Tips om bali / lombok resa

Av Zepo
20 juni 2014 19:50
Visningar: 3608
Hej gott folk, det är så jag planerat en resa till bali nu i juli månad. Jag behöver lite tips. Tanken är Kuta-Lombok-Gili T och sedan ubud.

Jag undrar för att se de sevärdheter som finns på lombok, som berget/vulkan berget och vattenfall så, vart är det bäst att bo på lombok !? kan man ta sig dit från gili öarna!? för då tänker jag slippa bo på lombok utan ta mig direkt till Gili T och sedan därifrån göra utflykt till de olika natur/sevärdheter som finns i lombok!

Vilket sätt är bäst att ta sig till gili T ?

Jag är tacksam för all svar.
andra allmänna tips som ni vill dela med er av erfarenhet så är jag tacksam
20 juni 2014 22:06
Hej

Jag och min familj var på Bali för 2 år sedan. Vi åker tillbaka nu den den 20 juli och är borta i 3 v.
Det är inget svårt att ta sig till Gili T från Bali och inte heller svårt att ta sig till Lombok där ifrån.

Vi bokade båt när vi kom till Sanur där vi var i 2 nätter innan vi åkte till Gili. Vi fick säkert åka 1 tim med bil då båten gick en bra bit från Sanur. Denna gången ska vi ta båt direkt från Sanur ut till Nusa Lembongan
och sedan båten till Gili.

Vi kontaktade företaget på Gili dagen innan vi skulle åka tillbaka till Bali för att garanterat få plats.

Jag har aldrig varit på Lombok men vad jag har kollat upp så går det båtar både till Lombok och de andra Gili öarna från Trawangan.

Vi va i Ubud 2 nätter. Va bara en snabbis på marknaden då vi skulle tillbaka till Kuta. Men det finns säkert fina platser även där. Denna gången har jag tänkt kolla runt lite mera i stan, även ta en raffting tur och se lite vattenfall. Har läst att många tycker monki forest är en sevärdighet. Kolla in 29grader.se en fantastisk blogg av en tjej som bott på Bali och skriver mycket om vad dom gjort på Bali.
Ha en trevlig semester och Bali är jätte fint med väldigt trevlig befolkning.

// Carina
24 juni 2014 10:58
Var på bali , Lombok och alla tre gili öar i januari. Mitt bästa tips är helt klart Lombok, vi bodde i kuta Lombok. Hade inget bokat utan reste dit vi fick tips . Hotell bokade vi på plats, be om att få se rummen innan ni bestämmer er :)
Vattenfall finns i norra Lombok, vi hyrde en chaufför som tog oss dit vi ville. Se till att få fast pris. I kuta Lombok surfar man, även där hyrde vi en surf instruktör som fixade allt, utrustning, bil/ moppe mm. Alla är väldigt vänliga och hjälpsamma. Förutom i hamnen på Lombok till gili. Se upp för att bli lurad! Gå inte på att färjan precis gått men om ni betalar lite extra får ni åka med en annan. Var stenhård! Låt dem inte bära era väskor- då ska de ha betalt. Dem var riktigt fula med allt sånt där. Annars flöt allt på bra, men ha inte för höga krav ;)

Prata med lokalbefolkningen, dem tipsar gärna om fina stränder mm och har garanterat nån farbror som kan vara er chaufför :)

Båtar går från iaf 2 ställen på Lombok, står rätt bra skyltat och funkade smidigt.

Nästa resa skippar vi bali och kör direkt på Lombok och till öarna väster om, typ sumbawa :D
Gili Meni behöver man inte heller åka till enligt mig, medans Air var Nice, avkoppling och god mat. Trawangan var party och strand :)

Hoppas du får en grymt bra resa,