Tunnelbana Istanbul

Av Ukunda
5 aug. 2014 09:43
Visningar: 1983
Jag funderar på att ta tunnelbanan från Ataturk flygplatsen in till gamla stan. Kan någon av er beskriva hur man går till väga? Är det rörigt/bökigt med biljeter etc? Är det bättre med taxitransfer från flygplatsen tycker ni som vet?
Ar någon ett tips om båtturer både på Bosporen och ev. Längre turer tas det tacksamt emot.
Av Zahide
5 aug. 2014 10:52
Det funkar smidigt med tunnelbanan, men den går inte ända fram till gamla stan utan ni måste byta till spårvagn.
Det finns många bosporenbåtar nere vid kajen så det är bara att välja.
Av Zahide
5 aug. 2014 20:55
Jag vill ännu tillägga angående båtturerna.

Det finns olika kryssningar att välja mellan. Halvdag morgontur eller eftermiddag, heldag, med lunch inkluderat, Bosporen sunset cruise, Dinner cruise by night och mycket mer.
Försäljare står överallt på kajen så det är inga problem att få biljett.
www.turistatravel.com eller www.istanbulshetour.com

Det som jag skulle ha velat göra var att ta en båttur ut till prinsöarna, men det var så kyligt så vi avstod. Nästa gång vill jag dit.

Vill också rekommendera er att gå på hamam. Finns lite här och där. Vi gick med avsikt till ett som inte var så känt för att slippa köa eller boka tid.
Av Ukunda
6 aug. 2014 11:04
Tusen tack Zahide! Jag funderar på en kvällskryssning med mat. Vii landar vid 16:40 på em och jag vet inte hur lång tid det tar att ta sig in till gamla stan, om det nu blir med tunnelbana/spårvagn eller med förbokad transfer...:) när man inte har så många dagar på sig blir tiden dyrbar. Vi vill hinna med så mycket som möjligt och då tänker jag att man kanske kan kombinera båtturen med middag som man ändå vill ha. Eller missar vi den vackra utsikten som man säkert får om man tar en dagstur med båt?
Jag ska forska mer i spårvagnslinjerna/tunnelbanan samt försöka få tag i en bra karta över Istanbul.
Hamam vill vi gärna prova, jag tar tacksamt emot alla andra tips du lan ge från Istanbul, matställen, etc.
Återigen tack!
Av Zahide
6 aug. 2014 16:16
Nu vet jag ju inte hur många dagar ni har på er, men det kan bli lite snävt med tiden om ni vill åka på kvällskryssning samma dag ni kommer. Beror ju förstås på vilken tid båten avgår. Har ni flera kvällar på er är alternativet att ta en tur med "Hop on Hop off" bussen. Finns tre linjer - blå linjen är bosporen tur, grön linje Golden Horn tur och lila linje night tour. Om ni skulle åka tex dagstur med bussen så ser ni nog en hel del ifall ni sen väljer att ta kvällen på sjön. Bussarna står parkerade vid Hagia Sofia.

Har tyvärr inget specifikt tips på något matställe för jag kommer inte ihåg namnen men i Sultanahmet finns det många restauranger och i gränderna runt Grand Bazaar flera kebabställen. Nere mot Istanbul seafood bazaar fanns ett område med många uteserveringar också, men man ska alltså inte gå ända ner till den hamnen.
Av Ukunda
6 aug. 2014 19:02
Vi har en weekendresa tors-sön med hyfsade flygtider ( TUrkish) så vi kommer nog hinna en del av vad vi vill. Frågan är bara om det är värt de 25 euro som hotellet vill ha för vår transfer från Ataturk eller vi ska göra som vi alltid gör, köra smålänningstyle med billigast möjligt dvs i det här fallet Metro och spårvagn till Sultanameth.
Är det trafikkaos kanske inte tidsskillnaden mot en taxiresa blir så stor? Vad vet jag. Vi får fundera vidare. Jag har kikat på dina fina bilder från Istanbul och känner stor förväntan inför besöket. Det finns poänger med att åka med lokaltrafiken, man ser så mycket intressanta människor etc men det finns ju också en poäng med att vara rädd om de fattiga timmarna vi kommer att befinna oss i Istanbul.
Av Zahide
6 aug. 2014 21:36
Jag har glömt vad tunnelbanan och spårvagnen kostade men jag minns att det var inte mycket.
Åker ni med det tror jag nog ni får räkna med närmare två timmar innan ni är incheckade på hotellet, bara tunnelbanan tar 30 minuter.
Om ni föredrar taxi vinner ni antagligen tid. Det är nog en hel del trafik, men vill inte direkt påstå att den var kaotisk. En taxichaufför berättade för oss hur många miljoner bilar det finns i Istanbul, detta har jag också glömt tyvärr. Hur stor stan är ser man bäst från flyget och hop on hop off bussarna. Den känns oändlig :)

Kul du gillade bilderna, men som du såg var det mest mulet, regnigt och kallt. April är en nyckfull månad att resa i, men om ni ämnar åka nu på hösten tror jag vädret är bra. Har själv funderat att september skulle vara en bra månad att åka i.

Det finns så mycket att se och göra så ni kommer nog att ha dagarna fyllda. Hoppas ni får en härlig weekend, Istanbul är toppen.