Tips på platser i Kroatien för familj på 4 m. vuxna barn

Av Chappe
8 feb. 2014 09:48
Visningar: 2300
Hej!

Jag planerar att resa tillsammans med min familj till Kroatien två veckor i sommar. Sitter och läser om olika ställen men tänkte höra med er om lite tips och rekommendationer!

Vi är två föräldrar och två vuxna barn på 20 och 22 år. Tanken är att vi ska njuta av den fina naturen, vädret, lokala restauranger osv. Något som vore kul är att testa på två olika ställen, kanske en vecka på varje. Vi är väldigt förtjusta i hav och vatten så att bo på en fin ö en vecka vore uppskattat, skaldjur är även en stor favorit.

Möjlighet till dykning vore ett stort pluss!

För att hålla kostnaden nere har vi pratat om att hyra lägenhet om möjligt.

Alltså,
Tips på mysiga platser för en familj som är ute efter en skön badsemester men gärna inte de största turistfällorna, uppskattar det pitoreska med restauranger!

Vi hade tänkt oss att åka i augusti, bu eller bä?

Tack så jättemycket för svar på förhand!

Mvh
8 feb. 2014 11:54
Vi tyckte mycket om Zadar dit vi flög med Ryan Air. Vi hyrde lägenhet (hittade på booking.com) och bodde i Diklo som ligger en liten bit utanför Zadar. Där fanns bra restauranger och vi åkte också in till Zadar och åt vissa kvällar (åkte lokalbuss, fungerade kanon).

Vi hyrde också bil och åkte runt en hel del, bl a till vackra nationalparken Krka.

Vi är en matälskande familj och det allra bästa minnet från vår Kroatienresa (förutom fantastiskt badvatten) är de otroliga matupplevelserna vi hade. Vi har aldrig ätit så god mat som där (och då är ett av våra största intressen just att leta reda på bra mat och bra restauranger).

Vi var i Zadar i augusti och det var helt okej, inget att klaga på.
Av Chappe
8 feb. 2014 12:19
Pratade precis med en kollega som sett på spåret där de visade staden Dubrovnik. Efter lite googlandes så verkar det ju som en riktigt underbar stad!

Tror ni det kan passa?
Av Chappe
8 feb. 2014 12:19
Citerat från Chrillan68:
Vi tyckte mycket om Zadar dit vi flög med Ryan Air. Vi hyrde lägenhet (hittade på booking.com) och bodde i Diklo som ligger en liten bit utanför Zadar. Där fanns bra restauranger och vi åkte också in till Zadar och åt vissa kvällar (åkte lokalbuss, fungerade kanon).

Vi hyrde också bil och åkte runt en hel del, bl a till vackra nationalparken Krka.

Vi är en matälskande familj och det allra bästa minnet från vår Kroatienresa (förutom fantastiskt badvatten) är de otroliga matupplevelserna vi hade. Vi har aldrig ätit så god mat som där (och då är ett av våra största intressen just att leta reda på bra mat och bra restauranger).

Vi var i Zadar i augusti och det var helt okej, inget att klaga på.
Tack för svaret!
8 feb. 2014 17:54
Citerat från Chappe:
Pratade precis med en kollega som sett på spåret där de visade staden Dubrovnik. Efter lite googlandes så verkar det ju som en riktigt underbar stad!

Tror ni det kan passa?
Dubrovnik är jättefint, men i augusti lär ni inte direkt vara ensamma...
I kombination med ett lugnare ställe kan det säkert bli perfekt.
Ön Vis ska vara just lugn, den tänkte jag själv prova nästa gång jag åker till Kroatien.
9 feb. 2014 19:47
Augusti är en bra årstid att åka till Kroatien, då har det hunnit bli varmt i vattnet och den största invasionen av turister har gått över. Ett tips är att ta sig ut till någon av det vackra öarna i Kroatiens skärgård. Jag kan varmt rekommendera Hvar, en fantastiskt vacker ö med en gammal stadskärna där uteserveringarna avlöser varandra. Mycket god mat små smala gränder att strosa runt i. Att hyra en bil och åka runt ön till små byar, vinodlingar och badvikar är ett trevligt inslag. Dock finns ingen sandstrand på ön, med det gör det inte på många ställen i Kroatien. Denna ö bär en känsla av Visby innanför ringmuren. Det är lätt att ta sig hit med båt från Split ca 1 timmes båtresa.
Av Carinal
9 feb. 2014 22:09
Hej
Zadar är en jättefin stad med mysigt gatuliv på kvällarna. Vi bodde i gamla staden några nätter. Vi åkte på båttur, och badade från cementstränder, som är bättre än de låter.

