Tips om rundresa i Asien

Av Annl
3 mars 2013 18:17
Visningar: 734
Hej,

Vi sitter och spånar på tänkbar sommarsemester för nästa sommar, dvs. 2014, och eftersom vi gillade Vietnam så mycket har vi pratat om att återvända dit men också att se mera av Asien.

Vi tänker oss att vara ute drygt en månad och jag skulle gärna vilja ha hjälp av alla er erfarna Asien-resenärer som jag vet finns här på RG.

Vi har lite lösa tankar på destinationer som vi skulle vilja besöka och vi vill gärna ha feedback på den planen och även om det är någon resrutt som är smidigare eller smartare än andra.

Vi vill besöka:

Hanoi och Halong Bay (nybesök)

Saigon (återbesök) och i Vietnam räknar vi med att stanna ungefär en vecka, fördelat på ungefär fyra nätter i Hanoi och två eller tre i Saigon.

Sen vill vi gärna besöka Ankor Wat.

Fråga är då hur man lämpligen tar sig dit från Saigon. Kan man färdas på Mekongdeltat eller är det inte möjligt så att det är flyg som är bäst?

Efter detta skulle vi gärna vilja besöka Borneo.

Vad finns där att göra förutom att kolla på djungeln och urangutangerna? Hur länge bör man stanna där? Tips på roliga saker som man kan göra? Finns det möjlighet till fina bad och slappa dagar där?

Vi har också pratat om att vi skulle vilja besöka Bali eller Filipinnerna. Funkar detta klimatmässigt i juli? Alla tips på trevliga ställen rekommenderas.

Hur är det att tänka sig att resa hem via Bangkok? Är det helt fel klimatmässigt att komma till Bangkok i slutet av juli?

Eller har ni något annat spännande resmål att rekommendera i dessa regioner som kan passa in i den tänkta rundresan?

Tack på förhand!
3 mars 2013 18:55
Hej!
kan svara på en par av frågorna. Vi var på Bali 2011 i juni-juli. Det var vår andra besök sommartid och vädret är kanonbra. Tror faktiskt att sommaren är den bästa tiden på Bali.
I somras var vi i Bangkok och Koh Samui och hade toppenväder.
Saigon är häftigt, varit där två gånger, dock ej sommartid. Själva tar vi en Californientripp med avslut på Hawaii denna sommar.
Hälsningar Susanne
3 mars 2013 19:18
Det verkar ju som du redan bestämt de flesta resemålen själv....;) men jag kan varmt rekommendera Bali som är mycket trevligt och med god mat och glöm inte att besöka min väns ställe på Bali:
http://www.cafesmorgas.com/
Sen kan jag varmt rekommendera Indien men det kanske inte räcker till med tiden. Där finns så mycket att se att man säkert skulle behöva flera månader för att resa runt bara där.
Och visst kan man åka hem via Bangkok och stanna där några dagar, utmärkt mat och shopping och många sevärdheter.
Mvh Eva
Av Annl
3 mars 2013 20:08
Tack snälla för era tips och vad bra att Bali funkar klimatmässigt under vår sommar.
Av Hille2
4 mars 2013 09:07
Vill ni ha en bekväm resa mellan Ho Chi Minh och Siem Reap så är det flyg som gäller. Men det går även båtar, stora bussar och minibussar mellan Ho Chi Minh-Phnom Pen/ PP-Siem Reap. Har rest den sträckan både med buss och med båt och skulle inte göra om det om jag inte hade för avsikt att stanna på fler ställen efter vägen.
Av Annl
4 mars 2013 17:14
Tack Hille,

Det låter som om det är flyg som gäller.
Citerat från hille2:
Vill ni ha en bekväm resa mellan Ho Chi Minh och Siem Reap så är det flyg som gäller. Men det går även båtar, stora bussar och minibussar mellan Ho Chi Minh-Phnom Pen/ PP-Siem Reap. Har rest den sträckan både med buss och med båt och skulle inte göra om det om jag inte hade för avsikt att stanna på fler ställen efter vägen.
Av Hille2
4 mars 2013 17:21 (redigerad)
Citerat från annl:
Tack Hille,

