Tips på sevärdigheter och städer i Italien!

7 maj 2011 12:08
Visningar: 9749
Jag har tänkt boka en sista-minuten till Italien (ca. 1v) och undrar vart jag borde åka till, då jag aldrig förut varit där.
Tips på städer, boende/restauranger och sevärdigheter uppskattas!
Är det mest värt att åka till t.ex. Milano och sedan åka tåg runt i landet?
Målet med resan är att uppleva kulturen så mycket som möjligt och kunna äventyra lite.
En annan fråga är hur det är att åka ensam till Italien?

Alla tips uppskattas!
Av Annl
7 maj 2011 13:37
Hej,

Italien är fantastiskt trevligt - vi har rest mycket där.

Om du bara ar en vecka till förfogande skulle jag inte tänka på att resa runt med tåg för att se så mycket som möjligt för det lär du inte hinna - då blir det ingen behållning.

Jag skulle rekommendera dig att åka till Rom eller Florens för där finns mycket att upptäcka både i städerna och runt omkring och det kommer att räcka och bli över för en vecka. Eller åk till Amalfikusten söder om Neapel- helt fantastist vackert och mängder av roliga utflykter att göra och spännande att upptäcka. Jag tror att Fritidsresor har charter dit - det hade de i alla fall för hundra år sen när jag var där första gången.

Ligurien är också fint och då speciellt Cinque Terre - fem byar som ligger på rad och några hänegr ut från bergskanten (gillar du at vandra är det perfekt då det finns vandringsleder mellan byarna). Oerhört vackert och genuint! Finns med på Unescos världsarslista!

Venedig är förstås också fantastiskt - om än ganska hög prisnivå.

Sicilien är väldigt speciellt och något alldeles extra men då får du passa dig för när du åker - det går inte att åka på sommaren då det är på tok för varmt. Mycket speciell stämning!
Av Asok
8 maj 2011 07:44
Man kan även flyga till Pisa eller Bologna, då hamnar du lite närmre vart du än skall. Sienna i Toscana är en stad jag rekommenderar framför Florens och Rom är ju alltid Rom. Tåg är kanon att åka i Italien.
8 maj 2011 11:32
Stort tack till era svar!

Har hittat en resa till Neapel med boende på Sorrentohalvön, som jag uppfattat ligger vid Amalfikusten!
Till min fråga, är det svårt att ta sig från Neapel till Sorrentohalvön?
Och vet någon vad priserna ligger kring i Sorrento?
Något ni rekommenderar?

Tack på förhand!
Av Lasse42
8 maj 2011 20:25
Har Du hittat en resa till Sorrentohalvön till rimligt pris är det bara att ta den. Om det är en paketresa ingår väl transfer till hotellet? Skulle Du vilja ta dig in till Neapel på egen hand går det tåg varje timme och det är inte så dyrt. Om Du är kulturintresserad har Du ju Capri inom räckhåll och framförallt ligger Pomoeji på bra avstånd. Neapel har också fina museer och gamla kyrkor, däremot är stranden belamrad med industrier och en ganska stor hämn.
Prisnivän i Italien är väl ungefär som i Sverige, Vi har besökt många regioner i Italien och prisnivån skiljer inte mycket inom landet om man undantar speciella platser som t.ex Venedig.
Det Du absolut måste göra i Neapel är att förvara värdesakerna tryggt. Det är trånga gränder och många klåfingriga. Vi upplevde också att restaurangerna tog in ett dyrare vin än vi beställt, kryddade notan med ett par Euro extra mm, så var på din vakt där.
En sed som dom har men som sällan förekommer här är att man tar betalt för sittplatsen på cafeer och restauranger. Dricker Du kaffet eller äter pizzabiten stående blir den billigare än om Du sitter vid ett bord.
Trevlig resa.
Av Annl
8 maj 2011 21:49
Hej,

Sorrento ligger precis som du skriver vid Amalfikusten och det är en söt och trevlig liten ort.

Från Neapel är det inte långt men vägarna är smala, kurviga och det är mycket trafik = en liten kort sträcka tar mycket längre tid än man kan tänka.

Pompeij är oerhört spännande och besöker du det så MÅSTE du besöka Historiska Museet i Neapel -annars har du bara sett hälften...

Neapel å andra sidan är oerhört läbbigt och kriminellt och inte något att ha även om det ligger oerhört vackert vid foten av Vesuvius. Vi åkte till Historiska museet en söndag under siestan och det gick bra - även med en svenskregistrerad bil.

En tur till Vesuvius är spännande och att promenera upp till kratern.

Positano är kult och det måste du besöka. Amalfi är en söt liten ort md trevliga lunchställen. Capri är sgolikt vackert om än mkt turister. Å linbanan och njut av den fantastiska utsikten. Blå grottorna är speciellt även om det är hur mycket turister som helst...

Ravello med sin hänförande utsikt får man inte heller glömma...

