Transfer

Av Ukunda
9 juni 2014 07:05
Visningar: 1386
Försöker hitta bästa sättet att ta sig från Ben Gurion flygplatsen till Jerusalem. Det är inte helt lätt att hitta fakta om detta. Det verkar som om bussar inte går ända fram till flygplatsen. Kan någon ge råd? Tipsa gärna om jerusalem/Tel Aviv. Jag vill gärna ha guidade vandringar/turer eftersom jag har med mig min historieintresserade dotter. Bokar jag det bäst på plats eller?
9 juni 2014 09:20
Jag skulle tagit taxi. Taxi är inte dyrt i Israel och till Jerusalem beroende på trafiken så tar det drygt 35 minuter ca. Sedan kommer ni ju direkt dit ni ska i stället för att er från Jerusalems busstation som kan vara väldigt rörig för förstagångsbesökare.

Såg att linje 5 tar er från flygplatsen till de andra busshållplatserna om ni önskar ta buss.

Angående turer så verkar denna bra och dessutom gratis (men lite dricks till guiden är nog inte fel).. Annars finns det en mängd att välja på plats.
http://www.newjerusalemtours.com/daily-tours/new-jerusalem-free-tour.html

Vad vill du veta om Tel-Aviv? När ska ni dit?
Av Ukunda
9 juni 2014 11:08
Tack för svaren, jag tror det blir som Silverfang råder mig, taxi. Och givetvis har jag lusläst flygplatsens hemsida....innan jag frågar er. Den var inte helt informativ om jag sä säger. Taxi behöver jag väl inte förboka ? Behöver jag misstänka att taxiförarna försöker lura mig med hög taxa? Vad är ett rimligt pris?
Du har varit så vänlig tidigare Silverfang, och tipsat mig lite om iIsrael. Jag kommer till Jerusalem den 19/6 och ska stanna där 4 nätter därefter avslutar vi med 5 nätter i Tel Aviv. Jag reser ned min 18 åriga dotter och målet är att se och uppleva så mycket som möjligt och då kan det vara bra med guidade turer tänker jag, kombinerat med att gå själv någon dag.
Alla tips mottages samtidigt.
9 juni 2014 13:10
Hej

Du behöver inte oroa dig för att bli lurad med taxi då det är reglerat. Alla har samma priser. Se bara till att de sätter på taxametern. Det lönar sig nästan alltid med taxameter. Till flygplatsen kan det vara bra att göra upp om ett pris, kolla med hotellet om vad som är rimligt. De kan hjälpa till att boka också.
Av Ukunda
5 aug. 2014 10:03
Hej Silverfang! Vi hittade ett mycket smidigt sätt att ta oss från flygplatsen till Jerusalem . Vi tog en minibusstaxi som åkte när den var full. Det var kul för vi fick se en hel del olika stadsdelar eftersom man körde hem passagerarna till deras destinationer precis som en vanlig taxi. Med på bussen fanns intressanta israeler, bla en ökenforskare som just kommit hem efter att ha föreläst på universitete i Lund. Han berättade massor om Israel, Jerusalem och Öknen för oss. Turen tog lång tid förstås eftersom bi åkte kors och tvärs men vi hade ingen brådska. Vi fick en innehållsrik resa ! Både på gott och tyvärr ont. Jag vill återvända, men hoppas då på ett annat läge. Tack för alla dina goda råd!