Tips på trevligt varmt (25-28 grader) resmål i april med 1-åring?

1 jan. 2013 15:40
Visningar: 1656
Hej!

I april kommer jag och min fru vara föräldralediga samtidigt, och planerar att åka på en resa i 2-3 veckor tillsammans med vår 1åriga son. Vi vill helst hålla nere restiden om det går, men om man vill komma till något varmt ställe känns det som att behövs några timmar.

Önskemål:
* Ganska varmt, men inte för varmt (helst inte över 30 grader).
* Sol & Bad, familjevänligt
* Möjlighet till andra aktiviteter/sightseeing
* Gärna god mat
* Inte så priskänsligt, men det får inte dra iväg allt för mycket.

Jag har tittat lite på:
* Aruba (direktcharter med Ving)
* Mauritius (dyrt),
* Kap Verde(?),
* Azorerna (ej sol och bad)
* Koh Samui i Thailand är lite väl varmt, och 11h flygtid bara till Bangkok och sen vidare, så det blir nog för mycket, annars gillar vi Thailand.

Vi har strykt Egypten och Gran Canaria av olika anledningar.

Nån som har nåt bra tips på var vi skulle kunna tänkas åka?! Alla tips uppskattas mycket!

Gott Nytt År!

Mvh.
Tobias.
1 jan. 2013 16:33
Hej,
Vad sägs om Mexiko? Visserligen tar det mer eller mindre prick 12 timmar med flyg från Sverige, men så vitt jag vet har Ving direktflyg till Cancun t o m i början av april. Så det är en effektiv och flexibel flygresa,,

När jag reste dit med min dotter och barnbarn (2 år) hade vi all-inclusive och bodde i Playa del Carmen. Transfern tog ungefär 1 timme från flygplatsen. Playa del Carmen var en oerhört barnvänlig turistort och stränderna var helt underbara! När vi åkte dit i november förra året kostade 2 veckor för två pers och ett barn ca 32 000 kr totalt. Då ingick alla måltider.

Mvh,
Marie-Louise
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
1 jan. 2013 21:20
Jordanien.

Makalöst land. Mycket att se. Människor som älskar barn och är så vänliga att du kommer att berätta om det efteråt – och vill du ha bad finns det nere i Aqaba-viken. Dessutom erbjuds en lite annorlunda badupplevelse i Döda Havet.

Bonus: Flygtiden är hanterbar. Åtminstone i min bok.

:: hkn ::
Av Msdr
2 jan. 2013 10:25
Jordanien var ett bra tips tycker jag! Mkt spännande land, kort flygtid, lagom varmt i april. Många bra hotell.
2 jan. 2013 10:49
Glad_tant: Ah, tack för tipset! Vi har tittat lite på det, och ska titta vidare. Ser helt klart intressant ut. Vet du (eller någon annan) om Talum är bra? Såg på tripadvisor att den var med på topp 25-listan av resmål i världen. Både jag och frugan dyker, och det verkar ju vara bra dykning där också.

Anteee, trist på vilket sätt? Ganska karg ö har jag förstått?

Hkn, Msdr: Tack för tipset! Jordanien hade vi inte alls tittat på, ska göra det. Det är inte bara öken där då? Det är inte lite som egypten, vår upplevelse där var att försäljarna på gatan var väldigt påträngande, vi fick känslan av att de försökte lura oss hela tiden, etc. De visslade efter min fru (med bara axlar då..) trots att jag gick bredvid etc. Tips på bra hotell? Flygtiden är ett klart plus!
2 jan. 2013 16:52
Jordanien är ett spännande land. Det finns mycket att se, men jag vet inte om det passar en 1-åring. Visst går det att bo vid Röda havet eller Döda havet, men att göra ökentur eller se Petra är nog inget man gör med ett litet barn.
Jag skulle satsa på Thailand. Var i mars/april förra året i Kamala Beach, Phuket med mitt barnbarn på 7 månader och hans föräldrar, det var toppen. Vi bodde på Sunwing Kamala Beach, ett riktigt "barn"-hotell. Där fanns allt för barn. Han trivdes och Thailändarna är underbara mot barn. Flygresan gick också bra. Ta med en kudde åt honom och lite nya leksaker och böcker så är han sysselsatt.
Min äldsta dotter åker till Florida med man och 1-årig dotter i februari. Där finns ju både sol och bad samt möjlighet till aktiviteter.
Dubai har ju också sol och bad och sightseeing. Ligger inte så långt bort.Inga bara axlar och knän gäller här, men du blir inte påhoppad av försäljare.
Oman med Solresor. Jag har varit där 3 gånger och bott på Crowne Plaza i Salalah. Ett härligt hotell med massor av aktiviteter både för barn och vuxna. Härlig strand och god mat. Sightseeing finns också och folket där är trevliga. Du bör bara respektera deras seder, dvs. inga bara axlar och knän utanför hotell-området. T-shirt och korta byxor som slutar strax under knät är helt ok.
Medlemmen har tagit bort svaret
2 jan. 2013 21:02
Vi valde bort Tulum på grund av att det låg så långt ifrån flygplatsen (2 timmar med transferbuss). Men vi funderade givetvis på att boka det, då det onekligen såg lockande ut! En idé kan vara Akumal som ligger mellan Playa del Carmen och Tulum. Då blir ju transfern från flygplatsen lite kortare samtidigt som det är möjligt med flera endagsutflykter till Tulum. Hotellen och charterbolagens personal kan alltid ordna med hyrbil eller taxi.