Det låter som om det är flyg som gäller.
Citerat från hille2:
Vill ni ha en bekväm resa mellan Ho Chi Minh och Siem Reap så är det flyg som gäller. Men det går även båtar, stora bussar och minibussar mellan Ho Chi Minh-Phnom Pen/ PP-Siem Reap. Har rest den sträckan både med buss och med båt och skulle inte göra om det om jag inte hade för avsikt att stanna på fler ställen efter vägen.
I och för sig så finns det ju kryssningsresor också om man vill ha det bekvämt. En annan sak är väl vädret. Det kan regna ihållande och blåsa rejält i södra Vietnam under sommarmånaderna så då känns kanske inte en kryssning eller båt/buss så lockande.
Bangkok är okey i slutet av juli. Visst kan det komma lite störtskurar och vara mulet. Men inte värre än att det känns skönt att slippa den stekande solen som man kan bli rejält knäckt av i en storstad.
Av Annl
4 mars 2013 17:23
Möjligen en tanke men vi hade tänkt oss en snabb tur till Kambodja bara. Är Phom Phen något att ha eller ska man hoppa det ocjh bara koncentrera sig på Ankor Wat?
Citerat från hille2:
Citerat från annl:
Tack Hille,

Det låter som om det är flyg som gäller.
Citerat från hille2:
Vill ni ha en bekväm resa mellan Ho Chi Minh och Siem Reap så är det flyg som gäller. Men det går även båtar, stora bussar och minibussar mellan Ho Chi Minh-Phnom Pen/ PP-Siem Reap. Har rest den sträckan både med buss och med båt och skulle inte göra om det om jag inte hade för avsikt att stanna på fler ställen efter vägen.
I och för sig så finns det ju kryssningsresor också om man vill ha det bekvämt.
Av Hille2
4 mars 2013 17:29
Redigerade lite i inlägget ovan medans du skrev...
Av Hille2
4 mars 2013 17:33
Gillade du Ho Chi Minh så skulle jag tro att du gillar PP också. Väldigt mycket mer kaotisk, större fattigdom, tiggande barn och mycket mindre välordnad dock.
Av Modkr
4 mars 2013 19:38
Hej!
Jag älskar att resa i Asien. Om ni ska till kambodja tycker jag att ni även ska åka till Pnom Phen. När vi var där åkte vi med en organiserad busstur från Angkor Wat till Pnom Phnom Penh Man fick se och uppleva en hel del på vägen, mycket primitivt och annorlunda. Åkte en bit på Mekongfloden innan vi framme i PP. Där var vi bl.a på the killing fields samt en skola - Toul Sleng , som Pol Pot gjorde om till ett fängelse. Väldigt gripande, och allt har hänt nyligen.Kambodja är ett väldigt fattigt land och det finns mycket tiggare. Man måste ha en bra sjukförsäkring så att man lätt kan ta sig till Thailand om det skulle behövas. Sjukvården där är under all kritik, eftersom de flesta läkare mördades av Pol Pots mannar.
För några år sedan var vi i Thailand knappt en månad i juli-augusti. Vi var i Bangkok, Koh samui och Koh phangang. Vädret var mer molningt än på vinterhalvåret, men vi tyckte inte att det gjorde så mycket, för i o med det så var det lite svalare.På dessa veckorna tror jag att det regnade 3-4 ggr, och då bara i ett par timmar.
Trevlig resa!
Av Annl
9 mars 2013 09:58
Tack för spännande svar och det låter som att det måste bli ett stopp i PP också.

