Tips Nya Zeeland (sökes)

3 sep. 2014 13:59
Visningar: 528
Hallå där!

Jag befinner mig just nu i Australien och ska spendera ett halvår här. Jag är sugen på en 10-14 dagars resa till Nya Zeeland och undrar därför om någon här har tips på platser att besöka?

Min tanke är Brisbane till Auckland och sedan ca 10-14 dagar senare flyga från Christchurch till Sydney.

Vilka är de bästa platserna? Vad får jag absolut inte missa? Hur tar man sig smidigast runt i landet? Ska man besöka nord/sydön eller båda? (Jag är 19 år fyllda, man måste vara 20 för att hyra bil med AVIS, vet någon om det finns något annat företag att använda sig av?)

ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA! :-)
Av Emolis
3 sep. 2014 15:18
Hej,

På Nya Zeeland finns hur mycket som helst att se och göra och tips på sevärdheter är ju lite beroende av vad du är intresserad av, men jag skulle säga att ett besök i Rotorua är ett måste (ligger mitt på Nordön). Där finns gejsrar, varma källor mm och ligger omgiven av en fantastik natur.

Cape Reinga på nordspetsen av Nordön är också speciellt, där Stilla Havet möter Tasmanska Havet. Cape Reinga är en mycket viktig plats för maorifolket om du är intresserad av att veta mer om deras kultur. I så fall är ett besök på en marae en upplevelse.

Ett besök i Waitomo Caves (Nordön) för att se alla lysmaskar är också en upplevelse. Gillar du naturupplevelser är hela East Cape ner till Gisborne och vidare till Napier fantastisk. Mahia Peninsula är också värt ett besök med sina fantastiska stränder.

Sydön har också fantastisk natur, men hade jag bara haft 10-14 dagar hade jag nog lagt mesta tiden på Nordön och kanske bara några dagar i/runt Christchurch innan du flyger vidare.
3 sep. 2014 18:14
Åk buss istället. Kolla Magic bus t.ex. De har fasta rutter. Om du bara har 10-14 dagar hinner du inte med båda öarna.
Av Desires
3 sep. 2014 22:49
Hej!
Har bara varit på Nordön - 10 dagar! Så den tid du har tycker jag inte räcker till för båda.

Detta blev våra favoriter på vackra Nordön!
- Bay of Island-området är väldigt vackert och är man här under sommaren ska man definitivt ta sig ut med båt för att kunna simma med delfiner, ägna sig åt snorkling, fiske eller bad vid underbara stränder
- Roturua
- Cape Reinga, den nordligaste punkten i Nya Zeeland.
- ”Ninety Mile Beach” (83 km lång oavbruten strand med grå-vit sand) fast vi körde på ”rampen” eftersom vi blev varnade att det kan vara riskfyllt att köra direkt på stranden - den innehåller kvicksand…..
- Onemana beach - ljuvlig strand i gullig by!
- ”Cathedral Cove” - naturskön strand, som man promenerade till i regnskogsmiljö.

Foton från dessa platser och många mer tips hittar du här http://www.desires.se/#post74