Hoppas att någon mer kan "flika in" med mer information om Tulum.
Citerat från tobztobz:
Glad_tant: Ah, tack för tipset! Vi har tittat lite på det, och ska titta vidare. Ser helt klart intressant ut. Vet du (eller någon annan) om Talum är bra? Såg på tripadvisor att den var med på topp 25-listan av resmål i världen. Både jag och frugan dyker, och det verkar ju vara bra dykning där också.

Anteee, trist på vilket sätt? Ganska karg ö har jag förstått?

Hkn, Msdr: Tack för tipset! Jordanien hade vi inte alls tittat på, ska göra det. Det är inte bara öken där då? Det är inte lite som egypten, vår upplevelse där var att försäljarna på gatan var väldigt påträngande, vi fick känslan av att de försökte lura oss hela tiden, etc. De visslade efter min fru (med bara axlar då..) trots att jag gick bredvid etc. Tips på bra hotell? Flygtiden är ett klart plus!
Av Hkn
2 jan. 2013 21:02
Citerat från tobztobz:
[sniip!]
Hkn, Msdr: Tack för tipset! Jordanien hade vi inte alls tittat på, ska göra det. Det är inte bara öken där då? Det är inte lite som egypten, vår upplevelse där var att försäljarna på gatan var väldigt påträngande, vi fick känslan av att de försökte lura oss hela tiden, etc. De visslade efter min fru (med bara axlar då..) trots att jag gick bredvid etc. Tips på bra hotell? Flygtiden är ett klart plus!
Skrev ett låångt inlägg om Jordanien för en evighet sedan. I princip allt lär gälla fortfarande.
Kolla här (mitt inlägg är #2 i tråden – you can't miss it):

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/jordanien-6660

Där står lite om hur människorna är. Jisses, jag önskar jag var som dem! Lugna, värdiga, trevliga mot besökare.

Att åka dit med en ettåring skulle jag inte dra mig för. Inget i Jordanien är särskilt svårt, nämligen.
• Klimatet är utan tvekan hanterbart i april (augusti skulle jag kanske undvika med små barn).
• Halva flygtiden jämfört med Thailand (vi pratar dryga 5 timmar om ni får en direktflight – och SAS flyger direkt på Aqaba). Mycket att se.
• Resten är ju upp till er själva. Är den minsta familjemedlemmen tålig och terränggående? Boka en åsnekärra genom den trånga sikhen från Wadi Musa till Petra så slipper ni trötta fötter. Blir junior inte åksjuk så är en jeepsafari genom Wadi Rum ett nöje. Och så vidare.

Dessutom är Jordanien ett relativt litet land, så ni kan gladeligen ta taxi från Aqaba till Petra eller Wadi Rum om ni inte vill hyra bil. Nå... jag ska inte babbla mer här. Läs min långa post från förr.

Cheers,

:: hkn ::
Av Msdr
3 jan. 2013 18:43
Tulum tyckte jag var fantastiskt vad gällde strand och Karibienkänsla, men lite smått otillgängligt och dessutom ligger stan med de flesta restauranger en bra bit från stranden, taxi blev det där många gånger!
Kanske lite jobbigt att också ha en unge med sig då, speciellt som det också är väldigt långt att flyga :(

Bara som strandhäng är det dock mycket mycket bra!