Undvik att äta?

Av Rawkus
2 aug. 2012 01:43
Visningar: 2635
Jag är ingen jätte erfaren resemänniska överhuvudtaget, men hur mycket tycker ni att man egentligen ska behöva nojja för att man inte kan äta sallader, drinkar med isbitar, skaldjur och glass etc..??

Redan där tycker jag att det är ett stort problem då man går miste om så mycket gott, men vad kan i värsta fall hända förutom magsjuka? Hur brukar ni göra?? Tacksam för svar.
Av Cillis1
2 aug. 2012 02:05
Hej. Jag har rest i Asien, Afrika, Sydamerika och Europa.
Jag äter (och dricker) i princip allt. Mat från gatustånd i Thailand, DimSum från gatukök i Hongkong, Drinkar med is i på lokala barer, etc etc Det enda jag undviker är löskokta ägg, eller ägg stekta bara på en sida. (Det äter jag i och för sig ogärna hemma också)

Har till och med varit i Egypten utan att bli magsjuk.
Visst, man kan ha otur att råka ut för en dålig räka t ex, eller ha väldigt känslig mage.
Ser maten fräsch ut så äter jag den - även medium/rare tillagad biff både i Brasilien och i Sydafrika

Tvätta händerna ofta. Ha handsprit i väskan.

I Egypten var deras pengar det absolut äckligaste att hantera. Handsprit efter varje kontakt, och jag klarade mej utan problem.

Magsjuka är ju inte kul - men sjukdomen är ju ganska harmlös. Det är uttorkningen som är värst om man inte får i sig någon vätska.
Alla länder har apotek med dundermedicin för åkommor som turister råkar ut för.
Jag har behövt pencillin i Thailand - som hjälpte effektivt mot öroninflammation. När jag visade burken på vårdcentralen hemma skakade dom bara på huvudet. Så starka doser ger man inte i Sverige :-) Å andra sidan slipper man vara dålig/ha ont nån längre tid på semestern.

Lycka Till
3 aug. 2012 09:31
Ett tips om du är orolig är ändå att ta med vätskeersättning och koltabletter. Kan rädda en del av resan om oturen skulle vara framme.
Av Annl
4 aug. 2012 11:09
Vi är välvaccinerade och har alltid med handsprit och särskilda piller för magen som vi köpt på apoteket som vi knaprar för att förebygga. Det visade sig fungera fint i somras - efter att vi käkat en hamburgare på ett hotell i Zambia kände vi var på gång att få känningar av magen och då tog vi en extra dos och så var den saken ordnad.

Vi har rest i Europa, Asien, Nordamerika och Afrika och har för det mesta klarat oss men i vissa lägen har vi varit extra försiktiga. Egypten är ett sådant exempel och där var det nolltolerans för is, färska grönsaker m.m. Och vi klarade oss - och förstås så krävs som det sades tidigare en massa handsprit där eftersom det är så skitigt och det i synnerhet gäller pengarna.

Som ett generellt svar på hur försiktig man ska vara tycker jag att man kan säga att det beror på - det är ju skillnad om man bor på ett fint hotell jämfört med ett enklare och också vilken bakterieflora vi är vana med och förstås vart man ska åka.

Även om magsjuka inte är så farligt som ni skriver så är det ju inte kul att drabbas av det när man är på semester - då missar man ju värdefulla resdagar så hellre att jag är lite för försiktig...
Av Zahide
4 aug. 2012 11:42
Jag har rest nästan bara inom Europa och fastän jag har förebyggt med tabletter från apoteket och undvikit kranvatten och is har jag ändå åkt på värsta magsjukan några gånger.
En del människor har säkert känsligare mage än andra.
Av Msdr
7 aug. 2012 19:51
Jag nojjar inte alls och bryr mig inte så mycket om vad jag äter egentligen, och det brukar gå bra (utom i Egypten för typ 12 år sedan, när det var mycket buffé), blir väldigt sällan magsjuk. Tvätta händerna och ha gärna med dig en liten flaska handsprit, kan va bra i väldigt ohygieniska förhållanden.
Se till så du är vaccinerad mot hepatit A bara, ha Loperamid eller motsvarande med i resapoteket, samt gärna Resorb eller motsvarande vätskeersättning ifall olyckan är framme.
OBS, om du blir magsjuk, eller får nån annan infektion, i den händelse du behöver söka sjukvård på plats - var mycket kritisk till deras antibiotikabruk, som utomlands ofta är rent bedrövligt - om inte förr så får du väl diarré efter en kur med bredspektrumantibiotika...

/resedoktorn
Av Annl
8 aug. 2012 11:45
Ja, de har verkligen helt andra medikamenter utomlands - det blev vi varse i julas när vår son bröt armen i Singapore. När vi kom till doktorn med sonen som hade rejält ont frågade doktorn om vi hade gett honom något smärtstillande och när vi sa att vi hade gett honom Panodil så fnös doktorn bara och sa att han minsann hade bättre grejer....
Citerat från msdr:
Jag nojjar inte alls och bryr mig inte så mycket om vad jag äter egentligen, och det brukar gå bra (utom i Egypten för typ 12 år sedan, när det var mycket buffé), blir väldigt sällan magsjuk. Tvätta händerna och ha gärna med dig en liten flaska handsprit, kan va bra i väldigt ohygieniska förhållanden.
Se till så du är vaccinerad mot hepatit A bara, ha Loperamid eller motsvarande med i resapoteket, samt gärna Resorb eller motsvarande vätskeersättning ifall olyckan är framme.
OBS, om du blir magsjuk, eller får nån annan infektion, i den händelse du behöver söka sjukvård på plats - var mycket kritisk till deras antibiotikabruk, som utomlands ofta är rent bedrövligt - om inte förr så får du väl diarré efter en kur med bredspektrumantibiotika...

/resedoktorn