Transport NYC, JFK till Long Island City

Av Hille_b
14 aug. 2014 13:19
Visningar: 740
Hej!
Första gången i NYC i oktober och undrar hur man smidigast och inte allt för dyrt tar sig mellan JFK och vårt hotell i Long Island City?
Vi kommer fram kvällstid en onsdag och ska hem kvällstid en måndag. Kan man leta sig fram mha tunnelbana/tåg eller ska man ta taxi?
Hur dyrt är det att ta taxi?
Vi är 3 personer.

Gäller bara till och från flygplatsen, i övrigt räknar vi med att promenera och ta tunnelbanan.
Av Peter_o
15 aug. 2014 23:51
Om det går att ta tunnelbana dit kan jag inte svara på utan att veta den exakta adressen. Men man kan komma till den station som heter Long Island City med "pendeltåget" LIRR:

Om tunnelbana (MTA) fungerar kostar resan 6+2,50 dollar per person.

Tar ni LIRR kostar det mer, lite osäker på hur mycket mer, men gissar på minst en dollar till.

Taxi har fasta priser från JFK in till Manhattan, jag tror det handlar om 70 dollar numera. Eftersom ni ska kortare väg bör ni förhandla med föraren att det i alla fall inte kostar mer. Obs att uppgiva $70 inkluderat dricks (tror jag i alla fall) men förhandlar du så är det nog pris utan dricks de anger. (Jag har aldrig åkt taxi från JFK). Obs att det är gula taxibilar som gäller (om ni inte vill bli lurade).

En överkurs: Ska ni stanna 5-6 dagar kan det löna sig att direkt köpa ett 7-dagars Metrocard och då kostar tunnelbanan bara det de tar för första biten med det förarlösa Airtrain, dvs $5 plus $1 för kortet.
(Ska du stanna längre kan ju två 7-dagarskort täcka in tiden).

Förhoppningsvis ligger hotellet på gångavstånd från tunnelbanelinje J för dagen lär nog börja och sluta med en resa in till Manhattan. Som sagt anger du adressen bättre kanske jag kan ge bättre råd.

PeterO
Av Birgere
16 aug. 2014 01:49
Är det första resan till NYC så skulle jag överväga att byta hotell så ni bor på Manhattan istället. Kostar några hundralappar extra men ni kommer få ut så mycket mer av vistelsen. Bokar ni tex via Hotwire så hittar ni väldigt prisvärt boende.
När det gäller till från flygplatsen så följ Peter's råd ovan.
Av Peter_o
16 aug. 2014 09:02
Jag skrev fel i förra inlägget, det är tunnelbanelinje 7 som går i närheten av Long Island City. För att komma dit tar man först Airtrain till Jamaica/Sutphin Blvd. Tar linje E till Court Sq och byter där till linje 7 två stationer. Alternativt LIRR från Jamaica vilket är snabbare men dyrare.
PeterO
Av Hille_b
16 aug. 2014 09:57
Tack!
Tyvärr är det flera viljor och mitt önskemål om att bo på manhattan gick inte igenom.
Jag har inte adressen i huvudet (inte jag som bokade) men vi ska bo på ett hotell väldigt nära tunnelbanestationer i alla fall.
Enligt recensioner så var mmajoriteten nöjda med både läge, kommunikationer och hotellet. Jag får hoppas att det stämmer.

Hotwire har jag bara tittat på en gång, men inte vågat mig på att boka eftersom jag inte fattar hur man listar ut vilket hotell det är på betterbiddingsidan ännu.

Jag ska kolla upp vilka linjer som går till och från " vår" station så fort jag hinner.

PeterO: tack för dina detaljerade tips. Jag ska undersöka närmre när jag vet mer
Av Peter_o
17 aug. 2014 16:14
Att åka med LIRR tyx mellan Jamaica och Long Island City kostar $7 så det verkar inte vara något bra alternativ även om det kan gå lite snabbare än med tunnelbana.

Eftersom du kommer en onsdag och åter en måndag så stannar du 6 eller 13 (osv) dagar. Det betyder att du bör köpa ett 7-dagars Metrocard snarast (dvs redan till första resan med tunnelbanan) och sedan fylla på det med ytterligare en vecka när det tar slut. Ett sådant Metrocard kostar $30. Obs att de tar $1 för kortet och det är (troligen) samma kort som du kan använda som det du måste köpa när du går av Airtrain (man betalar alltså vid utgången). Jag har inte själv kollat det, men det borde gå med samma kort!

Du säger att hotellet ligger vid en tunnelbanestation och är det Vernon Blvd/Jackson Av eller Hunters Point Av så fungerar det som jag skrev tidigare, dvs Artrain till Jamaica och linje E till Court Sq för byte till linje 7, en eller två stationer.

Skulle du bo vid stationen 21 Street så gäller i stället byte till linje G, en station.

Lite märkligt tycker jag det är att om man tittar på Trip Planner på MTA.INFO så rekommenderar de byte mellan linjerna E och 7 redan vid Jackson Hts, men eftersom man byter till ett lokaltåg borde det ta längre tid att byta där än som jag föreslår.

Bor du vid stationen 21 St kan du inte ta linje G in till Manhattan utan det är stationerna för linje 7 som gäller.

Men de håller på att byta signalsystem på linje 7 och efter vad det står på www,mta.info så går det inga tåg 18-20 oktober. Ska ni åka hem måndag 20/10 så går det ju bra att ta linje G från 21 St.

Linje 7 har bara två stopp på Manhattan, Grand Central (byte till grön linje 4, 5 och 6) samt Times Sq, byte till röda och gula linjer. Sedan är det en gångtunnel bort till Port Authority Bus Terminal vid 8 Avenue. När man kollar på kartan (http://web.mta.info/maps/submap.html) så kan det vara lite svårt att förstå detta. Jag tror det är här Skanska håller på att förlänga linje 7.

/PeterO
Av Hille_b
27 aug. 2014 08:00
Citerat från Peter_o:
Eftersom du kommer en onsdag och åter en måndag så stannar du 6 eller 13 (osv) dagar. Det betyder att du bör köpa ett 7-dagars Metrocard snarast (dvs redan till första resan med tunnelbanan) och sedan fylla på det med ytterligare en vecka när det tar slut. Ett sådant Metrocard kostar $30. Obs att de tar $1 för kortet och det är (troligen) samma kort som du kan använda som det du måste köpa när du går av Airtrain (man betalar alltså vid utgången). Jag har inte själv kollat det, men det borde gå med samma kort!
Hej!
Menar du att vi ska köpa Metrocard redan nu, från Sverige? Går det?

/H
Av Peter_o
27 aug. 2014 09:00
Nej, Metrocard köper du via automat i första bästa tunnelbanestation. I ditt fall sedan du kommit av Airtrain.
Dvs först får du köpa ett kort ($6) för att komma genom utgångsspärren och sedan fyller du på det med 7-dagars på andra sidan spärren. (Jag vet inte om man kan göra båda sakerna redan vid första maskinen).

/PeterO
Av Hille_b
27 aug. 2014 10:14
OK! Tack så mycket för din hjälp Peter O
30 aug. 2014 11:18
Linje G går inte heller, spenderade hela sommaren där och överallt stod det information om att G-train står stilla ett par månader.

Ang taxi så är det fasta priser till Long Island, minns inte riktigt hur mycket men billigare än till Manhattan. Du får all information på flygplatsen om kostnader o.s.v. så det är ingenting att oroa sig över.