Transport och shopping London

Av Miana
18 mars 2015 19:58
Visningar: 1282
Tar med 13årig dottern på min första Londonresa. Vi flyger till Standsted och bor precis vid Kings cross.
Skulle vilja veta ALLT om hur vi enklast och billigast tar oss mellan flyg och hotell och runt i London samt var jag enklast bokar/köper. Vi ska se "det vanliga", någon Harry Pottergrej (sorry men har inte fått mer än så klart för mig från henne) och sen står önskemål om "punk"affärer högt på listan.
Tar gärna emot andra tips som nybörjare bör veta...
Tack på förhand
Av Asok
18 mars 2015 20:07
Enklast är att ta tåget från Stansted mot Liverpool Street men gå av på Tottenham Hale o ta t-banan därifrån så kommer ni smidigt till Euston/King's Cross. Tåget skall bokas minst 30 dgr innan för att få bra pris.

Harry Potter-museumet kan def rekommenderas. Direkttåg går från Euston på 15-20 min o sen direkt uss från tågstationen till själva museumet. Bilj till museumet bokas på nätet innan man reser.
Av Kattax
19 mars 2015 09:07
Vet inte vad som räknas som "punk"affär men det första jag tänker på är Camden Market. Om inget annat så är det kul att strosa runt och titta på allt galet de säljer!
19 mars 2015 11:36
Även jag tanker på Camden Market när det gäller punkgrejer. Där kommer hon bli nöjd (och det är nära Kings Cross).

Har ni tid till utflykter så är annars Brighton en stad med stor punk- och modshistoria och enkel att nå med tåg.
Av Cattta
19 mars 2015 18:41
Hej
Stanstedexpress, tåget som tar 45 min till "Liverpool street" är smidigast att åka med. Landar ni på morgonen en vardag är det ju rusningstrafik i London och bussen in kan ta upp emot 2 tim då. Boka som sagt va minst 31 dagar i förväg annars kommer ni att få ge uppåt 700 kr st för tågbiljetterna, med den nu höga pundkursen, annars 160 pund tur och retur.

Easy bus är minibussar som kör till "Baker street" och tar en timma om det inte är rusningstrafik. Bokas också på deras websida tidigt. Jag har ofta åkt med dem men de kör väldigt fort. Detta spanska bolag är för det mesta billigast, men inte alltid, beror på när under dagen man åker.

Terravision, ett annat bussbolag kör till "Liverpool street" också. Är ok, tycker jag, kostar ca 16 pund tur och retur.

National express kör till olika ställen i London, slutstation på "viktoria station" eller "Liverpool street". Tyvärr tror jag inte att de heller kör förbi "Kingcross" där ni ska bo. Jag har aldrig åkt med dem, detta bolag är det dyraste bussbolaget att åka med.

Kommer ni med kvällsflyget, så tänk på att tunnelbanan slutar att gå kl. 23.30. Då kommer ni att få ta taxi från ev "Liverpool street". Även stanstedexpress tåget går inte efter 23.30.

Oftast tar det över en timme sedan man har landat tills man kommit genom tullen (med kvällsflyget) särskilt om man har incheckat bagage, tänk på det.....

Vi brukar alltid bo på något av Stanstedshotellen första och sista natten när vi är i London eftersom vi kommer fram sent och flyger hem tidigt på morgonen.

"The making Harry Potter", studion som ligger 3 mil nordväst om London är värt varenda krona. biljetter kan enbart köpas på deras webbplats, va ute i god tid här också, kostar ca 33 pund per vuxen. Åk med "London Midland" från Euston ligger bara ett stenkast från Kingcross till "Watford Junction station", därifrån går Harrypotterbussen som tar ca 15 min till studion. Var minst 45 minuter innan bokad tid, den tiden tar det att lösa ut biljetterna bla. Tänk på att inte ta den orange overgrounden från Euston, den tar 1 timma istället för 20 min. Till studion åker man med oystercard billigast, tror att det kostade omkring 120 kr förra året tur och retur. Harry potterbussen kostar 2 pund tur och retur sedan.

