TIPS om Maldiverna från rutinerad Maldivian wannabe!

Av Lialu
6 mars 2013 15:11
Visningar: 2822
Hej!

Har kollat diskussionstrådarna här och skulle gärna vilja bidra med några enkla tips;

Det är superenkelt att "boka själv" direkt med en resort. De är mycket proffsiga och vänliga. :-)

Högsäsongen är visserligen jan-april, men priserna m bättre i t.ex. oktober-november-. Jag åker alltid på hösten numera. Även om det skulle regna nån stund så gör det inget eller lite.

Kolla Turkish Airlines. De har börjat köra från Stockholm till jättebra priser och riktigt bra flygtider. Vi ska testa dem i november 2013, vår nästa tripp. Vill ni toklyxa? Qatar business calss är så bra att jag hade kunnat stanna där och bara flyga fram och tillbaka i 2 veckor. :-)

Prisvärda öar = Kuredu, Filitheyo, Reethi beach, Komandoo t.ex. Komandoo är för vuxna, perfekt för honeymoon!

KOmbinera = Kuredu och Komandoo eftersom de ligger nära och drivs av samma bolag slipper man dyra transfers.

BAROS = min favorit. Allt i världsklass, ändå otroligt laid-back och personlig, varm service när den är som bäst. Dvs service som inte känns som "service". Deras "Sandbank dinner" mitt ute på en sandplutt (ca 500 m2) i Indiska Oceanen under stjärnorna är oförglömlig. Bara du & din älskling och privat middag med champagne och hela racet medan solen går ner och stjärnorna kommer fram. Snacka om läge för frieri!!!!

Till slut; Fundera inte på om ni ska åka till t.ex. Thailand istället. Det går INTE att jämföra dessa resmål överhuvudtaget.

OCH, NEJ, du kommer INTE att bli uttråkad. Det finns massor att göra - om man vill.

Lycka till med att välja och vi kanske ses i november??

/Linda maldivernakoll.se
Av Ivan
10 mars 2013 16:06
Ett litet allmänt tips. Det kan vara mycket strömt runt atollerna och mellan dem.
Dykningen är helt OK även om det finns bättre dykvatten. Driftdive är ett måste.
Då är man ju (bör man) vara flera och har koll på varandra. Plus följebåt.
Att snorkla ensam bör man se upp med. Strömmen kan snabbt dra iväg till oönskade riktningar.
Av Friss
24 mars 2013 13:25
Hej!! Har precis kommit hem från Reethi beach, det var underbart. Uttråkad blev man knappast, har aldrig varit med om att dagarna gick så fort, det trodde jag inte, önskade många gånger man kunde stanna klockan. Till Maldiverna måste jag igen någon gång, kan inte bli bättre. Är vädret stabilt i början på november?? Tack för en bra sida (Maldivernakontroll), läst mycket om öarna där...
Mvh, Anneli
21 apr. 2013 20:07
Hur e vädret i december och e någonj ö sämre än dom anndra

Med vänlig hälsning mikael
21 apr. 2013 21:52
Funderar på Maldiverna jul/nyår, vågar man hoppas på sol eller är det stor risk att semestern regnar bort?
21 apr. 2013 23:24
Jag säger det samma, Maldiverna ÄR SEMESTER! Så skönt att bara ligga och guppa och titta på fiskar genom en cyklop och du ser lååååångt!
Man blir verkligen inte uttråkad!
Var på Merrefenfushi för länge sedan och minns det som om det var i går.
http://www.meeru.com
God mat och härliga stränder och ingen trängsel eller stress! Skönt!
Mvh
30 juni 2014 10:56
Hej,
Vi har tänkt att åka i September? HUr är vädret? Kan någon rekommedera?
Av Npd
17 maj 2015 09:48
Hur mycket spara man genom att boka själv jämfört med resebyrå?
17 maj 2015 21:08
Citerat från Npd:
Hur mycket spara man genom att boka själv jämfört med resebyrå?
Det är inte säkert att man sparar något. Ofta är det faktiskt tvärtom, men det beror helt på vilken period man reser och vilken ö man vill till. Det är bara att jämföra helt enkelt. Kolla vad en resebyrå tar och kolla sen upp flyg och vad det skulle kosta att boka på hotellets hemsida. Se bara till att du tar med priset för transporten till ön.