Tips om Sankt Petersburg

Av Annl
4 feb. 2012 09:53
Visningar: 9531
Hej,

Alla tips om vad man gör i Sankt Petersburg mottas tacksamt liksom trevliga restauranger (gärna med rysk mat).

Och har någon tips om en rysk tesalong så blir jag ännu gladare.

Tack på förhand!
Av Annl
9 feb. 2012 06:21
Lyfter tråden igen....

Är det ingen som varit i Sankt Petersburg?
Av Trea
11 feb. 2012 19:20
Tyvärr inte... Men vi vill också åka dit, så vi väntar spänt på tips! Vi vill gärna stanna där lite längre än vad man gör med båten. Men då behövs visum, eller hur?
11 feb. 2012 22:05
Hej! jag har varit i sankt petersburg 2003. Kanske har ändrats en del sedan dess men.. Jag var där och gjorde mitt projekt arbete som man gör i gymnasiet. Vi bodde första dagarna på ett litet hotell som inte var något vidare och sen flyttade vi till ett av de största i staden som heter moskva.Det hotellet var väldigt fint och i klass med de vanliga större hotellen i sverige. Jag mins tyvärr inte namnet på några resturanger. Men det är en väldigt trevlig stad, Väldigt fina byggnader. Speciellt de gamla Tsar palatsen! helt klart värt ett besök! Tunnelbanan är också en upplevelse! Men där är det foto förbud! Det kan vara skönt att bo i ett stort hotell för där kan man lätt få hjälp med att arangera resor till sevärdheter osv. Jag upplevde det svårt att ta sig runt på egen hand.. nästan ingen kan engelska. Och det står bara på kyriliska överallt. Men vill man ha lite äventyr så kan man köpa en karta och åka runt själv.. man bör dock ta reda på vilka områden man inte ska besöka och inte åka runt på natte tid. Det är också betydligt lättare att fixa visum om man har ett stort och känt hotell som hjälper till med inbjudan osv. http://www.hotelmoscow.ru/eng/
Hoppas det gav lite svar !
//Rickard
Av Annl
12 feb. 2012 11:21
Hej,

Ja, det krävs visum till Ryssland och Sankt Petersburg.

Till den här resan ordnade vi visum på egen hand via Ryska konsulatet i Göteborg. Det var smidigt när man hade fattat hur visum-damen ville ha det (det var lite som att komma tillbaka till Sovjet om ni förstår) och det var billigt - 320 kr per person. Samma sak gäller väl på ambassaden i Stockholm kan man tro. Men det krävs som sagt att man har koll på pappren samt en hel del formalia.

Förra året när vi besökte Moskva "köpte vi oss fria" för att slippa det värsta visumkrånglet (vi bodde inte på hotell då utan hade hyrt en lägenhet) med inbjudan till Ryssland men detta var betydligt dyrare och gick på 1 400 kr per person så det är ändå väl värda pengar att krångla lite...

Och nu har jag ju koll på allt krångel och all formalia så är det någon som undrar så delar jag gärna med mig av den kunskapen för att något underlätta för någon annan...

Ryssland är verkligen ett spännande land som är riktigt intressant att besöka och Moskva var väldigt, väldigt intressant och med fantastiska kulturskatter. Och de som varit i Sankt petersburg säger att det är ännu vackrare med alla gamla tjusiga byggnader, floden Neva och alla kanaler som gör att man tror att man är i Venedig. Ser verkligen fram emot att få resa till Sankt Petersburg.
Citerat från trea:
Tyvärr inte... Men vi vill också åka dit, så vi väntar spänt på tips! Vi vill gärna stanna där lite längre än vad man gör med båten. Men då behövs visum, eller hur?
Av Annl
12 feb. 2012 11:30
Rickard,

Tack för ditt svar och det ligger verkligen mycket i det du skriver om att det är bekymmersamt att ta sig runt i Ryssland med tanke på att alla skyltar är på kyrilliska. Det upplevde vi mycket påtagligt när vi var i Moskva förra året och skulle åka tunnelbana. Inte blev det lättare av att ingen kunde engelska...

Åh, så synd att det är fotoförbud i tunnelbanan men bra att veta. I Moskva fanns det helt fantastiska tunnelbanestationer med marmor, kristallkronor osv men där var det OK att fota.

