Tips och råd om Makerska rivieran och hotel LUCIJA samt Dubrovnik,

16 juli 2015 09:24
Visningar: 339
Hej alla,

Kommer att åka till Kroatien, Makerska Rivieran i september/okt.

1, någon som bott på hotellet LUCIJA och kan berätta lite om det?

2, Hur tar man sig lättast och snabbast till Dubrovnik från Makerska Rivieran.

3, något som vi inte bör missa?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Maria V
22 juli 2015 15:05
Hej!

Makarska rivieran är rätt lång så jag kan endast tala för Makarska (om det är dit ni ska)

Makarska är en otroligt fin stad, jag har varit där 2 ggr och i Kroatien 16 ggr.

1. Då jag endast bott i lägenheter som jag hyrt så har jag ingen erfarenhet utav hotellen där.

2. Lättast och snabbast till Dubrovnik är väl taxi eller hyra bil, jag har för mig att det går bussar också men inte stor koll då jag haft bil.

3. Det finns båtar som åker på dagsutlykter (varje dag om jag minns rätt) till ön Brac. Det får ni inte missa! Beroende på vilken båt man åker med så kanske ni kommer till fler öar men på Hvar kan ni strosa runt i de mysiga gränderna och se "gamla" kroatien, och kommer ni till Brac så kan ni enkelt ta en båt-taxi (finns alltid ett par stycken i hamnen) som sedan tar er till stranden Bol på ett par minuter. Stranden, som är utsedd till en av de vackraste stränderna i världen, är en otroligt fin sandstrand med turkost hav!

Det finns massor med gränder och små "gator" i Makarska, gå runt och utforska! Många gränder leder till små torg där de ofta har live musik och underhållning.

På ena sidan staden, nära marknaden om jag minns rätt, så har de en super mysig restaurang vid havet. UNDERBAR mat och suverän service. Väldigt väldigt fint och mysigt att äta middagen vid havet. Boka gärna bord för de bästa borden går åt snabbt och det är ofta fullt.

I Dubrovnik finns ett gammalt fort/slott (jag vet inte riktigt vad det kallas) där man kan gå in för en liten peng och gå igenom hela fortet. Det är faktiskt en upplevelse (jag har för mig att det var någon strids grej förr i tiden) så de har bl a en gammal kanon, som en liten "fängelsecell" m.m. Utsikten är fantastiskt fin, man ser hela staden åt ena sidan och andra sidan är klarblått hav och klippor så långt ögat kan nå. Ett tips är att INTE gå upp dit mitt på dagen då det är som varmast!! Vi gjorde det misstaget och FY vad vi svettades. Dom har ett litet fik när man kommit halvvägs där vi alla trängdes vid den lilla fläkten i hopp om lite nedkylning haha.

Och sist vill jag tipsa er om att äta kulglassen i Kroatien! Det är de godaste glassarna jag har ätit. Men gå dit ni ser att många går, på så sätt vet ni var de bästa finns. Tro mig, det är värt väntan :)

Hoppas att jag inte tjata ut detta för mycket, men ni kommer verkligen att trivas i Makarska! Trevlig resa.