulum...men antar att det är i hela området!
24 okt. 2013 19:36
Det finns inte en chans att det bor 20 000 i tätorten Tulum. Jag skulle bli förvånad om det bor mer än 2 000 i tätorten. Kolla på exempelvis google maps för att få en uppfattning om hur litet det är. Vi stannade till och handlade i någon enklare butik (typ 7-11).

Ingenting att vara rädd för i Akumal. På med cyklop och hopp i, bara!
25 okt. 2013 07:24
Tänk om du skulle läsa vad jag skrev i inlägget innan du svarar...att jag antar att det gäller HELA Tulum.... Centrum är inte stort.
Kolla in länken...och med det lämnar jag ämnet om hur många som bor i Tulum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tulum,_Quintana_Roo
Citerat från Kallebar:
Det finns inte en chans att det bor 20 000 i tätorten Tulum. Jag skulle bli förvånad om det bor mer än 2 000 i tätorten. Kolla på exempelvis google maps för att få en uppfattning om hur litet det är. Vi stannade till och handlade i någon enklare butik (typ 7-11).

Ingenting att vara rädd för i Akumal. På med cyklop och hopp i, bara!
25 okt. 2013 07:56
Hej Magica!

Jag ville bara bekräfta ditt antagande för Nellienadde så att de vet vad som väntar när de kommer till Tulum. Jag blev själv förvånad över hur litet det var när jag åkte igenom på en utflykt. Det fick mig att boka om mitt senare planerade boende i Tulum.
26 okt. 2013 07:25
Men det är väl det som är grejen med Tulum...?

Det är inte en masscharterdestination som många av de andra orterna - t ex PdC.

Vill man ha massturismstöket åker man till dessa ställen, vill man ha det lite softare till Tulum, Holbox etc.
26 okt. 2013 09:51
Jamen precis!
Håller helt med! Holbox är mitt favoritmål hittills! Drar nästa gång till Tulum och kommer att åka uppåt i sakta mak! Tre veckor i Mexiko kommer att bli kanon!
Citerat från Robbowan:
Men det är väl det som är grejen med Tulum...?

Det är inte en masscharterdestination som många av de andra orterna - t ex PdC.

Vill man ha massturismstöket åker man till dessa ställen, vill man ha det lite softare till Tulum, Holbox etc.
27 nov. 2013 16:46
Hej Nadde!

Jag och min sambo bokade nyligen en riktig upplevelseresa till Mexico. 15 dagar. Vi flyger till Mexico City och bor där i tre nätter. Sedan besöker vi indianbyar, pyramidstad, Segeltur i Sumidero Canyon, Mayaruinstad, vattenfall och vi avslutar med två nätter i Tulum och två nätter i Playa Del Carmen. Vi har bokat via Lamatours! Vi ville både ha äventyr och upplevelser samt strandliv och relax! Har ni bokat något ännu?

Vänligen hälsar
Elisabet
28 nov. 2013 22:57
Hej,
Min familj var I Playa Del Carmen, Akumal, Isla Mujeres förra Julen/Nyåret.

Vädret var varmt förutom första dagarna när det blåste mycket. Vattnet I havet var varmt. Det var mycket varmare när man åkte ifrån kusten för att besöka pyramiderna. Glöm inte solhatt och dricka vatten!

I Chichen Itza får man inte klättra upp I pyramiden. Däremot I Coba och oven EkBalam. Mitt tips om ni vill besöka Chichen Itza, är -kom dit när de öppnar, helt annan upplevelse innan turistmassorna anländer. Samma gäller Tulum ruiner.

I Coba -hyr cyklarna och cykla runt, boka gärna en local guide..

I Akumal såg min barn havssköldpaddorna och även en rocka när de snorklade.

Isla Mujeres är en liten mysig ö med fin strand på norra sidan. Fantastiska solnedgångar. Hyr golfbil och åk runt ön.
Vi besökte Cenote nära Tulum- Gran Cenote som låg vid stora vägen innåt landet.
I Playa Del Carmen är det mer liv.
Kan inte ge tips om hotel då vi hyrde lägenheter förutom på Isla Mujeres där vi bodde på NaBalam hotel. (enkla rum men med 2 breda sängar och en bar vid stranden med goda margaritas)