Tråkigaste resmålet?

7 okt. 2014 14:12
Visningar: 1029
Det kan ju vara bra att veta vad man ska undvika också :D Vilket resmål är det tråkigaste ni varit på, och varför?
Av Bibby
7 okt. 2014 16:52
Finns en tråd om detta, läs där så får du många tips om vart du inte ska åka.
Av Hkn
7 okt. 2014 19:25
Ja, ämnet har varit uppe förr...

2011 skapade jag den här tråden:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/vilka-ar-varldens-mest-overskattade-stader-15894

Och den här tråden blev också den en långkörare:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/vilket-land-vill-du-ni-inte-aka-tillbaka-till-4870

Dessa diskussioner tenderar att vakna upp och få nytt liv ibland.

Men... med respekt för trådstarten:

- Jag gör mitt bästa att undvika alla platser som huvudsakligen är skapade för turism – eller där hotellkomplexen trängt undan all ursprungsbebyggelse. Och hamnar jag på sådana ställen så försöker jag att leta upp det som fanns där innan hotellen och investerarna dök upp. I princip finns det ingen stad eller land som visat sig så tråkigt att jag för tid och evighet kommer att undvika stället.

- Och för mig handlar det om att inte reducera sig till turist och stå och titta på, utan att prata och umgås med folk som inte agerar som grannarna i trapphuset.
Ett sådant exempel är Dubai, som verkligen inte var min kopp te – Disney möter uppknarkad arkitektur möter koncept lånade från andra platser (bara att börja räkna de konceptrestauranger som fått sig en Dubai-filial – men jag träffade några helsköna personer som motiverar en resa tillbaka när som helst.

Så tycker jag. Vad tycker du?

:: hkn ::
7 okt. 2014 19:30
Citerat från Bibby:
Finns en tråd om detta, läs där så får du många tips om vart du inte ska åka.
Äh, kom igen nu Bibby, det är ju ganska kul, vet ja! :-)

Dessutom ett tag en så det har väl kommit nya medlemmar, gamla medlemmar som har hunnit med någon ny dikeskörning sen sist...

Min sämsta resa gick till charterhelvetet, höll jag på att säga...
1994 tillbringade jag en jul på Teneriffa, Playa de las Americas och det var en strandpromenad from hell, full av andelslägenhetsförsäljare, fastkedjade papegojor som man skulle betala för att ha på axeln och tyska inkastare. Och det spelades "Feliz navidad" och det hängde glitter i palmer och reseledarna lurade i oss att nästan alla restauranger skulle vara stängda på julafton och att man måste boka en superdyr middagsbiljett via dem...
Need I say more?

På god andra plats: Doha, Qatar: En plastig och öde skyline-kuliss, byggd av slavarbetare från tredje världen.
Av Bibby
7 okt. 2014 20:22
Citerat från Gunillad:
Citerat från Bibby:
Finns en tråd om detta, läs där så får du många tips om vart du inte ska åka.
Äh, kom igen nu Bibby, det är ju ganska kul, vet ja! :-)

Dessutom ett tag en så det har väl kommit nya medlemmar, gamla medlemmar som har hunnit med någon ny dikeskörning sen sist...

På god andra plats: Doha, Qatar: En plastig och öde skyline-kuliss, byggd av slavarbetare från tredje världen.
OK, lite torrt svar kanske men syftet var att få med allt kul/tråkigt som redan skrivits så de nya medlemmarna kan läsa det också. Lite som att uppfinna hjulet igen nu, typ... ;)

Håller med om att extrema turistställen aka charter är nåt jag undviker.
Beijing tycker jag är en tråkig stad med en tråkig befolkning. Aldrig trivts där.

OK, so carry on :)
Av Hilmis
8 okt. 2014 11:01
Följde denna tråd senast. Och den var mycket intressant. Kanske mest för att det "sätter igång folk". Åsikterna är lika många som det finns resenärer och vi reser alla under olika premisser. Vi har olika intressen och ambitioner med våra resor. Det som gör ett resemål intressant för den ena kan vara orsaken till att en annan undviker stället.

