Transportmedel Tel Aviv ? Generellt om områden.

28 aug. 2016 00:49
Visningar: 1024
Jag har just bokat min första resa till Israel, Tel Aviv.
Jag kommer bo i "Old North" , DVS 1000meter nordöst om strandens högsta punkt. Adress Ibn Gabirol St. (en större trafikerad gata)

Kollar jag på Google så ser området ganska trist ut, bara bostadshus o en del butiker. Är det roligare bo sydöst om stranden? Dvs ca 3 km söder ut. Jag gillar stråk med barer, cafeér o butiker.

Och hur tar jag mig runt i Tel aviv? ..om det blir för mycket gående så funderade jag på att hyra en grön statscykel (vilket man kan göra där jag skall bo) Men om inte, är det buss som gäller? Det verkar finnas t-bana lite längre öst ut, men den kanske inte behövs?

Vad finns i området öst om t-banan? ..bara bostäder?
2 sep. 2016 17:47
Ibn Gabirol street sträcker sig väldigt långt, så det beror på vilken del av gatan. Kolla var marinan ligger, paralellt norr om den blir det betydligt lugnare.

De flesta förstagångsbesökare väljer nog att bo några kvarter närmre stranden. Själv gillar jag Ben Yehuda eller Ha-Yarkon, gärna lite längre söderut. Om du har Carmel marknaden eller Dizengofftorget som riktmärke är du mer i turist-affärs-och restaurangcentrum.

Tunnelbana finns inte, men ett välfungerande bussnät.
6 sep. 2016 19:38
Citerat från Lallarebecca:
Ibn Gabirol street sträcker sig väldigt långt, så det beror på vilken del av gatan. Kolla var marinan ligger, paralellt norr om den blir det betydligt lugnare.

De flesta förstagångsbesökare väljer nog att bo några kvarter närmre stranden. Själv gillar jag Ben Yehuda eller Ha-Yarkon, gärna lite längre söderut. Om du har Carmel marknaden eller Dizengofftorget som riktmärke är du mer i turist-affärs-och restaurangcentrum.

Tunnelbana finns inte, men ett välfungerande bussnät.
TAck för svar.

Jo som jag skrev "Jag kommer bo i "Old North" , DVS 1000meter nordöst om strandens högsta punkt. " ...det är alltså nära Marinan.

Du tipsade om "Ben Yehuda eller Ha-Yarkon," ...jag finner inga sådana områden i Tel Aviv, deremot finna rjag två långa gator längst stranden med dessa namn. Det var alltså området kring dessa två gatorna du syftade på?

Vilka områden är soft/chill med många kafeer o kanske en del butiker? :)
7 sep. 2016 12:55
Utöver, Ha'Yarkon, Ben Yehuda och i viss mån Allenby Street så är ju Sheinkin Street alltid ett säkert kort för trendiga kafeer och restauranger.