Turistvisum?

Av Adunis
29 apr. 2015 18:05
Visningar: 490
Har överallt där jag läst fått fram att när man anländer till Thailand så får
Man 30 dagar i ett "turistvisum" som man inte behöver ansöka. Problemet uppkom dock när vi för någon vecka sedan (24 april) anlände till Thailand från Malaysia. Vi fick då inskrivet i passet att vi hade tillstånd att vara i Thailand till den 8 maj men flyget går hem den 13 maj. Så min fråga lyder: vad ska man göra? Gäller 30 dagar fast man fått något annat skrivet i tillståndet? Hur ska man i så fall förlänga det?
Antar att jag inte är den första som råkat ut för detta problem!
Tacksam för alla tips och råd!

/Anton
Av Bibby
29 apr. 2015 18:29
Du får 30 dagar när du kommer med flyg, men om du kommer landvägen så är det 14/15 dagar och då är det gamla visumet redan upphävt.
Sen vet jag inte men gå till Immigration kan väl vara en god idé.
Av Sierra
29 apr. 2015 18:46
Det är som Bibby skriver, 15 dagars uppehållstillstånd när du kommer till Thailand över land-/sjögräns.

Dessa dagar kan du förlänga på ett immigration office i landet med ytterligare 30 dagar till en kostnad av 1900 THB.
29 apr. 2015 21:27
Hakar på denna tråd. Hoppas att det är ok.
Någon som vet om man kan förlänga sitt visum på flygplatsen när man anländer?
Planerar att stanna i 36 dagar. Har förr ansökt per post men detta går inte att göra längre😔

Med vänlig hälsning Martin
Av Sierra
29 apr. 2015 22:29
Martin,

Nej, det går inte. Det finns inga Immigration Offices på flygplatserna.
29 apr. 2015 23:35
I vintras så glömde jag gå till Immigration Office innan jag åkte ut till Kho Kood - resultatet blev att jag stannade 4 dagar längre än det uppehållstillstånd jag hade.
På flygplatsen får man då följa med en speciell Immigration officer till en disk där man får vänta några minuter. Sedan får man skriva på en lapp där man erkänner att man gjort fel och sedan får man betala böter om 500 bath per dag.
Det kändes ju lite pinsamt, men personalen var trevlig och det tog inte så lång tid. Om det bara gäller några dagar och det logistiskt är svår att lösa med förlängning, så kan man alltså göra på detta sätt.
Av Sierra
29 apr. 2015 23:54
Citerat från Lillaannaj:
I vintras så glömde jag gå till Immigration Office innan jag åkte ut till Kho Kood - resultatet blev att jag stannade 4 dagar längre än det uppehållstillstånd jag hade.
På flygplatsen får man då följa med en speciell Immigration officer till en disk där man får vänta några minuter. Sedan får man skriva på en lapp där man erkänner att man gjort fel och sedan får man betala böter om 500 bath per dag.
Det kändes ju lite pinsamt, men personalen var trevlig och det tog inte så lång tid. Om det bara gäller några dagar och det logistiskt är svår att lösa med förlängning, så kan man alltså göra på detta sätt.
Problemet med overstay är att det, om du råkar ut för någonting, t ex en olycka och polis blir inblandad som noterar att du vistas olagligt i landet, blir betydligt högre böter samt att du kan bli förbjuden att återvända inom en viss tid. Om du "klarar dig" tills du är på flygplatsen för att lämna landet kostar det som sagt 500 THB/dag, dock max 20.0000 THB.
30 apr. 2015 06:28
Då vet jag. Tack för hjälpen.

//Martin