Annars kan jag rekommendera Naturhistoriska museet. Alla museum är gratis inträde på i London.
Primark, finns ett på varje sida om Oxford street, billig shopping.

Towern är också värt ett besök, men alltid mkt folk. Men undvik exempelvis Madam tussaou och London Eye, riktigt dyra turistfällor. Är ni fotbolls intresserade är chelseas och arsenals arenor värt ett besök på också.

Lycka till i London!
Av Miana
19 mars 2015 19:26
Stort tack för tips!
Har förstått det som är Oystercard är det bästa alternativet att ta sig fram på? Gäller det på både buss och tunnelbana? Hur långt avstånd i London räcker det? Var köper jag det lämpligast?
Mvh Mia
Av Cattta
19 mars 2015 19:47
Hej igen,
Åker ni buss bara under en dag är oystercarden billigast, knapp 5 pund/dag. Barn under 15 åker gratis på bussarna men inte på tunnelbanan. Oftast är "day travel carden" billigare att åka tunnelbanan på, faktiskt.
Oystercarden är peak-pris(högtrafiktaxa) på före kl 9.30 och mellan kl 16-19 på vardagarna, men day travelcarden är peak-pris på enbart före 9.30 på vardagarna. Krångligt men så är det.
Ni kommer garanterat att åka tunnelbana mellan kl 16-19 på vardagarna men kanske inte före 9,30 och då blir day travel carden billigast, ganska mkt billigare. Köp i så fall ett off-peak day travel card. Lågtrafiktaxa gäller alltid på helgerna. tror att barn åker för ca 4,5 pund/dag.
Day travel carden köps på närmaste tunnelbanestation och man kan köpa för en hela vecka framåt om man så vill, oystercarden likaså. Oystercardens dispositionsavgift och det belopp man har kvar på korten får man tillbaka när man åker hem, om man köpt dem på någon av tunnelbanestationerna, inte annars.
Av Miana
21 mars 2015 18:10
Jag tror att det börjar klarna, tack för alla tips... Det jag grunnar fortfarande över är Oystercard kontra
Day travel card, får inte riktigt klart för mig hur de fungerar. Förutom resor i zon 1 och 2 ska vi åka: En dag från Tottenham Hale till "city", samt en annan dag från city till Tottenham Hale, och en dag till Watford Junktion från city och tillbaks igen samma dag. Dessa ligger ju utanför zon 1 och 2. Vad blir mest ekonomiskt för en vuxen och en 13åring? Undrar också över maten? Äter man "varsom" eller finns det något man inte bör missa/bör försöka undvika?
Stort tack för all hjälp!
Av Cattta
21 mars 2015 23:17 (redigerad)
Hej
Jag var just inne på deras webbsida och såg att biljettsystemet har förändrats sedan förra året. Som jag tolkar det så har det blivit betydligt mkt dyrare att åka med "day travelcarden" sedan i juli förra året. En dagsbiljett är höjd fr 8,90 pund till 12 pund i zon 1-2.

Det verkar som att man alltid ska använda ett oystercard numera (pay as you go) med olika maxtaxa/dag beroende på i vilka zoner man rör sig i.

Det går visst också att beställa ett oystercard med foto till barn om man ska stanna i London i en vecka eller en månad, men det måste göras minst 4 veckor i förväg och som man hämtar ut på turistbyrån vid Piccadilly Circus, och det verkar krångligt. Det lönar sig förmodligen att köpa en sjudagars travelbiljett för 1-3 zoner åt dottern.
Annars kan ni köpa travelcard (pappersbiljett) för varje dag, 1-3 zoner de 2 dagar ni ska till Tottenham Hale, annars 1-2 zoner de andra dagarna. Kolla om det går att köpa en pappersbiljett till Watford Junction, annars måste du köpa ett oystercard till henne den dagen ni ska till Harry Potter Studion. Vi laddade på så mkt som behövdes på våra oystercard fram och tillbaka på Eustons tågstation, fungerade bra.