Gillar du historia så är Paestum ett riktigt bra tips - fantastiska gamla grekiska tempellämningar...
8 maj 2011 22:10
Okej, tack för alla sköna tips!
Eftersom att jag ska resa ensam tror jag definitivt att jag skippar Neapel, stort tack för det tipset!
För att komma till sorrento verkar det dock som det enda alternativet att landa i Neapel, har jag fel? :)
Amalfi verkar jättevackert, dock är resorna dit dyra... Därför undrar jag om det är värt valutan att åka dit, finns det mycket sevärdigheter i Sorrento?
9 maj 2011 10:03
Så farligt är inte Neapel, enligt mig, särskilt inte längs havet (den vackraste delen av staden).
Jag rekommenderar annars Ischia också. Jättevackert. Där finns dessutom ett jättefint vandrarhem som är bra när man reser själv.
Jag tyckte att Sorrento var lite småtrist och inga roliga bad, men Amalfi, Positano och Capri är underbart.
Av Msdr
9 maj 2011 11:13
Om du ändå ska till Nepael - åk över till Capri!! Det var något av det vackraste jag har sett, även 15 år efter att jag var där och jag har sett många andra fina ställen sen dess. Axel Munthes Villa San Michele var bl.a. fantastiskt på ön.
Är man intresserad av historia/arkeologi rekommenderar jag också Pompeji och även Rom, där finns ju otroligt mycket att se,
Vilken månad åker du? Det var fruktansvärt varmt i Rom när jag var där mitt i sommaren för flera år sedan, inte så behagligt alls på det viset...
Jag tycker iaf italien är ett fantastiskt resmål på många sätt, maten är ju ett kapitel för sig :)
9 maj 2011 12:38
Och jag tipsar om San Remo som är underbart! Blommornas stad!
Utanför San Remo finns också den fina lilla Bussena Vecchia, en stad som drabbades av en jordbävning och sen har konstnärer bosatt sig där.
Mvh Eva
Av Annl
9 maj 2011 12:39
Hej igen,

Om du skall bo i Sorrento är det inte långt till Amalfi - du kan åka SITA-bussen dit liksom till Positano om du inte vill hyra bil och köra på de oerhört smala vägarna där du ser stupen rätt ned i havet; oerhört dramatiskt landskap och så vackert.

Att åka ensam i Italien som tjej har jag inte gjort men det kan nog vara ganska problematiskt - särskilt med tanke på att du är så ung. Å andra sidan ser det inte ut på din bild i alla fall som om du är blond och det är ju bra för då smälter du ju in mera. Men jag har förstås inte kunnat undgå att se hur italienarna försöker lägga beslag på unga tjejer och de är ju rätt energiska.
9 maj 2011 19:23
Vill bara börja med att tacka er för alla underbara tips ni har givit mig!

Eftersom att jag gärna vill se så mycket som möjligt funderar jag över att boka en bussresa som stannar i :
(en dag) ROVERETO - VERONA - CHIANCIANO TERME
(Några dagar i) TOSCANA
(en dag) HIANCIANO TERME - PISA - LUGANO

Det löser dessutom problemet med att resa själv!
Vad jag har läst om Toscana verkar det som ett trevligt ställe att åka till, men jag överlåter frågan till er som faktiskt varit där!
Är värt att åka dit? :)

Tack på förhand
9 maj 2011 22:36
Jag kom precis hem från Florens och Pisa, Florens var jättefint med mkt arkitektur. trevlig liten stad. Lutande tornet i pisa var också kul att ha sett!
Av Razzon
10 maj 2011 16:59
Om du vill resa billigt och inte tillhör dem som hatar Ryanair vill jag tipsa dig om AlgheroSardinien. Det är tveklöst den bästa badsemestern jag någonsin varit på! Men om du är som jag och inte gillar att bara ligga på stranden och lapa sol kan du hyra bil och ta dig runt precis som du vill på denna vackra ö. Du kan shoppa i storstäder som Sassari och Cagliari eller hitta dina egna smultronställen bland alla fort, borgar och badställen!

För övrigt kan man från Alghero åka och se jättehäftiga grottor! Klart värt varenda öre. Det enda som är lite svårt är att få ett billigt hotel. Men har du skicklighet och lite tur kan du hyra en lägenhet snorbilligt!
Av Annl
10 maj 2011 22:26
Tovellisa,

Toscana är sagolikt vackert och det finns mycket spännande att upptäcka där.

Florens är en spännande stad med många roliga museer och väldigt vacker på sina håll. Fantastisk mat har de också - jag har rest en hel del i Italien men aldrig åtit så god mat som i Florens och Toscana.

Siena är riktigt spännande och nästan bättre än Florens. Torget är något alldeles speciellt och katedralen vacker.

Verona är också kul och där kan du besöka Romeos och Julias balkong.

San Gigmigano är en gammal medeltida by där tiden stått stilla sen 1200-talet känns det som. Väldigt roligt.

Och sen har du alla roliga vinbyar som man kan besöka, tex Montalcino och Montepulciano. Riktiga små pärlor.

Trevlig resa!