Tips om bra arrangör av utflykter på Island

Av Asasu
31 aug. 2015 19:38
Visningar: 430
Hej! Finns det någon som kan tipsa om en bra arrangör av äventyrliga utflykter på Island? Jag ska åka dit i slutet av september med mina två söner 19 och 22 år. Vi är ute efter turer till glaciärer, vulkaner, vattenfall osv. Det finns en uppsjö av arrangörer, men vilken är bäst? Hälsningar Åsa
Av Maryg
2 sep. 2015 21:33
Jag och en kompis åkte på en ordnad resa påsken förra året, men bokade en dagsutflykt separat. Jag kommer inte ihåg vad bolaget heter, men tror att de flesta har liknande upplägg. Här är en liknande:
http://www.icelandexcursions.is/tour/day_tours/AH34_south_coast,_waterfalls_and_glacier_hike/Iceland.is

Reynisfjara - häftigt stenstrand och klippformationer.
Skogafoss och de mindre vattenfallen i närheten var mycket fina och man kom dom väldigt nära.
Vi var lite besvikna på glaciärvandringen då vi inte gick så långt upp, men jag gissar att det är vad man hinner då gruppen var ganska stor och alla har olika förutsättningar. Kom ihåg att ta med bra skor som är vattentäta om ni ska vandra på glaciären. Överlag var vi mycket nöjd med utflykten då vi fick se många mindre vattenfall och varierande natur. Ett tips är att ta med torra kläder att byta till, när vi var där i under påsken var det blött och kallt och vi hade önskat att vi hade ombyte med oss i bussen. Trots det är vi mycket nöjda med resan och utflykterna.

Vi åkte även på en Golden Circle tour och besökte Blå lagunen som var inkluderad i resans pris och något av ett måste på Island.

Vi åt middag på Uno, Kjallarinn och Brooklyn, alla tre var helt suveräna restauranger mitt i centrum och mycket prisvärda, Kjallarinn ska vara en finare och dyrare restaurang men vi tyckte priset var helt ok med tanke på maten och servicen. Det är väldigt fint i Reykjavik och det är enkelt att promenera runt i stan.

Missa inte att besöka Hallgrimskyrkan och att åka upp i tornet, fantastisk utsikt över Reykjavik och väl värt de cirka 60 kr som det kostar.

Island har en fantastisk natur och mycket god mat. Jag hoppas ni får en trevlig resa!

Hälsningar
Marie