Toscana - hjälp hjälp hjälp!

3 nov. 2011 10:09
Visningar: 5614
Vi planerar att åka till Toscana/Italien över långhelgen i april/maj för att fira en speciell födelsedag, vilket skulle innebära 4 nätter på plats i Italien.
Vi hade tänkt oss en romantisk långhelg i vackra omgivningar, dock verkar det bli mer komplicerat än tänkt från början vad gäller allt: flyg/boende/bilhyra etc, man blir helt förvirrad och jag vet inte alls var jag ska börja!

Fråga 1: Finns direktflyg Stockholm - ....Pisa/Florens/Bologna...eller liknande i närheten, hur gjorde ni?
Har sökt överallt, men hittar bara flyg med en massa mellanlandningar och dyrt är det!

Fråga 2: Vad kan jag förvänta mig av landskapet/vädret den årstiden? Blommor det redan överallt, är det grönt på kullarna, varmt?

Fråga 3: Bilhyra, något speciellt att tänka på vad gäller bilkörning i Italien?

Fråga 4: Vi vill gärna bo på ett lantligt ställe/vingård i Toscana (måste ha vackra vyer, swimmingpool samt restaurang) och sedan göra utflykter med bilen därifrån, max. 2000kr/natt. Det verkar finnas oändliga möjligheter på sådana B&B/hotell/herrgårdar etc, tips på ett fint ställe nånstans i området mellan Florens-Siena-Pisa?

Fråga 5: Är det komplicerat att köra inne i storstäderna dvs Florens och Pisa?

Fråga 6: Några "måsten" i Toscana eller förslag på vackra bilrutter/fina utsiktsplatser?

Vi tar jätte gärna emot tips av alla slag!
Annika & Peter
4 nov. 2011 15:07
Norwegian flyger väl också till Toscana?

Vädret bör vara fint vid den tidpunkten. Jag var där i mitten på maj och då var det jättevarmt och vackert.

Har inte kört bil där, men så himla komplicerat är det nog inte. De städerna är faktiskt inte så stora.

Mina favoritplatser i Toscana är, förutom Florens, även Siena och Lucca. San Gimignano är också ett tips.
Av Sierra
4 nov. 2011 15:38
SAS flyger till Bologna och Florens.
Bologna: Direkt och även via Köpenhamn. Billigast via Köpenhamn ca 1800 kr tor.
Florens: Via Frankfurt. Ca 5000 kr tor.

Det är inga problem att köra men tag med GPS!
Av Asok
5 nov. 2011 00:33
Vi flög med KLM till Bologna när vi var i Toscana 2009. Även Brussels Airlines flyger till flera olika flygplatsen i norra Italien till bra priser. Det var enkelt att köra runt i Toscana bara man har bra kartor. I Florens får man akta sig så att man inte kör i de områdena i centrala stan som är begränsade till vissa bilskyltar på jämna eller ojämna dagar etc. Det kostade oss 1000 kr! o detta är tydligen väldigt vanligt att turisterna kör fel för det skyltas inte vilka regler som gäller på dessa gator. I t.ex. Sienna och San Gimignano finns det stora parkeringsområden runt stadsmurarna o sen går man in till centrum. Pisa har vi inte varit i men efter vad jag har läst är det bara området runt Lutande tornet som är av intresse. Vi hyrde en villa genom In-Italia.se och hyrbilen bokade vi genom Hertz innan vi åkte ner.

Sienna o San Gimignano var några av höjdpunkterna på vår resa. Det finns mängder med små charmiga byar runt om i Toscana. Vi bilade från Florens genom Chianti-dalen på väg 222, den går genom bl.a. Greve in Chianti som har en stor marknad på torget där man kan bunkra upp grönsaker o annat gott. Florens blev jag lite besviken på tyckte det var för mycket "storstad" över det hela. Det bästa var att vi gick upp riktigt tidigt på morgonen o gick ut o strövade runt i stan vid 7-snåret innan någon annan än städarna var vakna och det var riktigt mysigt.

Vi bodde precis utanför Monte San Savino som också är en liten mysig sömnig by där vi åt den godaste middagen sista kvällen.

Lycka till!
5 nov. 2011 07:34
Tack allihopa för jätte bra tips och info, jätte snällt, ska genast kolla upp förslagen samt resrutterna! :)