Det som verkar uppröra reseguidens läsare är när någon påstår något om lokalbefolkningen, dom är oärliga, ohyfsade, högljudda...osv. Det förstår vi ju alla att det finns inget land eller folkgrupp där man kan dra alla över en kam, men om jag som resenär har upplevt dylikt så är det ju ändå min reseupplevelse och mitt val att inte återvända till ett speciellt ställe, utan att en annan resenär måste påpeka att "jag känner visst en Jeppe på ett hotell i Bortistan som är jättetrevlig".

Att jag, liksom många andra väljer bort olika resmål är väl lika naturligt som att vi väljer bort ett visst livsmedel från vår kost eller att vi inte gärna klär oss i en viss färg. Det är personligt och jag behöver inte ta illa vid mej för att "DU" inte äter socker och jag älskar söta efterrätter. Så lite civiliserad diskussion och utbyte av åsikter skulle vara välkommen i denna tråd som jag hoppas blir lång. :D

Mitt bidrag till listan blir... Tunisien, det är tjugo år sedan jag besökte landet men det gav mej definitivt dåliga vibbar. Deras försäljare och påträngande beteende, det tog för mycket energi. Minns inte att jag åt en enda GOD måltid på hela resan. Men fastän resmålet i sej inte var någon höjdare så hade vi en jättetrevlig resa, goda vänner uppvägde allt det som inte var så lyckat. Så om någon frågade om det var en bra resa, så svar JA. Men om jag återvänder... svar NEJ!

Jag kan ju inte låta bli att nämna... MasPalomas, Gran Canaria. Må jag aldrig behöva sätta min fot där mera. Gran Canaria är en jättefin ö, vi körde runt hela ön. Men Maspalomas, vilket turisth*lv*t*.

Tack för mej! Låt erfarenheterna flöda om detta evigt aktuella ämne! :D
8 okt. 2014 22:20
Ja jag skrev något annat i den förra tråden men tar ett annat ställe idag då. Idag blir det nog Gambia! Var där med min dåvarande kille 1978 och det är nog ett land jag aldrig åker tillbaka till. Visst det var utflykter och djungel men jag gillade inte stranden och inte ens deras mat så nej inte Gambia mer. Dessutom ev. risk för Ebola i närliggande regioner nu.
Mvh
Av Tj
9 okt. 2014 09:54
Sharm el sheik eller va fasen det heter.......never again inget att se inget att göra mm mm
Fint hotell o trevlig personal dock.
9 okt. 2014 12:36
Bra skrivet!

Jag passar på att sticka ut haka ytterligare och påstå att Washington DC är ett himla tråkigt resmål...
Citerat från Hilmis:
Följde denna tråd senast. Och den var mycket intressant. Kanske mest för att det "sätter igång folk". Åsikterna är lika många som det finns resenärer och vi reser alla under olika premisser. Vi har olika intressen och ambitioner med våra resor. Det som gör ett resemål intressant för den ena kan vara orsaken till att en annan undviker stället.

Det som verkar uppröra reseguidens läsare är när någon påstår något om lokalbefolkningen, dom är oärliga, ohyfsade, högljudda...osv. Det förstår vi ju alla att det finns inget land eller folkgrupp där man kan dra alla över en kam, men om jag som resenär har upplevt dylikt så är det ju ändå min reseupplevelse och mitt val att inte återvända till ett speciellt ställe, utan att en annan resenär måste påpeka att "jag känner visst en Jeppe på ett hotell i Bortistan som är jättetrevlig".

