Tips på "måsten" i Gambia!

6 feb. 2011 17:00
Visningar: 5437
Hej,
Nu ska jag lämna Europa för första gången för en resa till Gambia, då jag är helt ny på området skulle jag verkligen uppskatta tips om vad man absolut inte ska missa i allt från sevärdheter till mat och vad man bör tänka på för att inte hamna i oönskade situationer.. =)
Är det någon mer som ska dit nu i februari (17/2) så hör gärna av er!
6 feb. 2011 23:45
Nu var det ju väldigt länge sedan vi var i Gambia men vi besökte en by i djungeln med medecinman och allt var som hör till med dansande gambianer mm.
Sedan var vi också på en djungelfärd och såg en himla massa djur.
Vi besökte hotell Fajara, har jag för mig det hette som hade en nattclub och då när vi kom dit ville personalen att vi skulle flytta oss för presidenten från Senegal skulle sitta där vi satt....haha. Vi ville inte alls flytta oss.
Vi lärde också känna en gambian som vi var och hälsade på hemma i hans hem som bestod ev ett pyttelitet rum med en säng och en läskback som bord.
Jag minns också att på stranden kryllade det av små röda krabbor men de försvann ner i sina små hål så fort man kom. Och det var stora vågor så vi knappt vågade bada i havet.
Jag gillade inte den inhemska maten så värst minns jag också.
Vi åkte också runt lite och tittade men jag minns inget mer av den resan och kommer nog aldrig mer att åka dit heller för det var ingen favorit som man gärna åker till igen, tycker i alla fall jag.
Men det kan ju ha blivit mycket bättre nu, vem vet?

Mvh Eva
Av Tj
7 feb. 2011 09:35
Om det är Banjul ni ska till.. så finns det en gammal krokodil (old Charlie) som man kan kela lite med : )
Ta en taxi till paradise beach...trevlig strand inte mycket folk alls.
James Island (slavön) + Kunta Kintes hemby...lite för mycket turister men iallafall.
Mat o dryck kostar ingenting jämfört med hemma dock väldigt enkelt men gott.
Se upp för alla bumsters, bara le o gå vidare...de är mycket påträngande men harmlösa..

//Tobbe
11 feb. 2011 19:10
Hello! Jag, min mamma och min mormor åker till gambia varje vinter och kommer att åka dit den 24/2.
Men förra året så var vi där ca en vecka tidigare och då firade de att det var 45år sen landet blev självständigt och det var en hej dundrande fest. Presidenten swischade förbi med hummerlimmo och det var militärer överallt. Mycket musik och dans! Detta är den 18/2 så det är precis när du kommer ner, kan tänka mig att dom har något firande detta år också!
i Senegambia finns det många restauranger att välja bland, min favorit är Paradiso, som har ganska normal mat men dock väääldigt god. Du borde testa maträtten 'beef domoda' (finns också med kyckling). Den är godumligt god, tycker jag.
Crockodile Pool är också en häftig upplevelse!
Hoppas du får en bra resa. vem vet, vi kanske ses :)
12 feb. 2011 15:20
Tack så jättemycket för alla tips och idéer :)
Har gjort mig en liten lista och är peppad av rang! En liten fråga till bara, hur stor är chansen att an stöter i hop med en fågelspindel?
13 feb. 2011 13:17
Jag tror inte att det är så stor chans att du träffar på en sådan. Möjligtvis om du kryper omkring i 'skogarna' hela dagen lång :)
13 feb. 2011 18:01
Jag såg ingen fågelspindel men däremot en annan slags stor spindel med en decimeter långa ben typ....den fanns inne i djungeln...sen blev jag biten av en termitmyra och det gjorde så ont och foten blev uppsvullen som en fotboll....så akta dig lite om du går i djungeln.

Mvh Eva
27 sep. 2012 13:06
Reser ni till Gambia kan jag rekommendera en duktig guide som erbjuder turer och guidning till allt som är sevärt och intressant till priser som mycket väl kan konkurrera med resebyråernas erbjudanden. Lams är en mycket duktig och flexibel och gör alltid sitt yttersta för att tillmötesgå kundernas önskemål. Via Lams Tours kan ni hitta både färdigpaketerade utflykter såsom de som resebyråerna erbjuder men ni kan också planera utflykter enligt era egna önskemål. Vi följde med både på några grupputflykter, gjorde en färdigpaketerad tur där han gjorde en avstickare med oss, vi gjorde ett otroligt intressant besök hos en fattig familj på hemvägen (vi hade med oss en massa barnkläder att skänka bort) och en skräddarsydd tur där vi först fick en dans- och trumkurs och sedan åkte till Paradise Beach för god mat, sol och bad. Vi var helnöjda efter varenda tur och det var verkligen prisvärt! Det är billigt att göra utflykter i Gambia, så sitt inte och ha tråkigt, de ger absolut den största behållningen av resan. Lams har länge jobbat med skandinaver som kunder och på hans serviceställe kan man t o m köpa sig en kopp riktigt svenskt kaffe. Kolla gärna upp hans utbud på förhand, planera lite och ta kontakt med honom innan ni åker. Det är inte nödvändigt att boka något på förhand, men vill ni vara säkra på att få era turer på bestämda datum bör ni kanske reservera redan innan ni åker.
Ni hittar Lams på www.lamstours.com. Han har servicekontor i Kotu-området på torget mittemot Bakotu hotell.