Tryggt boende i London

15 juli 2014 12:11
Visningar: 3441
Vi är tre sjuttonåriga tjejer som ska åka till London själva på höstlovet. Vi letar efter lägenhetshotell (eller liknande) i trygga områden i centrala London. Vilka områden är okej för unga tjejer och vilka ska man undvika?
Av Amd90
15 juli 2014 14:27
Citerat från Agnescpeterssonn:
Vi är tre sjuttonåriga tjejer som ska åka till London själva på höstlovet. Vi letar efter lägenhetshotell (eller liknande) i trygga områden i centrala London. Vilka områden är okej för unga tjejer och vilka ska man undvika?
London är generellt tryggt, jag skulle inte säga att det finns mer/mindre säkra områden alls ifall man håller sig inom turist-radien, som jag antar att ni kommer göra ifall ni bara är där under ett lov :)

Satsa snarare på att bo nära en tunnelbanestation eller busstopp så slipper ni promenera långt till hotellet om ni skulle tycks att det är obehagligt att gå runt på natten.
Av Cattta
10 aug. 2014 16:13
Hej,
det finns absolut områden i London som ni ska undvika att bo på. I de östra/nordöstra och i de södra delarna. Man vet aldrig vad som lurar bakom knuten.
Nej bo i zon 1, då kan era föräldrar känna sig trygga också, det är inte så dyrt att åka tunnelbana då. Ni som är unga skulle jag rekommendera vandrarhem. exempelvis Smart Russel square, en tunnelbana från centrallinjen, i sovsalar och då har ni tillgång till kök. Se bara till att ni hamnar i samma sovsal, ring dem och kolla om det är ok. Det kostar omkring 150 kr/person om man följer reglerna och lämnar före kl 10 avresedagen.
Genom booking.com skulle jag rekommendera att ni boka, de är seriösa. Det finns även vandrarhem med högre standard för mer pengar men alla tar inte emot personer under 18 år.
Lägenhetshotell där det är tryggt att bo, skulle ni få betala omkring 2000-3000 kr/natten för 3 personer.
Lycka till på resan!!!
Av Amd90
11 aug. 2014 02:01
Citerat från Cattta:
Hej,
det finns absolut områden i London som ni ska undvika att bo på. I de östra/nordöstra och i de södra delarna. Man vet aldrig vad som lurar bakom knuten.
Nej bo i zon 1, då kan era föräldrar känna sig trygga också, det är inte så dyrt att åka tunnelbana då. Ni som är unga skulle jag rekommendera vandrarhem. exempelvis Smart Russel square, en tunnelbana från centrallinjen, i sovsalar och då har ni tillgång till kök. Se bara till att ni hamnar i samma sovsal, ring dem och kolla om det är ok. Det kostar omkring 150 kr/person om man följer reglerna och lämnar före kl 10 avresedagen.
Genom booking.com skulle jag rekommendera att ni boka, de är seriösa. Det finns även vandrarhem med högre standard för mer pengar men alla tar inte emot personer under 18 år.
Lägenhetshotell där det är tryggt att bo, skulle ni få betala omkring 2000-3000 kr/natten för 3 personer.
Lycka till på resan!!!
Fast det där är ju bara fördomar. Jag är bosatt i södra London (sedan flera år tillbaka) och spenderar en stor del av min fritid i östra/nordöstra då jag har majoriteten av vänner där. Ska inte garantera att det är ofarligt men ingenting har någonsin hänt mig där iaf, vid någon tidpunkt på dygnet.

Däremot - alla jag känner som råkat ut för rån etc (även fysiska attacker) har varit med om detta i zon 1. Inklusive mig själv, enda området där jag blivit av med värdesaker.
Av Cattta
12 aug. 2014 01:49
Brottslighet i London
London är en relativt säker storstad. Här är du betydligt säkrare än i de flesta andra storstäder när du är i parker eller åker allmänna transportmedel. Självklart finns ändå brottslighet, så använd sunt förnuft. Var extra vaksam på kvällar och nätter, vid buss och tågstationer och turistområden med mycket folk, som vid Piccadilly Circus. Risken att drabbas av brott är annars störst i vissa områden utanför centrum, särskilt österut och söderut.
Källa Aftonbladet
Av Amd90
12 aug. 2014 14:43
Citerat från Cattta:
Brottslighet i London
London är en relativt säker storstad. Här är du betydligt säkrare än i de flesta andra storstäder när du är i parker eller åker allmänna transportmedel. Självklart finns ändå brottslighet, så använd sunt förnuft. Var extra vaksam på kvällar och nätter, vid buss och tågstationer och turistområden med mycket folk, som vid Piccadilly Circus. Risken att drabbas av brott är annars störst i vissa områden utanför centrum, särskilt österut och söderut.
Källa Aftonbladet
Aftonbladet är inte riktigt min favoritkälla...:) Bara för skojs skull kan man ju även kika här: http://www.met.police.uk/crimefigures/#

Westminster (zon 1/turistområdet) vinner ju tex rätt överlägset över min "kommun" (Lambeth) och även områdena i öst som folk brukar vara rädda för. Poängen är väl egentligen att man bör ha hjärnan med sig vart än man befinner sig (London + resten av världen) - det är ju knappast så att man kommer bli påhoppad och utsatt för brott bara för att man korsar den osynliga zon 1-gränsen i London.

Tror att man har betydligt större risk att bli utsatt för brott i centrum som besökare. Det händer såklart mycket skit runtom där jag bor men det är snarare dodgy folk som bråkar med varandra, medan man som turist i "zon 1" blir mer av en specifik måltavla. Bara egen erfarenhet :p
Av Hkn
12 aug. 2014 15:55
Citerat från Amd90:

Tror att man har betydligt större risk att bli utsatt för brott i centrum som besökare. Det händer såklart mycket skit runtom där jag bor men det är snarare dodgy folk som bråkar med varandra, medan man som turist i "zon 1" blir mer av en specifik måltavla. Bara egen erfarenhet :p
Instämmer.
Själv upplever jag att de mest sketchy områdena i London är kring järnvägsstationerna sena kvällar. Framför allt runt Victoria Station.
Och att ha en kvällstidning som källa i detta sammanhang är väl ungefär som att be Michael Bay göra en balanserad dokumentärfilm.

Mina 2 cents,

:: hkn ::
Av Amd90
12 aug. 2014 17:02
Citerat från Hkn:
Citerat från Amd90:

Tror att man har betydligt större risk att bli utsatt för brott i centrum som besökare. Det händer såklart mycket skit runtom där jag bor men det är snarare dodgy folk som bråkar med varandra, medan man som turist i "zon 1" blir mer av en specifik måltavla. Bara egen erfarenhet :p
Instämmer.
Själv upplever jag att de mest sketchy områdena i London är kring järnvägsstationerna sena kvällar. Framför allt runt Victoria Station.
Och att ha en kvällstidning som källa i detta sammanhang är väl ungefär som att be Michael Bay göra en balanserad dokumentärfilm.

Mina 2 cents,

:: hkn ::
Håller även med om det, stora stationer har väl en tendens att dra till sig en hel del random folk. Insåg förövrigt att jag nästan fick centrala London att låta livsfarligt vilket ju inte stämmer - kontentan är iaf att man inte behöver gå runt och vara rädd, det är en stad med människor som rör sig överallt 24/7 så bara det gör att man känner sig tryggare än på många andra platser.