Att jag, liksom många andra väljer bort olika resmål är väl lika naturligt som att vi väljer bort ett visst livsmedel från vår kost eller att vi inte gärna klär oss i en viss färg. Det är personligt och jag behöver inte ta illa vid mej för att "DU" inte äter socker och jag älskar söta efterrätter. Så lite civiliserad diskussion och utbyte av åsikter skulle vara välkommen i denna tråd som jag hoppas blir lång. :D
Av Hille2
9 okt. 2014 13:34
Tråkigaste resmålet är när man återkommer till sitt drömparadis efter några år och upptäcker att det har förvandlats till en överexploaterad turistfälla. Blir lika besviken varje gång det händer ;)
Av Birgere
10 okt. 2014 11:17
Ostrava, Umeå och Baltimore är väl orter som jag inte direkt längtar tillbaka till.
Men om man kanske läser på bättre så har nog även dessa sin charm.
Av Macho
10 okt. 2014 11:47
Håller helt och fullt med Gunillad, Teneriffa. ett riktigt trist ställe.

Macho
10 okt. 2014 13:31
Är det meningsfullt att lista städer, öar och länder som är tråkigast helt utan motivering?

Känns som det ger ganska lite utan att få veta varför det var tråkigt! Regnade det varje dag? Flödade inte gratisspriten 24/7? Pratade folk bara utrikiska? Låg man i en sjuksäng i en vecka?.....

Själv har jag funderat i två dagar men kommer inte på något resmål som varit så "tråkigt" att jag vill hänga ut det som tråkigaste resmål, då har jag ändå varit även på Teneriffa en 7-8 ggr och ännu inte sett ön som tråkig (skulle dock inte välja Playa de las Americas), kanske ser allt allt för mycket från den positiva sidan och väljer resmål med för mycket omsorg :-) t.o.m. Umeå tyckte jag var riktigt trevligt......
Av Birgere
10 okt. 2014 14:00
Citerat från Floridasidan:
Är det meningsfullt att lista städer, öar och länder som är tråkigast helt utan motivering?

Känns som det ger ganska lite utan att få veta varför det var tråkigt! Regnade det varje dag? Flödade inte gratisspriten 24/7? Pratade folk bara utrikiska? Låg man i en sjuksäng i en vecka?.....

Själv har jag funderat i två dagar men kommer inte på något resmål som varit så "tråkigt" att jag vill hänga ut det som tråkigaste resmål, då har jag ändå varit även på Teneriffa en 7-8 ggr och ännu inte sett ön som tråkig (skulle dock inte välja Playa de las Americas), kanske ser allt allt för mycket från den positiva sidan och väljer resmål med för mycket omsorg :-) t.o.m. Umeå tyckte jag var riktigt trevligt......
Var inte så vetenskapligt seriös :-)
Se det bara som en kul grej..... att jag tex tog med Umeå kanske mest berodde på att två av debattörerna kommer från Umeå
10 okt. 2014 14:14
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Är det meningsfullt att lista städer, öar och länder som är tråkigast helt utan motivering?

Känns som det ger ganska lite utan att få veta varför det var tråkigt! Regnade det varje dag? Flödade inte gratisspriten 24/7? Pratade folk bara utrikiska? Låg man i en sjuksäng i en vecka?.....

Själv har jag funderat i två dagar men kommer inte på något resmål som varit så "tråkigt" att jag vill hänga ut det som tråkigaste resmål, då har jag ändå varit även på Teneriffa en 7-8 ggr och ännu inte sett ön som tråkig (skulle dock inte välja Playa de las Americas), kanske ser allt allt för mycket från den positiva sidan och väljer resmål med för mycket omsorg :-) t.o.m. Umeå tyckte jag var riktigt trevligt......
Var inte så vetenskapligt seriös :-)
Se det bara som en kul grej..... att jag tex tog med Umeå kanske mest berodde på att två av debattörerna kommer från Umeå
Tog jag det seriöst? Hmmm, svårt att få fram någon skämtsam ton tydligen.... Ursäkta om jag dessutom ville ha någon nytta, inte bara underhållning av tråden, vet ju inte vad TS hade för avsikter med tråden men vill man veta vilka resmål man ska undvika kanske det är bra att veta varför också, inte säkert TS har samma värderingar av "tråkigt" som jag eller Du men åt skogen med den seriösa biten, snart helg! ;-)
Att jag nämnde Umeå
kanske var just för att Du nämnde det i referens till två av debbatörerna, ta det inte så seriöst...men där är faktiskt trevligt :-P

Återgår till att läsa tråden utan att lägga mig i då jag ju ändå inte hade något förslag att komma med :-)
10 okt. 2014 15:38
De e lugnt, jag avråder själv bestämt från alla försök att turista i Umeå.