Är det någon som kört sträckan PP - Ankor Wat? Hur funkar det? Eller är det bättre att flyga?
Citerat från modkr:
Hej!
Jag älskar att resa i Asien. Om ni ska till kambodja tycker jag att ni även ska åka till Pnom Phen. När vi var där åkte vi med en organiserad busstur från Angkor Wat till Pnom Phnom Penh Man fick se och uppleva en hel del på vägen, mycket primitivt och annorlunda. Åkte en bit på Mekongfloden innan vi framme i PP. Där var vi bl.a på the killing fields samt en skola - Toul Sleng , som Pol Pot gjorde om till ett fängelse. Väldigt gripande, och allt har hänt nyligen.Kambodja är ett väldigt fattigt land och det finns mycket tiggare. Man måste ha en bra sjukförsäkring så att man lätt kan ta sig till Thailand om det skulle behövas. Sjukvården där är under all kritik, eftersom de flesta läkare mördades av Pol Pots mannar.
För några år sedan var vi i Thailand knappt en månad i juli-augusti. Vi var i Bangkok, Koh samui och Koh phangang. Vädret var mer molningt än på vinterhalvåret, men vi tyckte inte att det gjorde så mycket, för i o med det så var det lite svalare.På dessa veckorna tror jag att det regnade 3-4 ggr, och då bara i ett par timmar.
Trevlig resa!
Av Hille2
9 mars 2013 13:12
Med stor buss tar det ca 5 timmar, bussarna är nya och fräscha. Båt tar ungefär samma tid. Man får chansen att se mer när man åker buss än med båt då floden är så bred att man inte ser land på ungefär halva sträckan.
Av Annl
9 mars 2013 13:16
Kan du rekommendera att man kör själv i en hyrbil? Vad jag förstått så behöver man dessutom bil när man ska besöka Ankor Wat.
Citerat från hille2:
Med stor buss tar det ca 5 timmar, bussarna är nya och fräscha. Båt tar ungefär samma tid. Man får chansen att se mer när man åker buss än med båt då floden är så bred att man inte ser land på ungefär halva sträckan.
Av Hille2
9 mars 2013 14:34
Själv är jag inte tillräckligt modig för att köra själv då de flesta verkar ha "egna" trafikregler ;)
En annan sak, förutom bilkörningen, som skulle oroa mig är risken för att bli stoppad och bötfälld för något man inte gjort eller ansedd som vållande till något som man är oskyldig till vid en eventuell olycka. Vill ändå inte direkt avråda, kan hända är jag för försiktig och vägen är ju riktigt fin numera.
Av Basta
9 mars 2013 17:14
I Angkor Wat området kan man inte köra själv. Man hyr en taxi eller ännu hellre en tuk-tuk. Föraren kör runt med dig och väntar vid de olika templen. Föraren får dock inte agera guide, utan den bokar man separat.
Av Annl
10 mars 2013 08:48
Tack för era värdefulla svar - låter som om det är flyg som gäller och bra att få veta att man inte får köra själv i Ankor Wat - det hade jag fått information om man kunde men det är ju bra att veta att det inte är så.
Av Hille2
10 mars 2013 10:02
Citerat från annl:
Tack för era värdefulla svar - låter som om det är flyg som gäller och bra att få veta att man inte får köra själv i Ankor Wat - det hade jag fått information om man kunde men det är ju bra att veta att det inte är så.
Att cykla runt i området är inte så dumt det heller.
Av Basta
10 mars 2013 10:14
Jag backar på mitt svar angående att köra själv i Angkor området. Man FÅR köra själv, problemet är snarare att man inte KAN, eftersom det oftast inte går att hyra bil utan chaufför. Vid vår fråga om att köra själv så fick vi svaret att man inte fick, antagligen avsågs då att vi inte fick hyra bil.
Av Annl
10 mars 2013 10:39
Vet du hur långt det är att köra mellan PP och Ankor Wat? Jag tänker att det skulle kunna vara ett alternativ om man vågar sig på att köra själv. Det Hille skrev är ju viktigt att beakta.
Citerat från basta:
Jag backar på mitt svar angående att köra själv i Angkor området. Man FÅR köra själv, problemet är snarare att man inte KAN, eftersom det oftast inte går att hyra bil utan chaufför. Vid vår fråga om att köra själv så fick vi svaret att man inte fick, antagligen avsågs då att vi inte fick hyra bil.
Av Basta
10 mars 2013 10:57
Det är drygt 300 km mellan Phnom Penh och Siem Reap. Bussresan tar 5 timmar, inklusive paus. Angkor Wat ligger några km utanför SR.
Jag håller med Hille, skulle inte köra själv, och då handlar det inte främst om trafiken. Bussen är ett bra alternativ.
Av Wiwi
19 dec. 2013 18:58
Var på Borneo i november 2012.En oförglömlig fantastisk upplevelse.Res till Kuching i Sarawak och ta in på t.ex Kuching Waterfront Lodge.Centralt,enkelt,billigt,rent och mycket trevlig personal.En kort bit från hotellet ligger resebyrån Borneo Interland Travel.Har man tur jobbar Mr Bong kvar.Han har passerat 60 och hade funderingar på att pensionera sig.Den proffsigaste guiden jag har träffat.Man kan ev. få se orangutanger i Semengongh och man kan övernatta i Longhouse hos Ibaner.Resebyrån har flera bra utflyktsmål.Santubong ligger ca 3 mil från Kuching och jag rekommenderar ett par övernattningar på Village House där.Från Santubong är det nära till stranden Damai beach.Här kan man ta en regnskogspromenad utan guide.Mycket bra markerad slinga som tar ca en timme.Paddlade kajak och lagade mat i bamburör i djungeln. www.perayahomestay.com Mr Bong känner Valentine Val Ritong som leder dessa utflykter.Mycket trevliga människor på Borneo och jag kände mig trygg.