Turkiet - Marmaris

Av Sashimi
22 juli 2008 16:32
Visningar: 4843
Vi har köpt en restresa till Turkiet och Marmaris och undrar om det är någon annan som har varit där och kan tipsa om sevärdheter etc?

Hur är restaurangerna?
Bästa badplatsen?
Sevärdheter och bussförbindelser till dem?
Är det bäst att växla till turkiska lire hemma i Sverige, på Forex?
Tar de kort på restauranger/butiker?
Finns det bankomater som funkar med VISA?

Massa frågor.. Det var länge sen jag var utomlands! :-D
22 juli 2008 20:48
Hej Sashimi
Jag har varit i Marmaris med min familj 2 år i rad Jag har hittat 2 favoritrestauranger. Adam o Eva som ligger på Huvudgatan längs med strandpromenaden.. Samt OÝes som ligger på strandpromenaden .
Äter du nere vid Marinan så får du räkna med att det är lite dyrare där än längre bort längs strandpromenaden.
Men en restaurang nere vid marinan jag tycker du ska besöka är La Vita Bella. Det är en kille som har haft restaurang här i sverige och han har god mat.
Den bästa badplatsen som jag hittat ligger vid Tropikana nere vid stranpromenaden.
Vi växlar alltid här hemma till Turkiska lire. Jag tycker det är onödigt att växla till Euro. För då ska du bara hålla på att växla in de till Turkiska lire.
Jag hade inte handlat med kort på restaurangerna. Man kan inte lita på någon. De går ju iväg med ditt kort.Du ser ju inte vad de gör.
Ja det finns bankomater som tar Visa. Det ligger en i alla fall vid Vogue på Huvudgatan som vi utnyttjade.Men det ligger några längs med Huvudgatan.
Var ska du bo i Marmaris?
Vi bodde på Club Portobello, Samt Kamelya
Av Sashimi
22 juli 2008 21:40
Tack 'sommarresa' för alla konkreta tips! Jag ska spara dem till resan, vi åker v.32 och det ska bli sååå skönt att få komma bort, utomlands, och få byta miljö! =)

Jag vet inte än var vi bor då vi tog en ospecifierad restresa, jag hoppas att hotellrummet/lägenheten är hyffsat fräsch men det är ju omgivningarna och upplevelserna som är av betydelse, inte själva rummet. (Vår plånbok är inte så fet att vi har råd med ett dyrt hotell.)

Jag ser verkligen fram emot den här resan! ! ! :-)
Av Idea
22 juli 2008 23:17
Det finns massor med bra restauranger. Testa gärna de enkla restaurangerna inne i basarkvarteren där turkarna själva äter. Där är maten billigare och du får riktig husmanskost.

Jag tycker att ni ska ta en utflykt med båt. Kusten vid Marmaris är väldigt vacker och det är härligt att bada från båten. Köp utflykt av någon lokal arrangör. Det är mycket billigare än att köpa av svenska resebyrån och i regel är det samma utflykt ändå. Man kan också åka båt till Sköldpaddsstranden och uppför en flod som jag har glömt namnet på. Där finns gamla klippgravar från lykernas tid och ett gyttjebad som man kan halka omkring i och få gyttja långt in i öronen. Man lär bli vacker av det.

Ett turkiskt bad är alltid trevligt att besöka. Det bör göras i början av semestern, innan man har blivit solbränd.
Av Sashimi
22 juli 2008 23:23
Tack idea! Jag ser verkligen mer och mer fram emot resan! =)

Jag har hört att turkarna är lite jobbiga och gå-på-iga säljare, stämmer det? Hur beter man sig bäst för att hålla dem på avstånd? Jag vill åka dit och ta det lugnt, inte fajtas med jobbiga säljare. ;-)
Av Hysse
23 juli 2008 10:10
Grattis till resan. Ni kommer inte att bli besvikna , har själv varit där 2 ggr med min familj och stormtrivs . Jag tycker liksom sommarresa att ni skall prova Adam o Eva samt O`Yes som ligger vid det lilla vattenlandet nere vid stranden . Gör gärna en bad utflykt med en av båtarna nere i marinan . Där finns en båt som bara tar 25 st och det är helt perfekt ( kaptenen förstår svenska ) den heter ZEUS . Ni bokar direkt av honom .Den varar från kl10 till 17 ca och det är helt perfekt för han är den ända som går precis längs kusten . Hoppas att ni får en underbar semester och lycka till med era erövningar . HYSSE
Av Energi
23 juli 2008 10:43
Finns inget sätt att slippa jobbiga inkastare samt försäljare förutom att vara kvar på hotellet.
Jag går bara förbi dom utan att svara annars får man ödsla hela semestern med att prata maträtter.
Av Idea
23 juli 2008 16:39
Tag dolmus till Icmeler, den lilla byn som ligger några kilometer bortom Marmaris. Där är stranden finare än i Marmaris.
Av Sashimi
23 juli 2008 18:32
Åh vad härligt! =)
Jag ska träna på "ignorera" så ska det nog gå bra. Jag ser så snäll ut så de är oftast på mig som flugor. :-))

"Dolmus" - är det en båt från Marmaris till Icmeler?

Går det bra med lokalbussar annars? Eller är det taxi som gäller?
23 juli 2008 18:47
Dolmus är en buss. Det finns olika färger på bussarna beroende på vart du ska. Men alla går ner till marinan var du än går på.
Du sträcker bara ut handen när du vill gå på så stannar dom om inte bussen är full. Sen säger du bara till när du vill gå av. Om jag inte minns fel så kostade det bara 5 kronor att åka. Det går buss till Icemeler. Tror att det är bussen som är Orange som går dit.
Av Sashimi
23 juli 2008 21:54
Finns det någon finare restaurang och vad är det för dresscode i.s.f.? (Börjar redan planera min packning :-D)
Måste man ta med sig finare skor än Tevasandaler och gympadojor? *LOL*
Av Janet84
24 juli 2008 14:12
Jag har också lite funderingar kring Marmaris. Har vart där ett par ggr, men nu är det 2-3 år sedan, vet någon hur mkt saket kostar där nuförtiden? Ex. båtresor, hamam, turkisk afton, jeepsafari? Hos resesäljarna på gatorna då. Ska ta med mig några kompisar som inte vart där innan och de vill åka på lite utflykter och så.. Vi kommer att betala med Lira så om någon vet på ett ungefär hut mkt det kostar så skulle jag/vi vara jättetacksam! :)
Av Janet84
31 juli 2008 22:50
Ingen som vet någpt om priserna och så?
1 aug. 2008 11:36
Jag var i Marmaris för ett par år sen, jättehärligt ställe. Mitt tips är att ta en taxibåt ut till Turunc. Färre turister, lugnare tempo och restaurang-ägarana var inte på en om att man skulle äta hos just dem. Vattnet ät klarare där ute också eftersom det inte är lika mycket båttrafik.

Hoppas du får en härlig resa =D
Av Energi
1 aug. 2008 15:35
Du kan ju kolla på ving eller dyl vad utflykterna kostar och sedan dra av 40 till 50% så får du ungefär vad det kostar hos en lokal resebyrå.