Tips på rabatt Twinrix

Av Legusta
16 mars 2009 11:55
Visningar: 13350
Kolla in Cityakuten i Sverige dom ger rabatt på Twinrix....

50% rabatt på Twinrixdagen fredagen 27 mars i Stockholm (Wasa Vaccination).

Twinrix-kampanj 1/3 - 1/7 2009 i Göteborg och Malmö. Om du vaccinerar dig med Twinrix, dos 1 och/eller dos 2 under perioden 1/3 - 1/7 får du 20% rabatt på dos III.

Erbjudandet gäller t o m 31/12 2009 och kan ej kombineras med andra rabatter

Källa: http://www.cityakuten.se
Av Moltas
16 mars 2009 12:19
Jag som trott att det räcker med två doser är det nya råd nu eller bara tjäna mer pengar?
Ett bra tips annars.

//M
Av Energi
16 mars 2009 12:33
Räckte med 2 doser sa dom till mig på hälsocentralen.
Av Legusta
16 mars 2009 13:28
Alla tre doser måste tas för att man ska ha ett fullt och långvarit skydd mot hepatit A och B.

Hur länge skyddar Twinrix?
Uppföljningsstudier visar minst 10 år, men sannolikt håller skyddet mycket längre.

Om jag har tagit Havrix mot hepatit A, ska jag ta Twinrix mot hepatit B då?
Nej, om du fullföljt vaccination med Havrix har du ett långvarigt skydd mot hepatit A. För att även få skydd mot hepatit B behöver du komplettera med Engerix-B.

Är det bara i samband med utlandsresa som man behöver vaccinera sig med Twinrix?
Nej, risken för smitta med hepatit A och B är högre i många andra länder, men föreligger även i Sverige. Därför är det bra att ha ett bra skydd mot hepatit A och B även på hemmaplan.

Skrämmande fakta!

När vi började resa långväga rekommenderades vi att vaccinera oss mot Hepatit A. Havrix hette den vaccinationen. Hepatit B behövde vi inte tänka på för det fick man bara genom smittat blod (läs mest sprutnarkomaner som drabbas av detta). Vi reste runt i några år i tron att vi var skyddade men så fick jag mest av en slump reda på av vår företagsläkare att Hepatit B är väldigt smittsamt att det är ett virus som överlever länge och det värsta av allt, det är lätt att smittas... även om man inte delar sprutor.

Vår läkare drog ett exempel : Det sker en trafikolycka och blod hamnar på marken. En vecka senare, på exakt samma plats, kommer vår son i sina kortbyxor och snubblar och skrapar upp knäet så det börjar blöda. Han är nu med största trolighet smittad! Behöver jag säga att vi omgående vaccinerade hela familjen? Tydligen så smittar Hepatit B även genom saliv och jag våga knappt tänka på hur lätt man kan smittas...

Under veckan som gick var det också en notis i en kvällstidning om att flera barn och vuxna på ett svenskt dagis smittats av Hepatit B. Man behöver alltså inte bege sig utomlands för att löpa risk att smittas.

Är du inte vaccinerad så finns alltså två vaccin:
Havrix - mot Hepatit A samt Twinrix som är mot både Hepatit A och B.
Har man redan vaccinerats med Havrix kan man komplettera med Engerix så har man skydd även mot Hepatit B.

Annat att tänka på: Har nu fått höra om en tjej som var på Bali på semester och som så många andra passade hon på att njuta av lite massage. Troligtvis hade hon något litet sår på ryggen, kanske en "finne" eller något och massösen hade inte rena händer... Hur många massöser har du sett som tvättar händerna efter varje kund? Tjejen var välvaccinerad men fick ändå läggas in på sjukhus någon natt då hon fått stora varbölder på ryggen. Vet inte vad hon smittades av men det fick iallafall mig att tänka till lite inför den kommande massagen - jag ska definitivt ha med våtservetter med bakteridödande medel (finns på Apoteket).

FAKTA : "Hepatit A och B är allvarliga leverinfektioner.
Sjukdomarna förekommer mer eller mindre i hela världen. Hepatit A-virus kan finnas i förorenat vatten och i rå eller felaktigt tillagad mat. Hepatit B däremot smittar via blod och andra kroppsvätskor. Därför kan lokal akutsjukvård, orena nålar (sprutor, piercing, tatuering) och sexuella kontakter utgöra en risk.1

Vaccination med Twinrix ger skydd mot både hepatit A och B.
Vill du veta mer kontakta din vaccinations- eller vårdcentral.2 "

HUR TWINRIX VUXEN SKA ANVÄNDAS

Du kommer att få totalt tre injektioner över en period på 6 månader. Varje injektion ges vid ett separat besök. Första dosen kommer att ges som överenskommet. De andra två doserna kommer att ges en månad och sex månader efter första dosen.

Första dosen: som överenskommet
Andra dosen: 1 månad senare
Tredje dosen: 6 månader efter första dosen

Twinrix Vuxen kan också ges som totalt 3 doser inom 1 månad. Detta schema ska ges endast till vuxna som behöver ett snabbt skydd (t ex utlandsresenärer). Den första dosen ges som överenskommet. De resterande 2 doserna ges 7 dagar och 21 dagar efter den första dosen. En fjärde dos rekommenderas vid 12 månader.

Första dosen: som överenskommet
Andra dosen: 7 dagar senare
Tredje dosen: 21 dagar efter den första dosen
Fjärde dosen: 12 månader efter den första dosen

Tänk på att ta vaccinationen i god tid före avresa!!
Av Moltas
16 mars 2009 16:02
Tack för det uttömmande svaret. Jag tycker bara att det är konstigt att svaret senast var att jag hade fullgott skydd.
Bäst att kolla igen med andra ord.

//M