Universal Studios - är det så kul som man tror?

17 mars 2015 21:45
Visningar: 1107
Hej!

Jag ska åka till bl.a. Los Angeles i sommar, och har hela tiden tänkt att Universal Studios måste man ju gå på. Har läst överallt att det ska vara jättekul, och jag som är filmintresserad har tänkt att det nog är något för mig. Men nu när jag tänkte boka biljetter så blev jag fundersam. Det är ganska mycket pengar, så jag vill höra med er som varit där: är det värt det? Och är det i så fall värt att köpa Front of Line-pass?

Nämnas bör att jag inte tycker om "traditionella" karuseller som t.ex. bergochdalbanor, det mår jag bara illa av. Men jag uppfattade det som att de flesta attraktionerna på Universals snarare är 3D/4D-simulatorer, och det tror jag inte att jag har några problem med.

En annan grej är att det verkar va ett väldigt fokus på actionfilmer, typ att Fast & Furious är den nya coola grejen. Jag förstår ju verkligen fokuset på actionfilmer, eftersom det är effekterna man vill visa. Men är det kul även för en icke-action-älskare som mig?

Vore jättekul att höra så många åsikter som möjligt! Tycker ni att Universal är jättekul? Och i så fall varför/på vilket sätt?

Tack!!
Av Totopez
17 mars 2015 22:41
Universal är kul för både fanatiker och vanliga dödliga. Mycket fokus på simulatorer som du säger, och mycket på action.
Parken är ganska liten, sex timmar är absolut nog, även utan Front of the Line. Jag brukar inte köpa såna pass om det inte är extremt mycket folk, då kan man göra det på plats. Se till att vara där vid öppning så hinner du mycket.
17 mars 2015 22:55
Jag har varit på Universal Studios i Singapore. Kan tänka mig att det ser ungefär likadant ut i LA.

Det var galet häftigt! 4D-bion är riktigt rolig! I Singapore kostade inträde och åkpass ungefär 5-600 per person. Jag tror inte att du kommer ångra dig.

Jag är inte heller så intresserade av den typen av action. Madagaskar, Shrek mm var fantastiskt roligt :) Åk dit, se på allt galet, åk det du vill,köp en Universal Studio-mugg och ta med dig hem.

Det är en del pengar men absolut värt det!
18 mars 2015 01:27
Jag har varit på Universal Studios i Orlando, men inte den i Los Angeles så jag kan nog inte hjälpa dig med din fråga om det är så kul där som man tror då parkerna skiljer sig åt.

En liten heads up dock - om du mår illa av bergochdalbanor av den anledning att du lätt blir åksjuk så kolla upp i förväg vilka attraktioner som du bör undvika. Jag brukar inte bli särskilt åksjuk av bergochdalbanor, men däremot Harry Potter-åkturen i Orlando, som är en 3D-simulator, var nog det värsta jag har varit med om ur den synpunkten.

Det finns ju dock andra simulatorer där man inte blir alls åksjuk, men det kan vara svårt att förutse så kolla upp i förväg som sagt. Vid ingången till attraktionerna satt det varningsskyltar där det stod att man inte skulle åka om man hade problem med "motion sickness", tyvärr stod det vad jag kunde se på samtliga attraktioner - inklusive de där åksjukefaktorn visade sig vara 0 - så de var inte att lita på.

Jag planerar själv en resa till LA framöver, men då en i sällskapet inte tycker om bergochdalbanor lutar det mot att vi inte kommer att besöka US även i LA. Istället funderar vi på att gå den guidade turen hos Warner Brothers, även om jag sett lite blandade åsikter om den.
18 mars 2015 07:35
Var där 2013 är 50+, vi tyckte det var jätteroligt. Skulle göra om det direkt. Man behöver inte vara orolig för att det står en massa skyltar om att man inte ska åka för det eller den sjukdomen. Det är amerikanarna som är så,sjukt rädda att bli stämda så de helgarderar med varningsskyltar.
Vi började tidigt med att åka rundturen där man bland annat fick se husen från Desperate Housewives, bra att starta med det för där blir det köer.
Mvh Susanne
18 mars 2015 08:26
Tänkte precis skriva som Susanne1960 så får understryka istället :-) Vi tog Backlot Tour direkt då det knappt var kö, framåt dagen var det enorma köer där.

Om det är så kul som man väntar beror ju på vad man förväntar sig, har man inget barnasinne eller ger sig tid att se allt ordentligt (vilket man knappt hinner på en dag) så kanske man kan bli besviken men annars blir de flesta tämligen nöjda med ett besök.
Dessutom ganska prisvärt även om en dagsbiljett börjar närma sig tusenlappen :-( och inte speciellt dyrt som vissa säger.
Var t.ex. i Australien nyss och där kunde man få betala 200-300:- för något som tog 30-60 minuter att se, i USA nöjesparker har man en fullspäckad heldag med obegränsat med åkattraktioner, uppträden och mycket mer. Själv tycker jag att Universal är fantastiskt, kanske den i Orlando är bättre men där har de inte just denna Backlot Tour som faktiskt är riktigt intressant (även om man inte är filmnörd).
Av Meduza
7 apr. 2015 19:34
Hej

Jag och min sambo var på universal nu i mars och kan bara rekommendera det, vi hade inte front of line-pass och det var inga jätteköer mellan 10-25 min.

Jag började med studio touren ca 45 min då jag älskar film och ville se bakom kulisserna. (jag kunde ha åkt den 2 ggr men där blev det längre kö senare på dagen) i den turen får du även en åkattraktion med king kong i 3 D,

Sedan gillade jag water world showen (stunt show) varade ca 20 min (tror du kan uppskatta den även om du inte gillar action). sedan fanns det 2 andra shower där de visade upp djur skådisar och hur de tränas och en annan med hur film görs på olika vis och special effekter.

sedan var det olika åk attraktioner. Tyvärr var jurassic park stängd och transformers sönder. men mumien(berg och dalbana inomhus) var helt galen, shrek 4 D (inte så spännande, men väl gjord) och dumma mej 3D kul. De hade en simpson ride också men den åkte vi aldrig. Det var ju inte åkattraktionerna vi var där för utan allt annat som hade med hur filmer görs.

Vänliga hälsningar
Meduza
7 apr. 2015 22:13
Har bara varit i Orlando, älskar alla slags "karuseller", det gör även mina barn men med skillnaden att de ofta började må illa av alla åkturer, både berg och dalbanor och 3D/4D. Vi startar numera alltid dagen med en åksjuketablett, en del säger att de blir lite trötta av den, eller dåsiga men det är inget vi märkt något av. Vi åker från tidiga morgonen till stängning och numera så mår någon sällan illa. Och skulle det vara så, så vila en stund så lägger det sig.
Tycker inte ni ska missa den parken om den är lika bra som i Orlando.
Av Barizta
7 apr. 2015 22:50
Hur skiljer sig Universal mot Warner Bros turen? Jag står i valet mellan nån av dessa men vet inte riktigt vilken som ger mest för pengarna och passar bäst?
Nån som testat båda i LA?
Av Jimhan
8 apr. 2015 10:11
Studioturerna både på Warner Bros och Universal Studios har liknande koncept, men på Universal Studios är allt mer påkostat och det är mer specialeffekter. Det kostar ju också lite mer, men är man ute efter häftiga upplevelser är det nog värt det.