Transfer Fiumicino-Rom

Av Lundmia
24 juli 2013 23:26
Visningar: 25246
Hej! Jag undrar om det är någon som har åkt från Fiumicino och vet vad det kostar? Finns det flera olika sätt att ta sig in till city? Hur lång tid tar resan? Ungefär hur mycket kostar taxi? Om vi tänker att vi kommer in till stationen i Rom och sedan ska ta oss till Fontana di Trevi (vårt hotell ligger där), hur långt är det? kan man gå eller ska man satsa på en taxi? Eller finns det lokalbussar?

Som ni hör är det första gången som vi ska till Rom. När vi besöker storstäder brukar vi alltid ta en rundtur med typ hop-on-hop-off-bussar, finns det olika sådana? och vilken ska man i så fall ta?
Har ni andra tips, så tar vi gärna emot dem.

Hälsingar Mia
Av Sierra
25 juli 2013 18:18
Här har du info om buss från Fiumcino till Termini i Rom. http://www.terravision.eu/rome_fiumicino.html

Du kan även boka privat transfer direkt till ditt hotell. Pris €45 enkel. http://rome.airports-shuttle.com/?welcome=1

Från Termini är det ca 2 km till Fontana di Trevi så taxi kanske är skönast?

Du kan även åka buss från Termini. Det finns många bussar som passerar hållplatsen Corso-Minghetti som ligger ca 200 m från di Trevi på Via del Corso. Buss nr: 53, 62, 63, 83, 85, 119, 160, 160F, 175, 492, C3, N4, N5, N12 och N25.

Det finns ett antal olika Hop on - Hop off turer. Du ser dem när du kommer till Termini där du även kan få info vid varje buss.
Av Lundmia
25 juli 2013 19:25
Hej! Tusen tack för hjälpen.
29 juli 2013 11:29
Oftast är det billigare att boka transfer (privat chaufför) istället för att ta taxi samt att du slipper stå i taxikö. Jag brukar boka med romashuttle.com Det kostar 45€ för två personer. Taxin tar betalt per väska som du har med dig, brukar vara 1€ per väska vilket gör att det blir snäppet dyrare och man känner sig lite lurad.. Det finns expresståg från flygplatsen som tar 30 min, annars får du räkna med 40-50 min i buss eller bil.

Det finns ett gäng olika "hop-on-hop-off" bolag i Rom, en 24h biljett kostat 20€. Inget företag har turer på svenska. Om du har barn med dig (under 10 år) får dem åka gratis med den här bussen: www.operaromanapellegrinaggi.org/en/romacristiana/openbus

Om ni gillar att jogga rekommenderar jag er en "running tour". Ni ser de mest kända platserna i Rom på en timme med en guide. Ett kul sätt att lära sig om stan. Glöm inte löpardojjorna (även på svenska).

Jag ger gärna tips på restauranger med mera men då behöver jag veta mer om ni är en familj eller om ni är här på en romantisk semester. I vilket fall som, undvik alla turisttäta ställen, det finns oftast mycket bättre alternativ en eller två gator bort ifrån kända torg och monument.
6 sep. 2013 11:08
Vi är 2 vuxna som stannar i Rom några dagar i oktober, tacksam för tips om bra restauranger :-)
Av Lundmia
6 sep. 2013 21:13
Hej Rallaros! Kolla om du kan komma in på tripadvisor och se vad jag har skrivit där. Vi hamnade av en slump på restaurang/pizzeria San Marco. Goa pizzor och absolut det godaste "husets vin" vi drack under hela vår vistelse, fräscht ställe o bra service. Trevlig resa önskar jag er!

OBS! Pass upp i fall ni ska åka taxi, vi blev blåsta på att taxichauffören lyckades att få oss att tro att vi inte lämnat tillräckligt med pengar så att vi gav honom en extra 50-eurosedel som han lurade oss på. Se till att en av er sitter i framsätet och håll noga reda på vilka sedlar ni ger honom.

PS. Jag heter lundamia på tripadvisor också.
7 sep. 2013 00:30
Vi åkte taxi . Från flygplatsen pressade vi in hela sällskapet i en stor taxi, men från Rom tillbaka till flygplatsen så åkte vi en vanlig taxibil, det kostade 30€, helt klart värt pengarna.