En kort resa med färja därifrån är Ugljan, en ö med ganska lite turister där vi bodde i Ugljan by några nätter. Fin strand, en fyra fem restauranger och en del utflyktsmål runt ön, bl en utsiktsplats på högsta punkten där vi var nästan helt ensamma. Härligt tyckte vi, men man bör veta att det är väldigt lugnt.

I somras var vi i Split, som är en ganska stor stad, med mycket gatuliv och turister. Det finns stränder i staden och strax utanför, ok, ganska genuina...men inte fantastiska... Krka där kan man bada i vattenfall, men var beredd på mycket folk. Några timmars bilresa upp i landet ligger Plitvice, där det finns fantastsk natur, sjöar i olika färger och vattenfall och fina vandringsleder. Det kan jag rekommendera, men man bör övernatta där.

Vi besökte också ön Brac utanför Split, och bodde i Bol, som var mysigt med trevliga restauranger. Där finns en fin strand, men det var mcyket folk. En dag hyrde vi en lite båt med utombordare, och det kan jag rekommendera. Man kan gå upp til högsta höjden, storslagen vy. Det finns även andra orter på ön som kan vara ett alternativ om man vill ha något lugnare.

Vi bodde också utanför Omis söder om Split. Själva staden kändes ganska turistig, men den ligger vackert vid bergen, och forsränningen som man kan åka på där är uppskattade vi alla, vuxna och tonåringar. Vi bodde strax söder om stan i Nemira, ett litet samhälle med semesterlägenheter, med en fin strand och några restauranger. En pärla tyckte vi.

Hälsningar
Carina
Av Desires
10 feb. 2014 10:42
Hej!
Jag har varit mycket i Kroatien - och skrivit många inlägg om öar här i detta forum tidigare, du kanske inte sökt på Kroatien här ännu... gör det och du får upp mängder med tips.
Och självklart ska ni bo i lägenhet, inte för att det blir billigare - utan för att det just i Kroatien dräller av fina lägenheter att hyra, fräscha och fina med havsutsikt o dyl!!

De finaste öarna (enl mig) ligger utanför Split, ta ett billigt flyg till Split (Norwegian eller SAS), det är så lätt att därifrån ta färjor ut till den vackra övärlden, väldigt billigt att åka färja där! Augusti är det mycket folk på alla dessa öar, själv föredrar jag att vara där i juni eller september (men det är ju inte alla som kan åka dessa tider förstås).

Nedan är mina tips på öar som ligger utanför Split
(även m tips på lägenheter!)
Hvar (byn Hvar) – en av de vackraste öarna utanför Split, men också mest välbesökt! Vackert belägen, mysig välbevarad medeltidsstad med myllrande gränder, stenhus och kullerstensgator, en vidsträckt strandpromenad, lyxyachter i hamnen, många fina stränder runt byn och utanför på småöarna. http://www.desires.se/#post10
Byn Jelsa ska också vara väldigt trevlig på ön Hvar!

Korcula – charmig gammal stad på ön Korcula omgärdad av en mindre ringmur, mysiga restauranger i gränderna och intill muren, även här kan du bada mitt i staden - Mycket pittoreskt, liknar ett mini-Dubrovnik! http://www.desires.se/#post6

Vis – om ni vill ha lugn och ro. Här kan man verkligen få en skön, avkopplande semester i en liten mysig fiskeby (Komiza) med gömda fina stränder och väldoftande landskap.http://www.desires.se/#post136
och här http://www.desires.se/#post148.

Brac – Är den by som ligger närmast Split (tar bara 45 min med färjan hit). Om ni bor i Bol (gullig liten by!) har ni nära till den fina och berömda stranden Zlatni Rat. http://www.desires.se/#post93
Möjlighet till dykning finns nog på många platser, men just här VET jag att det finns!

Och visst kan ni vara en vecka på olika öar, då får man ut mer av sin vistelse. Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över när det gäller Kroatien.