Minns du Rickard om det fanns sedvanliga taxibolag i Sankt Petersburg, typ kedjor som Taxi Stockholm och Taxi Göteborg? Skälet till att jag frågar är att så knappt var fallet i Moskva - en stad med 11 miljoner invånare. Det fanns något bolag men det var marginellt och det gick ju inte att ringa och beställa eftersom ingen kunde engelska. De rådande ordningen i Moskva var helt enkelt s.k. Lada-taxi - som innebar att du ställde dig vid gatukanten och vinkade och hoppades att någon privatperson ville köra dig. Kändes så där lagom kul kunde jag tycka (och dessutom för oss som reste med två barn) men alla åkte på det viset och det var den gängse ordningen. Skumt kan jag tycka att man inte har en utvecklad taxinäring i en stad med 11 miljoner invånare. Tänk tanken om det inte skulle funnits några gula taxibilar på Manhattan.....
Citerat från rickard_g85:
Hej! jag har varit i sankt petersburg 2003. Kanske har ändrats en del sedan dess men.. Jag var där och gjorde mitt projekt arbete som man gör i gymnasiet. Vi bodde första dagarna på ett litet hotell som inte var något vidare och sen flyttade vi till ett av de största i staden som heter moskva.Det hotellet var väldigt fint och i klass med de vanliga större hotellen i sverige. Jag mins tyvärr inte namnet på några resturanger. Men det är en väldigt trevlig stad, Väldigt fina byggnader. Speciellt de gamla Tsar palatsen! helt klart värt ett besök! Tunnelbanan är också en upplevelse! Men där är det foto förbud! Det kan vara skönt att bo i ett stort hotell för där kan man lätt få hjälp med att arangera resor till sevärdheter osv. Jag upplevde det svårt att ta sig runt på egen hand.. nästan ingen kan engelska. Och det står bara på kyriliska överallt. Men vill man ha lite äventyr så kan man köpa en karta och åka runt själv.. man bör dock ta reda på vilka områden man inte ska besöka och inte åka runt på natte tid. Det är också betydligt lättare att fixa visum om man har ett stort och känt hotell som hjälper till med inbjudan osv. http://www.hotelmoscow.ru/eng/
Hoppas det gav lite svar !
//Rickard
Av Trea
12 feb. 2012 12:43
Tack för svar om visum! Vi har varit i Ryssland en gång (Moskva + transsibiriska järnvägen och Sibirien), men då fick vi hjälp av en resebyrå att ordna visum. Vi vill gärna åka till St Petersburg (men vet inte när) och har även lite vaga planer på Kaliningrad... (vill åka genom med husbilen då, men vet inte om det är tillräckligt säkert). Vet du i hur god tid man måste vara ute om man ska fixa visum själv?

De kyrilliska bokstäverna gör vi vårt bästa för att klara av :)
http://www.freedomtravel.se/2012/02/att-lara-sig-ett-nytt-sprak/
Av Annl
12 feb. 2012 16:56
Trea,

Jag var på ryska konsulatet de första dagarna i februari för att greja med visum (vi reser i mitten av maj) och det tog en vecka för dem att ordna fram visum. Jag hörde någon som sökte visum och som skulle resa i väldigt nära anslutning till då han besökte konsulatet. Så svaret på din fråga bör väl bli i vart fall drygt em vecka i förväg. Men då skall man ju veta att det tar en del tid i anspråk att fixa fram alla handlingar och inbjudningar och färgkort m.m. som skall bifogas till visumansökan så en månad i vart fall är väl inte fel. Sen kan man ju alltid få baxläxa när man kommer till konsulatet första gången - jag fick ju komma tillbaka två dagar senare och då gick det bättre.

Du skriver att ni vill åka till Sankt Petersburg men vet inte riktigt när. Eftersom staden är omgärdad av kanaler och vatten så tänker jag - rätt eller fel - att det ju måste vara trevligt att åka vid den tiden på året då man kan ta en båttur på kanalerna eller att åka ut till Finska viken.

Och dessutom är det ju inte fel om fontänerna har satts i gång i Peterhof och det vill jag minnas var någon gång i april eller så. De som varit där säger att det är något alldeles speciellt och att fontänerna är ett måste. Peter den store byggde detta för att få det ännu finare än Versaille....
Citerat från trea:
Tack för svar om visum! Vi har varit i Ryssland en gång (Moskva + transsibiriska järnvägen och Sibirien), men då fick vi hjälp av en resebyrå att ordna visum. Vi vill gärna åka till St Petersburg (men vet inte när) och har även lite vaga planer på Kaliningrad... (vill åka genom med husbilen då, men vet inte om det är tillräckligt säkert). Vet du i hur god tid man måste vara ute om man ska fixa visum själv?

