Tips på saker man INTE får missa i Florida!

21 sep. 2016 13:23
Visningar: 2290
Vi skall åka i tre veckor till Florida och köra runt, och jag skulle uppskatta lite tips om saker att göra för en familj med en elva åring och en arton åring. Vi skall så klart besöka Everglades och Parkerna i Orlando och så klart ta lite outlets även planerat hockey och amerikansk fotboll men vill gärna ha dem "där" tipsen som gör resan till ett ännu större minne!
Våran tur kommer att gå så här...
Miami 1 dag
Everglades
Fort Myers 1 dag
Tampa 6 dagar
Orlando 6 dagar
Fort Lauderdale 5 dagar
Av Birgere
21 sep. 2016 14:53
Fler tips än vad du fick ovan kan du inte få.
Däremot bör ni fundera lite på var ni bor.... Tampa 6 nätter, antar det är för att titta på NHL o NFL men ni behöver ju inte bo i Tampa. Bo hellre efter kusten mellan Clearwater beach och Sarasota alternativt i Orlando och kör till Tampa när det är dags (Du skriver inte när ni med tanke på vattentemperatur om ni ska bada i havet.). Skippa även natten i Ft Myers o kör direkt till "sport-bas" hotellet.
21 sep. 2016 17:38
Undrar lite när ni ska åka? en del saker är lite väderberoende. Och jag lovar, ni kommer att ha fullt med minnen...
21 sep. 2016 22:21
Tjabba!
Redan intressant läsning ser jag...i like:-)
Jag har hört o läst att på västra sidan är superfina stränder men kallt i vattnet o varmare på östra sidan.
Vi kommer att vara i Florida mellan 26/12-15/1.
Av Birgere
22 sep. 2016 08:25
Citerat från Jonas71g:
Tjabba!
Redan intressant läsning ser jag...i like:-)
Jag har hört o läst att på västra sidan är superfina stränder men kallt i vattnet o varmare på östra sidan.
Vi kommer att vara i Florida mellan 26/12-15/1.
Har man möjlighet att undvika att besöka parkerna i Orlando över jul/nyår ska man göra det och med er planering bör ni ta det så sent som möjligt på resan.
När det gäller ursprungsfrågan så kanske du kan få svar om du ger mer konkreta frågor. Men är du på jakt efter skidåkning eller bergsklättring så är inte Florida någon bra destination men i övrigt så finns nästan allt o lite till.
22 sep. 2016 13:59
Jo det med Orlando har vi funderat över och lagt det efter nyår, kollade statistik och efter den 2-3/1 så sjunker antalet besökare en del.
Sedan din fråga om min ursprungsfråga så tänkte jag så att lite tips om någon speciell strand som är något ut över det vanliga som inte är över exploaterad eller något ställe som inte är så vida känt bland turister och då kan det gälla djur, attraktioner, restauranger osv...
Av Birgere
22 sep. 2016 17:19
Citerat från Jonas71g:
Jo det med Orlando har vi funderat över och lagt det efter nyår, kollade statistik och efter den 2-3/1 så sjunker antalet besökare en del.
Sedan din fråga om min ursprungsfråga så tänkte jag så att lite tips om någon speciell strand som är något ut över det vanliga som inte är över exploaterad eller något ställe som inte är så vida känt bland turister och då kan det gälla djur, attraktioner, restauranger osv...
En av dom stora tjusningarna med Florida är att det inte känns lika "turistigt" som andra populära ställen. Även om det kommer 100.000.000 besökande varje år så märks det inte på samma sätt. Aldrig trångt på stränderna, inga jobbiga krimskramsförsäljare osv osv. Dom enda undantagen är väl Duval Street KW, Ocean Drive SoBe och International Drive Orlando.

Något som lokalbefolkningen alltid gör men sällan turisterna hinner med är att besöka sötvattenskällorna som är helt fantastiska.
22 sep. 2016 18:06
Om ni ska till Tampa så besök alla Manatees som finns vid värmeverket i Apollo beach. De är där på vintern på grund av värmen i vattnet. Floridas statsdjur, stora, snälla djur som ibland stryker sig emot oss när vi badar på Clearwater Beach under sommaren.
29 sep. 2016 09:03
Citerat från Jonas71g:
Tjabba!
Redan intressant läsning ser jag...i like:-)
Jag har hört o läst att på västra sidan är superfina stränder men kallt i vattnet o varmare på östra sidan.
Vi kommer att vara i Florida mellan 26/12-15/1.
Under den perioden så hade jag lagt merparten av min vistelse på östkusten och gärna den södra delen. Detta på grund av klimatet och värmen i vattnet.
Kommer själv vara i Miami då, och jag hade i ditt fall fokuserat på Miami Beach, Fort Lauderdale/Hollywood, The Keys. Med några avstickare till lite andra ställen.