Tips! Östra och norra Sri Lanka

Av Annwik
19 jan. 2015 13:11
Visningar: 2103
Håller på att planera en resa i februari till Sri Lanka. Hittar massor av tips om badplatser i söder och kulturella turer i mitten av landet som Sigirya och Kandy. Men undrar hur är det att resa i norra eller östra delen av Landet. Hittar en badort?! som heter Nilaveli Beach. Hur är det där? Kan man resa norrut och vad bör man då se, göra.
2 feb. 2015 11:13
Hej Ann!
Kul att du ska åka till Sri Lanka :) Världens bästa land!
Jag bodde i Sri Lanka i över ett år och har varit runt på de flesta ställen i landet. Har även en reseverksamhet där jag kan hjälpa dig med det mesta.
Östra delen av landet är superfint och nästan helt orörd (skulle jag säga) Däremot är det lågsäsong där när du tänkt att resa. Säsongen för östkusten börjar i april och sträcker sig till oktober. Men det går helt klart att åka dit innan. Havet kan vara lite oroligt under denna period dock. Jag har en god vän som har ett hotell i Arugambay (sydöst i landet) som menar att det är fint året runt. Så det där med säsonger och väder är mest riktlinjer.
Nilavelli Beach ligger i Trinco Malee. Det finns två ständer, Nilavelli och Upuvelli Beach. Jag skulle rekommendera Upuvelli :) Jättefin strand med ett fåtal hotell. Utanför dessa stränder ligger naturreservatet Pigeon Island som bjuder på bra snorkling osv. ( b. la reef sharks). Från Trinco kan ni ta er ner till Batticaloa och till sist Arugambay (Sri Lankas surfställe) Från Arugambay kan ni sedan enkelt ta er upp till höglandet,

Norra Sri Lanka är verkligen jätte spännande. (Killinochi och Jaffna ). Jag har varit där flera gånger. Det är som att besöka ett annat land i landet, om du förstår vad jag menar. Jag skulle nog rekommendera att åka dit om några år när det är lite mer utvecklat för turister (det finns nästan inga turister alls där uppe). Är man däremot intresserad och inte har något emot att det inte är så utvecklat går det självklart att ordna. Det finns fantastiska helt orörda stränder och öar utanför, häftiga historia osv, men som sagt, inte så mycket hotell och restauranger som man kanske eftersöker när man är på semester. Östkusten däremot är helt fantastisk och kan starkt rekommenderas!
Släng gärna iväg ett mail om du vill ha mer hjälp och tips: (Logga in för att se e-postadress)
Lycka till!