Järnäsklubb däremot, det är grejer det:
http://www.4000mil.se/?p=1966
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Är det meningsfullt att lista städer, öar och länder som är tråkigast helt utan motivering?

Känns som det ger ganska lite utan att få veta varför det var tråkigt! Regnade det varje dag? Flödade inte gratisspriten 24/7? Pratade folk bara utrikiska? Låg man i en sjuksäng i en vecka?.....

Själv har jag funderat i två dagar men kommer inte på något resmål som varit så "tråkigt" att jag vill hänga ut det som tråkigaste resmål, då har jag ändå varit även på Teneriffa en 7-8 ggr och ännu inte sett ön som tråkig (skulle dock inte välja Playa de las Americas), kanske ser allt allt för mycket från den positiva sidan och väljer resmål med för mycket omsorg :-) t.o.m. Umeå tyckte jag var riktigt trevligt......
Var inte så vetenskapligt seriös :-)
Se det bara som en kul grej..... att jag tex tog med Umeå kanske mest berodde på att två av debattörerna kommer från Umeå
Av My53
10 okt. 2014 18:56
Jag tycker att de flesta ställen kan bli spännande om man gör ngt annorlunda. Ex vi var på teneriffa(tog en testresa för att komma iväg)och visst var hotellområdet tråkigt som vi hamnade på men dels tog vi lokalbussen ut på en tur och där var helt vanligt folkliv dit vi kom dels tog vi båt till Gomera och vandrade i deras fantastiska natur(detta var innan chartern hittat dit). Ett ställe som jag tyckte var otrevligt var Hurgada där det kändes som folk försökte blåsa en på pengar hela tiden(och det är ju tyvärr turismens fel och vi är ju alla turister på ett eller annat sätt,)Men vi åkte en taxi några mil söderut till en marin nationalpark och fick en snorklingsupplevelse som det tog ett slag att slå. Så alla resor brukar på ett eller annat sätt vara väl värda. Sedan skulle jag nog trots allt inte vilja åka tillbaka varken till Teneriffa eller Hurgada.
Av Lora
11 okt. 2014 16:24
Slumområde i Chinatown, Bangkok. En chockartad upplevelse fick jag då jag såg hur människorna bodde där… uteliggarna som jag såg bara någon halvtimme senare verkade ha det ”bättre” och säkrare.

Lilla ”stranden” i närheten av Marina Grande i Sorrento. Solande folk stod som packade sillar… och det stank något förfärligt där…

Det inbäddade i tjockt lager av cementdamm Kunda, 10 mil öster om Tallinn i Estland. Tråkigt värre!

”Torsk på Tallinn” ställe Paldiski... Vill inte ens förklara varför…
Av Myran10
12 okt. 2014 21:08
Phuket! Reste för många år sedan runt i Thailand och var då några veckor på Karon/Kata. ca 10 år senare åkte vi tillbaka, hittade faktiskt på det boende vi hade men usch vad hemskt... helt sönderexploaterat! Hotell överallt, jobbiga försäljare, stranden knökfull, revet utanför Kata helt förstört och tuk-tuk chaufförer som tog hutlösa priser. Vi lovade oss själva att aldrig mer åka dit! Nu har det gått ngra år till... är lite nyfiken att åka dit igen... bara för att se var det tagit vägen :)

Gran Canaria är ett annat ställe vi helst undviker. Var där en vecka/ett höstlov för att få lite sol och värme. Men usch igen... hemskt turistigt, ocharmigt och utan "själ"....
13 okt. 2014 09:13
Degerfors.
Nuff said.

Skämt åsido. Borneo är en fantastisk ö, men det finns mindre intressanta ställen där som staden Ranau till exempel. Förvisso gick det att äta lokal mat till billig peng, men det var nog ungefär där som det intressanta tog slut. Och inhemsk mat går att få tag på över allt på Borneo.