Turkiska upplysningar.

7 maj 2016 16:36
Visningar: 1920
Hej jag ska resa till Antalya den 31/5-14/6. Jag har aldrig varit i Turkiet tidigare, har aldrig rest själv i heller fast jag är 50 + och skulle uppskatta lite upplysningar, tips och råd. Jag anländer 21:10 till Antalya så jag tänker ta taxi, det har jag uppskattat till 400:- SEK. Vet någon om där finns Hamam I Antalya eller bara i Alanya? Hur långt är det från Antalya till Alanya? Vilket är smidigast, buss taxi? Pris? Hur mycket ska jag räkna på för mat och dricka? Shopping? Ge gärna prisex. Jag vill inte snåla men har inga guldbyxor heller tyvärr. Tar gärna emot tips på bra restauranger och kanske nattklubb, är dock ingen discofantast utan gillar lite lugnare tempo. Tacksam för svar.
24 maj 2016 09:43
Hej, jag har varit i Alanya många gånger. Jag har inte åkt taxi från Antalya till Alanya, men har frågat taxi chafförer i Alanya vad dom tar. Dom sa att dom tar minst 600kr med prutning. Det tar ca: 2 tim beroende på var du ska bo i Alanya. Med buss tar det ca: 2 1/2 tim. Det finns 2 st stränder i Alanya. Cleopatrastranden har större vågor och det blir brant fort. Jag tycker bäst om den andra ,då det mindre vågor samt mer lång grunt. Det finns en fin hamn med många krogar. Priserna där är högre än i resten av Alanya. Huvudgatan heter ataturken och på den gatan finns massor av affärer och restauranger. Samt alla gator upp och ner. Tycker att du ska åka till ett område i Alanya som heter Oba. Där finns massor av affärer och restauranger. Priserna där är billigare. Det är bara att ta bussen på ataturken. Säg att du vill av vid blue Diamond hotell. Lite snett bakom ligger Oba. Bussen kostar kostar ca: 2.50 lira. 1 lira =3kr. Tror buss nr var 1. Den åker fram och tillbaka på ataturken.
Finns ett shoppingområde en gata bakom ataturken som är mysig. Fråga efter busstationsområdet med shopping.
Det är lite lugnare där med många mysiga krogar.
Du måste lära dig att pruta då priset säljaren säger är på tok för högt.
En handduk ska inte kosta mer än 80-100kr. 25-30 lira.
Jeans som är senaste modellen mellan 250-400kr
Kan köpa Levis jeans för 150-300kr
Sneakers brukar jag betala ca 150-200kr men den nya modellen med flera färger på sulan . Ville dom ha 600kr . Gick inte att få ner priset mer.
Björn Borg kläder är billigare än resten. Titta att det är bra kvalitet.
En öl på stranden ligger mellan 7-10 lira efes.
Spagetti bolognese från 16 lira. Pepparstek ca: 38 lira. Pizza 15-20 lira.
Fried calamari 35-40 lira
Priserna är lite olika beroende var du äter.
Taxi är billigt i Alanya . Jag har märkt att det är billigare med taxametern på än utan. Dom kan ge ett överpris.
Hoppas du får det trevligt
24 maj 2016 12:49
Tusen tusen tack det var väldigt informationsrikt. Jag ska bo i Antalya men
tänker ta buss då till Alanya. Återigen Tack för infon. 😀