Tjejresa - Marmaris???

Av Annill
3 jan. 2013 15:41
Visningar: 960
Hej! Jag är en tjej som skall åka med tre kompisar till sommaren. De vill jättegärna till Alanya men jag är INTE sån stor typ av festprisse.

Nu är de såhär att vi funderar på Marmaris, så hade jättegärna velat ha ALL information, åsikter, upplevelser osv från er om stället! Eller om ni har andra tips!
Gärna hotelltips också om det är så!

Hur är nattlivet? Finns det någon bra klubb och bar, eller flera? Hur länge har barerna öppet osv?

Är restaurangerna bra?

Hur är stränderna?

Vi åker i Augusti!
Tusen tack på förhand, kram!
Av Celik
14 jan. 2013 06:37
Hallå! :)
Har varit i Marmaris flera gånger och senast i juli, riktigt fint är det! Du hade ju en hel del frågor så jag tänkte att jag radar upp dom lite :)

Klimat: Riktigt skönt medelhavsklimat må jag säga. Medelhavsklimatet betyder ju att somrarna blir torra och ganska heta, särskilt runt juli och augusti. Då kan temperaturen stiga till och med över 35 grader, MEN tack vare att det blåser svalt med jämna mellanrum så brukar det vara hanterbart även för oss ;)

Ett tips: Vid strandpromenaden Kordon, kan man hitta en mycket bra turistbyrå som kan hjälpa att hitta utflykter och ge information om de flesta frågor man har :)

Hotell: Gå in på Ving.se och sök på Marmaris, finns hur många som helst! det jag gillar med ving är absolut att man kan delbetala :)

Restauranger: Skulle tipsa om Adam o Eva som ligger på Huvudgatan längs med strandpromenaden och sen även en restaurang nere vid marinan jag tycker du ska besöka är La Vita Bella, som ägs av en kille som haft restaurang i Sverige och har riktigt god mat.

Upplevelser: Finns ett vattenland nära stranden, dit kan ni absolut åka! Sen kan ni alltid göra en badutflykt med en av båtarna nere i marinan.. Där finns en båt som bara tar 25 st och det är ju helt perfekt (han som kör förstår svenska också) och den heter ZEUS. Ni bokar av honom. Den varar från 10 till 5 ungefär och det är helt perfekt, för han är den enda som går precis längs kusten!

Stränder: Långsträckta ständer, som erbjuder härliga soldagar och äventyrliga aktiviteter, mycket vattensporter :) Finns både strand och klapperstensstränder som många tycker är vackra, haha, och där slipper man sand överallt i packningen!
Precis vid byn så ligger det en strand ''Marmaris Beachfront'' och det är en långsmal strand där oftast mycket folk är, och det ligger knappt ett stenkast ifrån en mängd barer och restauranger.
Och sen finns det även en strand som ligger lite längre bort, men som är värd resan, är den stora stranden Turunc.. Här finns det också flera restauranger att välja på! Man kan ta en taxibåt från Marmaris eller så tar man en dolmus (minitaxibuss) för att komma till stranden.

Aktiviteter på stranden: Vindsurfing och fallskärmsflygning från båt alltså parasailing är grymt roligt! Finns bananbåtar, trampbåtar, kajaker och i princip allt möjligt haha :) kan också styla med att vara bra på beach volley också förstås ;) finns nästan överallt och även fast man inte känner människorna där välkomnar dom alltid en!

Nattliv, bar/klubb, hur länge öppet: Nog är det hålligång i Marmaris nog! Natten verkar aldrig ta slut, festandet är igång tills turkarna själva tröttnar, och de verkar ibland aldrig bli trötta ;) Det riktiga nattlivet börjar sent och håller sedan på fram till 7-snåret på morgonen, då det är dags att åka till stranden för de flesta. Musiken och dansen är en stor del av det och alla bjuder verkligen på sig själva, haha! Som tur var, för de andra turisterna som vill sova, är nattlivet koncentrerat till ett par ställen. Så andra som vill ta det lugnt märker inte mycket av festandet :) På bar street är den stora bargatan. Här är det många ungdomar och helt enkelt riktigt mycket folk under högsäsong. Man går från ena baren till andra och tar en drink eller två, träffar folk (alla är utåtriktade och glada) och slår följe till nästa bar. Här finns även massa nattklubbar som är utomhus, bland annat en av turkiet största nattklubbar, Areena. De flesta barer och klubbar har en helturkisk afton en gång i veckan också! Vilket bara är trevligt :) då får man chansen att se turkiska magdansöser (är själv magdansare) och både titta och själv dansa traditionella turkiska danser, superkul! Det brukar vara extra trevligt dessa kvällar med folk som dansar och sjunger med under hela kvällen :)

Ha en grym semester nu!! :D