Tips på ryggsäck

Av Moiis
22 sep. 2014 14:10
Visningar: 1288
Hej!

Jag och en kompis ska resa runt i Thailand under 2 månader.
Nu behöver jag hjälp med vad jag ska köpa för ryggsäck, känner mig osäker på hur stor jag behöver. Tycker antingen att dom ser för stora eller för små ut. Jag är inte någon som är bra på att packa lätt, men jag ska såklart försöka att bara packa det nödvändigaste.

Hur många liter behöver min väska vara på?
Av Hkn
22 sep. 2014 14:24
Måste vända på frågan för att kunna svara på den:

- Hur lång är du?

- Hur mycket vill du/orkar du maximalt bära?

- Räknar du/ni att gå med säcken på ryggen på någon vandring, eller ska ni bara flytta säcken mellan färdmedel och boende?

:: hkn ::

PS. Så gott som alla bättre ryggsäckar har kompressionsremmar = du kan använda dem för att dra ihop säcken om den inte är fullpackad = då ser den inte stor ut.
Av Moiis
22 sep. 2014 14:33
Jag är 160 cm och är väl inget muskelpaket direkt, så skulle väl säga att en maxvikt är ca 15 kilo. Helst lättare såklart! Men räknar med en vikt på 15 kilo.

Vi räknar med att bara bära på säcken när vi förflyttar oss mellan platser.
Av Hkn
22 sep. 2014 16:17
OK, tack. Då blir det lite lättare att svara.

Det finns två sätt att lösa det hela:

DUFFEL:
Stor mjuk, vattentät väska med ryggsäcksremmar.
Alltså en stor väska som du kan bära på ryggen vid behov.

Fördelar:
- Den är mindre avancerad än en ryggsäck = lägre pris.
- Den har inget komplicerat bärsystem = lätt att checka in på flyget.

Nackdelar:
- Måste du bära packningen en lite längre sträcka blir det obekvämt.
- Den kan inte komprimeras. Den har den volym den har.
- Att släpa en stor väska som lastats tungt är aldrig roligt.

Typisk duffel:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACE_T0ASTD

- - - - - - -

RYGGSÄCK:
En behållare med bärsystem som kan anpassas efter din kropp. Idag saknar i princip alla säckar hård ram (och har den något slags ram så sitter den inbyggd i konstruktionen).
Välj en med höftbälte så blir det bekvämare.

Fördelar:
- Gjord för att bäras – oavsett om du lastar tungt eller lätt.
- Kan anpassas till din kropp/längd etc.
- Kan komprimeras. Har alltså remmar för att göra säcken mindre om den inte är fullpackad.
- Lätt att organisera packning i. De flesta större säckar har dragkedjor och öppningar lite här och var.
- Du kan oftast hänga på andra grejor (vattenflaskor/liggunderlag/regnjackor) utanpå.
- Många större säckar har ett topplock med egna remmar, som kan kopplas loss och användas som mindre tursäck.

Nackdelar:
- Höftbälte och annat är saker som kan fastna i bagagehanteringen. Packa den i en flygpåse innan du checkar in.
- Kräver lite tillpassning (butiken kan hjälpa till). Ingen ryggsäck sitter perfekt innan den justerats.
- Dyrare.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_ARIEL65

http://www.naturkompaniet.se/fjallraven-abisko-55-w
http://www.naturkompaniet.se/fjallraven-kajka-65-w-1

- - - - - - -

Jag länkar till säckar på 55-65 liter. Men i och med att ni ska vara ute under två hela månader, så kan det vara läge att gå upp till 80 liter. Att välja en lite större säck är smart, eftersom bärsystemet + funktionerna oftast blir bättre (lock som kan kopplas bort och användas som mindre säck, etc.).

Viktigast av allt: Prova! Ryggsäcken är din viktigaste ägodel på resan, näst skor som inte skaver. Bestäm dig inte förrän du är i butiken (jag har själv aldrig kommit hem med den ryggsäck jag trodde jag skulle köpa).

Good luck, hälsar

:: hkn ::
26 sep. 2014 03:12
Eller köp en hybrid!
En ryggsäck som enkelt förvändlas till en rullväska! Osprey har tex sådana. Jag har en sån, 65 liter och har backpackat med den 2 längre resor. Den är toppen! (jag är inte heller så bra på att packa lätt..) Bär den på ryggen när det krävs, och när du kan dra den så gör det, skitsmidigit när man flyger då man gömmer alla bärremmar och checkar in den som en vanlig väska, behöver ej gå till specialbagage.
Av Moiis
27 sep. 2014 23:53
Tack för tipsen! Det fick bli en duffel/ryggsäck från Helly Hansen på 60l :-)