Jag hämtade informationen här:
http://www.tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/tube-dlr-lo-adult-fares.pdf
http://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/travel-for-under-18s/zip-oyster-photocardshttp://visitorshop.tfl.gov.uk/help/travelling-with-children/
http://visitorshop.tfl.gov.uk/tfl/london-travelcard/

Ett oystercard laddar man med valfritt belopp, man betalar nog fortfarande en despositionsavgift på kortet, 5 pund. Despositionen och de resterande pengarna på kortet får man tillbaka om man har köpt dem på någon tunnelbanestation, inte annars. Köper man kortet på flygplatsen, eller beställer dem hemifrån så får man ett oystercard för visitors, inte ett "vanligt" som londonbor använder och kan man inte lösa in det innan man åker hem. Så fungerade det förra årtet.

Ska själv åka till London om 4 veckor och det blir ju oystercardet hädanefter. Alltså stämmer inte infon som jag gav ovan efter 2 januari i år.

Kan också säga att det har dragit fel belopp på våra oystercard vid några tillfällen, detta har visst hänt andra i forumet också, om man säger till inom 2 timmar sätter de tillbaka pengarna. Kan scanna kortet och se resterande belopp vid påfyllningsmaskinen. Glöm aldrig att scanna kortet vid utgång annars dras taxa för 6 zoner!

Hoppas att du blev något klokare av detta
Av Asok
22 mars 2015 08:03
Oysterkortet är jättesmidigt och används både på tbana o buss. Kan köpas i förväg på nätet från visitbritain i Stockholm och man väljer då hur stor summa man vill ladda med. Jag brukar köra på 15-20 pund - behöver man ladda på mer pengar under resans gång kan man göra det i automater på t-banestationerna eller i närbutikerna som det finns gott om runt Kings Cross.

Tänk på när ni åker tillbaka till Stansted att ta tåget från Livertpool Street om ni vill ha sittplats. Har åkt från Tottenham Hale några gånger och har då fått stå hela vägen.

Marknaderna runt Brick Lane ka. Jag tänkta mig kan passa dottern också

När det gäller landning på kvällen på Stansted har jag alltid fått bagaget snabbt och hunnit med t-banan vid Liverpool Street/Tottenham Hale utan problem.
Av Cattta
22 mars 2015 08:34
Om det blir sämre väder skulle jag rekommendera er att åka till Europa största köpcentra som ligger bredvid "Shepherd’s Bush", zon 2, västerut på den röda centrallinjen. Det tar bara några minuter från Oxford street.

Ha en bra resa nu
Av Miana
22 mars 2015 10:40
Tack för tips och hjälp!
Av Kattax
22 mars 2015 10:43
Vill bara tillägga gällande One Day Travelcard - zon 1-2 är borttaget (i alla fall när man köper på tunnelbanestationerna) så nu säljs zon 1-6 som "kortaste" sträcka, och ja det har blivit väldigt mycket dyrare.
30 mars 2015 16:44
Citerat från Cattta:
Om det blir sämre väder skulle jag rekommendera er att åka till Europas största köpcentra som ligger bredvid "Shepherd’s Bush", zon 2, västerut på den röda centrallinjen. Det tar bara några minuter från Oxford street.

Ha en bra resa nu
Och jag skulle rekommendera att istället för Westfield Shepherds Bush ta Westfield i Stratford (österut) eftersom det där finns Primark också vilket svenska tonåringar brukar älska (om man nu inte tar det på Oxford Street där det finns ett i varje ände).
Av Cattta
30 mars 2015 18:27 (redigerad)
Hej igen

Westfield i Stratford är lika bra, det har du rätt i, jag tänkte att det ligger lite längre bort. Jag har en favorit kedja "Mango", (fr Barcelona) den affären finns inte i Stratford. Annars tror jag att det är ungefär lika förutom "Primark". Tror att båda två numera har "Hollister" (fr Sanfrancisco) som har blivit så populärt bland ungdomar.