Tips kring dykning för nybörjare Playa del carmen/cozumel

20 dec. 2015 12:46
Visningar: 1002
Hej, jag och min sambo ska resa till PDC över nyår och därefter Tulum och vi är lite sugna på att dyka. Jag har provdykt tidigare men för min sambo är det första gången. Vi undrar om någon kan tipsa om vad som gäller, vart man bör utgå ifrån samt vilken svårighetsgrad det är på dyken på dessa platser? Är cozumel bättre men svårare? Får man uppleva mycket genom bara provdyk eller bör man ta ett cert? Hur ser reglerna ut för dykning i cenotes? Behövs det cert för att få testa detta?

Hoppas någon kan svara på alla mina frågor :)
Av Joahol
4 jan. 2016 18:52
Hej,

Tänkte höra hur det blev med dykningen? Ska iväg med min sambo nu och vi har lekt med tanken att testa på dyka alternativt försöka ta cert? Hade ni det bra generellt?

/Jocke
7 jan. 2016 00:15
Det slutade med att vi tog ett dykcert på cozumel(hos Cozumel Dive School). Dykskolan var väldigt bra tycker vi, första dyken gjordes från strand, sista (open water 3 & 4) från båt. Ledarna hade engelska som modersmål och sen finns det även en svensk som håller i det, Kenneth heter han. De har ett bra säkerhetstänk och är väldigt pedagogiska :) Vi utnyttjade även deras hostel/kollektiv som de erbjuder(ingår i OW-kursen) vilket funkade bra :) hoppas ni hittar något som passar er!
Av Joahol
7 jan. 2016 23:04
Låter ju supernice! Hur många dagar ingick och hur mycket kostade det?

Tack för svar!
8 jan. 2016 03:57
350$/person och då hade vi tre dykdagar varav två från strand och en från båt. Dessa dagar hanns med på en halvdag och sen var det tre eftermiddag med teori. Upplägget kan nog variera lite då såklart väder spelar in och hur pass bra allt flyter på i övrigt... :) man mäker att man snabbt får skippa schema/tidtabeller när man kommer ner hit och anamma den mexikanska andan ;) lycka till!