Transfer från khao lak till Koh Tao

20 sep. 2016 15:28
Visningar: 1030
Hejsan!
Jag och min kille ska åka till Thailand 2 veckor i februari nästa år. Vi kommer vara på khao lak (Khuk Khak beach) första veckan men sen har vi inte riktigt bestämt oss helt om veckan efter. Jag blev lite intresserad av ön Koh Tao jag har hört mycket fina saker om. Men jag har lite funderingar med transfer från Khao lak till Koh Tao. Hur länge kan det ta ungefär med transfer till hamnen (vilken hamn åker man i från?) + färjan till Koh tao? Vad kan det ungefär bli och kosta? Är det smidigt att ta sig där emellan? Har någon några erfarenheter kring det får ni gärna dela med er av det :).
Av Hille2
20 sep. 2016 19:14
Om man inte vill flyga så går det ju att åka buss till Surat Thani, då slipper man omvägen via Phuket men det tar nog 10 timmar ungefär. Ett annat alternativ är att ta bussen från Khao Lak till Chumpon och ta färjan därifrån
20 sep. 2016 19:31
Buss till Chumpon skulle jag ha valt. Det finns säkert en liten resebyrå där i Kao Lak som kan hjälpa er att boka en kombobiljett. Lompraya heter båtbolaget och de har egna bussar från vissa orter direkt till färjan. Annars är ju säkert de vanliga bussarna bekvämare och billigare :)
20 sep. 2016 19:45
Nu var jag tvungen att kolla på Lomprayas hemsida. Ja - jag är lite knäpp! www.lomprayah.com
Det verkar som närmaste stället de har bussar från är Phuket. Buss + båt kostar 1000 - 1500 bath och tar sammanlagt 9 timmar.
20 sep. 2016 20:27
Tusen tack för svaret!
Det är vår andra gång i thailand så det var som en djungel när man skulle börja efterforska i allt :).
Vi ska ta en funderare och överväga det. Är det något annat ställe du/ni skulle rekommendera annars i närheten av Khao Lak? Vi är ute efter fina stränder, båtutflykter och avkoppling. Vi har varit i kata beach tidigare. Det var bra men ingenting vi föredrog (Vi hade varit på koh lanta veckan före och älskade det), därav är kata, karon och patong uteslutet för oss. Vi har funderingar på kamala beach, bang tao beach. Vi flyger till Phuket flygplats både som utresa och hemresa.
21 sep. 2016 02:56
Själv funderar jag just nu på att prova några dagar på Ko Phayam eller Ko Chang Noi. De ligger ju hyfsat bra till från Kao Lak, så det är kanske något ni ska undersöka. Fast det bygger nog på att man tycker det är ok utan AC eftersom väldigt få ställen på de öarna har el dygnet runt.
Av Hille2
21 sep. 2016 10:38
Jag har varit en flitig Phayambesökare under årens lopp och har vid två av resorna stannat där i 6 månader. Nu är det dock fyra år sedan jag sist besökte ön men redan då hade många elen på hela natten. Inte så många som hade AC men jag förmodar att det har blivit fler med åren. Att jag slutade besöka Phayam berodde på den fruktansvärda nerskräpningen och exploateringen av ön samt de höga priserna på restaurangerna - dessutom väldigt få som serverade riktig thailändsk mat.
Lilla Koh Chang besökte jag senast för två år sedan och det stämmer att man på de flesta boendena varken har fläkt eller AC nattetid. Chang är en underbart vacker liten ö med långa fina stränder. Men tyvärr måste man stå ut med en hoper medelålders tyskar och svenskar som skapar en dålig stämning..."kom inte hit, det är vår ö". Dessutom har ett par av dem" importerat" ett gäng med väldigt aggressiva stora hundar som har bitit en del människor och även dödat några av de inhemska hundarna på ön.
21 sep. 2016 12:32
Det var tråkigt att höra Hille. Mycket information jag läst är ju så klart några år gammal. Jag kanske gör ett försök i alla fall. Eller så får jag hitta någon annan ö. Jag vill gärna hitta en ö utan charterturister där man fortfarande kan hitta billiga bungalows på stranden. Eller strand - det behöver ju inte vara en ö.
Av Hille2
21 sep. 2016 15:28
Det går iallafall att hitta superbilligt boende (fast med låg standard) på lilla Koh Chang :)