De kyrilliska bokstäverna gör vi vårt bästa för att klara av :)
http://www.freedomtravel.se/2012/02/att-lara-sig-ett-nytt-sprak/
12 feb. 2012 21:35
Hej! Då jag var i Sankt Petersburg var det samma fenomen med taxi biten. Vi åkte runt mestadels med tunnelbana eller trådbuss/spårvagn. Och som du beskriver Sankt Petersburg med byggnaderna osv. Speciellt palatsen... Helt i en klass för sig! Dock är de "privata" husens insidor ofta av en helt annan värld.. Där kan man se den parallella fattiga sidan av staden. Måste se katedralen också! Mins inte namnet men det är 150meter från golvet till kupolens tak! Otroligt mäktigt! Kort sagt en stad man inte får missa! :)
Av Ryska
12 mars 2012 19:15
Den heter Isakskatedralen. Det är möjligt att gå upp i katedralen och man får då en utmärkt utsikt över de centrala delarna av St Petersburg.

Måste se katedralen också! Mins inte namnet men det är 150meter från golvet till kupolens tak! Otroligt mäktigt! Kort sagt en stad man inte får missa! :)
Av Ryska
12 mars 2012 19:23
Missa inte Kunstkamera. Kunstkamera är den första museet i St Petersburgsom är skapat på order av Peter den Store. På museet får du möjlighet att bekanta dig med doktors Ruysch anatomiska samling
Dessutom får du se entrapologisk utställningdär du får möjlighet att bekanta dig med olika människors livsstilar.

Peter-Paulfästningen är Sankt Petersburgs äldsta del och en av stadens främsta sevärdheter. Den rymmer såväl den storslagna Peter-Paulkatedralen som övergivna fängelsehålor och en liten strand som året runt samlar stora skaror solbadare.

Den Ryska museet är grundad av Nicolas II Museet öpnades år 1898 och inehåller Rysslands
Nationallkonst.Museet var den första i sitt slag och inehåller ca 400000 exponater. Museets exponater består av allt från medeltidaikoner till modern konst.

Sommarträgård grundades 1704 på order av Peter den Stora Sommarträgården får du möjlighet att bekanta dig med Italienska trädgårdsmästarnas värk från 1700-talet.
Av Annl
12 mars 2012 19:25
Åh vad spännande det låter.

Har du möjligen tips på trevliga restauranger med den fantastiska ryska maten?
Citerat från ryska:
Missa inte Kunstkamera. Kunstkamera är den första museet i St Petersburgsom är skapat på order av Peter den Store. På museet får du möjlighet att bekanta dig med doktors Ruysch anatomiska samling
Dessutom får du se entrapologisk utställningdär du får möjlighet att bekanta dig med olika människors livsstilar.

Peter-Paulfästningen är Sankt Petersburgs äldsta del och en av stadens främsta sevärdheter. Den rymmer såväl den storslagna Peter-Paulkatedralen som övergivna fängelsehålor och en liten strand som året runt samlar stora skaror solbadare.

Den Ryska museet är grundad av Nicolas II Museet öpnades år 1898 och inehåller Rysslands
Nationallkonst.Museet var den första i sitt slag och inehåller ca 400000 exponater. Museets exponater består av allt från medeltidaikoner till modern konst.

Sommarträgård grundades 1704 på order av Peter den Stora Sommarträgården får du möjlighet att bekanta dig med Italienska trädgårdsmästarnas värk från 1700-talet.
Av Ryska
12 mars 2012 20:18
Om du vill äta en god middag och samtidigt se en fin varieté show kan jag rekommendera Trojka
http://www.troika-spb.ru/engabout/

Äta riktig rysk mat kan du på t.ex.
Restaurang Palkin, Nevskij prospekt 47
Russkij ampir, Nevskij prospekt 17
http://old.concord-catering.ru/en/restaurants/russian-ampir/

Billigare alternativ:
Sovjet café Kvartirka
Nevskij prospekt 51
Citerat från annl:
Åh vad spännande det låter.

Har du möjligen tips på trevliga restauranger med den fantastiska ryska maten?
Av Annl
14 mars 2012 07:18
Tack snälla för alla tips!

ser verkligen fram emot att komma till Sankt Petersburg!
Citerat från ryska:
Om du vill äta en god middag och samtidigt se en fin varieté show kan jag rekommendera Trojka
http://www.troika-spb.ru/engabout/

Äta riktig rysk mat kan du på t.ex.
Restaurang Palkin, Nevskij prospekt 47
Russkij ampir, Nevskij prospekt 17
http://old.concord-catering.ru/en/restaurants/russian-ampir/

Billigare alternativ:
Sovjet café Kvartirka
Nevskij prospekt 51
Citerat från annl:
Åh vad spännande det låter.

Har du möjligen tips på trevliga restauranger med den fantastiska ryska maten?