Tips och råd om side, Turkiet

5 aug. 2012 23:29
Visningar: 11969
Hej!
Jag och en tjej kompis ska snart åka till side i Turkiet, jag har aldrig varit i Turkiet medans min kompis har varit där några gånger innan, dock inte i side.
Vi ska bo på ett hotell/ lägenhetshotell som heter new garden, någon annan som bott på de hotellet? Eller har några andra bra råd om side överlag? Var ska man gå, vilket restaurang är bäst? Är de billigt? Vad ska man undvika osv.
Allmänna tips å råd hade varit väldigt bra. :)
Någon som kanske kommer va där samtidigt som oss? 18/8- 25/8 hör gärna av er i så fall!:)

Hoppas vi ses i Turkiet!
11 aug. 2012 00:18
Hejsan Linnnnnnnnnnnnnnnea :)
Vad trevligt att ni ska besöka Turkiet och side :) Jag och en kompis bodde på just det hotellet och ett var ett litet mysigt hotell med trevlig personal, mycket vänliga. Rummen var toppen tycket vi, Vi hade ballkong på vårat rum utåt poolens sida...

Side överlag är mycket lugn och trivsam och passar bra till barnfamiljer, äldre eller om man bara vill ta det lugnt och koppla av och inte ha så mycket hålligång :)
Lättast att ta er till stranden gör ni genom att ni går dit, det är dock en bit att gå så ni är beredda på det.
Till centrum kan man även gå och det är en mycket bra bit att gå, så se till att ha bra skor.

Maten är god att äta ute, det finns mycket att testa på allt från billig mat till dyr mat... Det ni inte får missa att äta är Dörner kebbab, vilket Turkarna är kända för. Det är helt juvligt :) Jag tycker att ni kan testa på det mesta som faller er i samken, var inte rädda att testa på...

Seevärdheter är bla Apollotemplet som ligger i Centrum fast mer vid vattnet där båtarna finns, så går ni strandprommenaden mot centrum ska den ligga på höger sida mot vattnet. Den kan vara lite svår att hitta, men fråga bara Lokalbefolkningen eller er reseledare :)

Det finns även turkisk Ullared nere i Side, där man kan shoppa vädigt mycket kläder ett ett lågt pris. MEN det är ingen kvallite på skiten :)

Hoppas ni får en trevlig resa i Side den 18 :) Fråga om det är något mer ni undrar ha det gött Benjamin
12 aug. 2012 22:00
Heej! va roligt med lite svar och att du dessutom bott på samma hotell, de låter ju hur bra som helst. Finns där några bra diskotek och barer i närheten av hotellet ? Vill ju inte bara ta de lugnt ;) är de lätt att ta buss och sånt? Var exakt ligger det turkiska Ullared?
Det får vi alldeles säkert, de blir vad man gör de till :)
13 aug. 2012 01:14
Hej igen....
De flesta barer ligger längs strandprommenaden och vill ni ha lite disko brukar de finnas i centrum :) Jag har ingen aning om hur busstrafiken fungerar där eftersom vi gick alltid in till centrum, Men annars får ni ta taxi hem från diskot :)
Det turkiska ullaredet ligger ochså vi strandprommenaden inåt stan... Har ingen aning hur låg tid det tar dit men kanske 15minuter att gå... Om ni reser charter kan ni fråga er reseledare ?

En liten vägbeskrivning från hotellet: Gå höger ut från hotellet,sedan vänster in på nästa gata..den gatan kommer kanska snabbt har jag för mig :) sedan på denna gata finner ni ett hotell på vä sida... När ni gått en bit kommer ni till en korsning, ta hö mot havet. Sedan kommer en till korsning (större vägen) gå över vägen till andra sidan, ta vä... Ha havet på er hö sida...
Sedan får ni gå en bit tills det kommer en vä väng och vägen forts. även framåt... TA hö in på den vägen. HÄR är en sluttande brant backe ner mot vattnet (palmer vig gångbanan ner)... Sedan går vägen er mot vattnet håll vänster.... DÄR finns en postkontor, ta er igenom husen på gångbanan (finns även en kiosk där). NU är ni nära vattnet :)

När ni kommit ner till vattnet finner ni strandprommenaden, ta vänster, vattnet på hö sida, restruanger på vä sida... Sedan får ni gå en bra bit och finner TURKISKA ULLARED PÅ VÄNSTER sida :)

Hoppas ni hittar, det var den vägen vi tog alltid in till stan och strandpromenaden leder till centrum.... NU var det ett tag sen vi var där, så något kan ha ändrat sig...

Självfallet blir hela resan vad man gör den till, är man bara aktiv så kan man få ut mycket av sin resa... Trevlig resa.
Av Jennxx
13 aug. 2012 18:45
Hej!

Jag och en tjejkompis var i Side 31/7-1/8 detta år. Vi bodde på ett litet enkelt hotell inte alls långt ifrån New Garden.

Vi fullkomligt älskade Side och jag hoppas att ni får det minst lika trevligt som vi hade det!

Centrum är lagom stort med shopping och många bra restauranger/barer och klubbar. Lighthouse var den största klubben som var både inomhuis och utomhus. Bra musik men dock väldigt mycket folk och ganska många.... Stirrande människor!

Jag skulle spciellt rekommendera Cosmopolitan Sky Bar & Restaurant. (Ligger vid hotellet Emirkan).
Vi gick dit andra kvällen på vår resa och det ångrar vi inte en sekund. Vi spenderade nämligen alla kvällar (nätter) efter det.
Det är ett relativt nyöppnat ställe med fräsh inredning, jääääääättegod turkisk mat (de har även engelsk mat), som lagas av en turkisk/engelsk kock, sjukt bra service, bra musik, jättetrevliga människor och drinkarna... Dem var att dö för!
Besök stället och jag lovar er att ni inte kommer att bli besvikna!

Jag hoppas att ni får en underbar resa.
Själv kan jag knappt bärga mig tills jag ska åka tillbaka :)

Med vänlig hälsning
Jenny Liljedahl
13 aug. 2012 19:32
jag tackar och tar emot era tips! De kommer vi deffinitivt ta hjälp av. Så går man bara strandpromenaden vänster eller höger hittar man det mesta? :) då ska de nog inte bli något problem att hitta.

Ligger cosmopolitan sky bar & resturant vid centrum eller nära new garden? jennxx
Hur är stranden i side Btw? :)