Transfer Bangkok till Trat, räcker transfertid på 2 timmar?

Av Redimer
12 feb. 2012 23:38
Visningar: 1666
Hej

Flyger med ett thai air flyg från Köpenhamn till Bangkok den 9 mars och landar den 10 mars kl 06.30, flight TG0951. Har sedan bokat ett flyg med Bangkok airways till Trat som lyfter 08.30, flight PG301.

Är det möjligt att checka in sina väskor hela vägen, har för mig att thai airways har ett interlining avtal med bangkok airways. Om så är fallet hur gör jag för att detta ska gå rätt till. Vad behöver jag meddela på Köpenhamn flygplats?

Om ovan funkar behöver jag då gå igenom passkontrollen på Bangkok flygplats eller kan man göra det i Trant?

Om ovan ej funkar har jag då tillräckligt med tid på mig för att göra ett byte, dvs hämta väskor, gå igenom passkontrollen och sedan checka in igen för fortsatt resa till Trat?

Hoppas ni kan hjälpa mig
Av Sierra
13 feb. 2012 01:53
Det är möjligt att checka in bagaget hela vägen till Trat. När du checkar in på Kastrup skall du visa även bokningen med Bangkok Airways och be att få bagaget hela vägen.

Även om bagaget går hela vägen måste du passera immigration på Suvarnabhumi och stämpla in i landet då Trat ej är en internationell flygplats.

Tiden 2 tim räcker om Thai´s inkommande flight är i tid även om du måste hämta väskorna.
Av Redimer
13 feb. 2012 19:34
Sierra: tack för svaret. Så du tror att 2 timmar räcker. Ska kanske chansa då.
Fick mail från Thai Airways och de påstår att man ej kommer att kunna checka in bagaget hela vägen då Trat inte är en Internationell flygplats.
Av Sierra
14 feb. 2012 03:34
Är Thai i tid hinner du :-)
14 feb. 2012 10:23
Långflighter är oftast i tid. Dock är det en bit att gå från internationella terminalen i Bangkok, via passkontrollen som kan ta lite tid till Bangkok Airways incheckning på våning 4.

Vi flög i vintras Wien-Bangkok och bytte till Bangkok Airways för resa vidare till Samui. När de flesta biljettyperna på Bangkok Airways (även de billigare) är ombokningsbara mot liten avgift så hade vi bokat anslutande flyg med god marginal för att sedan på flygplatsen boka om till nästa anslutning. Vi satt på planet mot Samui på ca en timmes bytestid.

Tips! Missa inte Bangkok Airways lounge som är öppen för samtliga passagare (även ekonomi). Belägen vid deras gater!
Av Asasven
14 feb. 2012 10:39
Det finns en tråd med ganska lik frågeställning. Jag klistrar in mitt inlägg , från den tråden, här:
Kan delge dig en annan mångårig erfarenhet, men inte riktigt som din.
Du byter kanske inom samma zon och behöver inte gå via ytterligare passkontroller och säkerhetspass. Om du behöver det i och med att du lämnar EU till "övrigt", så är tiden knapp.

Gaten stänger ca 20 minuter innan utsatt avgångstid. Det innebär att du har ca 20 minuter på dig. Är hallen full med folk så kan det vara svårt att hinna komma fram i tid.

Ankommer inte ditt plan i rätt tid så minskar givetvis tiden. Reser du i vintertid så kanske vingarna får avisas, och nu är du satt i "klistret".

Många tror att planen väntar och i synnerhet om man reser med samma bolag. MEN TRO INTE DET!!
Tiden i luften är marginell och MÅSTE hållas. Det är en myt att man väntar in ett annat plan. Skulle det vara fallet så är det mer ett UNDANTAG.

Om någon svarar att "för oss var det inga problem", så visar det bara på dålig erfarenhet eller BARA tur.

Fråga den du bokat resan med om de kan garantera bytet. Med vite!!

Hör av dig igen, det är mycket intressant att följa utvecklingen och vilka garantier som du fått, med viteföreläggande på ca 10.000 kr. <

MVH
Asasven