Transport

Av Erarbra
30 mars 2015 14:59
Visningar: 139
Hej,

Åker strax till NY och vi landar på JFK. Hur tar man sig smidigast och mest konstnadseffektivt till 356 W 58th St, New York, NY 10019 ? Är det bästa att ta Air train till Penn Station och sedan tunnebana?
//Renée
Av Younso
31 mars 2015 11:16
Då ställer jag frågan, hur tar man sig snabbast/smidigast från JFK till 269 West 12th Street? Taxi eller AirTrain? Är 2 vuxna och 2 barn. Vad kostar dessa alternativ?
20 apr. 2015 13:11
Ta en Taxi. Det är överlägset smidigast. Det är värt de extra dollar taxin kostar.
Av Peter_o
21 apr. 2015 00:02
Citerat från Younso:
Då ställer jag frågan, hur tar man sig snabbast/smidigast från JFK till 269 West 12th Street? Taxi eller AirTrain? Är 2 vuxna och 2 barn. Vad kostar dessa alternativ?
Är man 4 så är nog taxi ett bra alternativ, men du frågar efter kostnad:

Taxi har fasta priser in till Manhattan (de gula bilarna). De har Flat Fare på $52 men tull (och dricks) tillkommer. Jag tror den resan ligger kring $70 nu, men någon som åkt nyligen kan ju berätta. Samt om dricks ingår i priset.

Tunnelbana är lite knepigare. Jag antar att barnen är så långa att de inte åker gratis. Då är det fullt pris även för dem. Per person kostat resan:

1) Airtrain till Jamaica $5 plus en dollar för kortet.
2) Enkel resa med tunnelbanan ligger på $2,75 nu, men den resan kan reduceras om man redan här köper ett 7-dagars kort för obegränsade resor. Men det beror ju på om man redan första dagen ska bränna en av de sju dagarna. Ett sådant kort koster $30 plus en dollar för kortet, men jag tror man kan avvända det kort man nyss köpt.

Det troliga är att tunnelbaneresan för er 4 koster 4*(5+1+2,75) = 35 dollar.

För att komma till din adress 269 West 12th Street tar du linje A från Jamaica och går av vid 14 Street/8 Avenue. Hela resan från Jfk tar drygt 90 minuter. Kontrollera noga att du går upp just i korsningen 14 St/8 Ave (sista vagnen) för då har du ganska nära till hotellet. Söder om 14th Street går inte gatorna längre parallellt, så se till att du har en karta med. Skriv gärna ut området från google map.

/PeterO
Av Younso
21 apr. 2015 11:08
Kanon svar PeterO! $70 och ca 45 min resa jmf med $35 och 90 min, hmmm. Och så har man med sig minst 3 resväskor... Visst är tunnelbanan rolig men inte så rolig.