Tips inför första resan till Thailand

23 juli 2014 13:51
Visningar: 326
Jag är himla dugen på att boka en resa till Thailand över jul/nyår 2014 tillsammans med min sambo. Ingen av oss har varit i Asien tidigare.

Jag har surfat runt en del bland resebyråer, flygbolag mm och känner att det är en djungel. Så, jag vänder mig till er resenärer som kan Thailand :)

Vi har jobbat otroligt mycket den senaste tiden och kommer inte kunna plocka ut så mycket semester nu under sommaren. Tanken med Thailand hade varit att få en avkopplande semester med härligt vatten och vackra stränder, lugna områden utan halva Sveriges befolkning;), god mat, tillgång till utflykter mm.

1. Hur ska vi tänka när vi bokar resan? Är det bästa att gå via en resebryå och boka flyg och hotell för hela perioden? Eller kan man boka endast flygstolar och åka ner och hoppas på att hitta hotell på plats? Ser framför mig boende i bungalows precis utmed havet :)

2. Hur tar man sig lättast runt i Thailand? Är det flyg, tåg, buss som är billigast?

3. Hade en tanke att boka flyg till Bangkok och sedan resa därifrån, är det en bra idé? Eller ska man flyga till något annat ställe?

4. Vilka är era bästa tips i Thailand när det kommer till vackra öar och stränder? Vilka öar får vi inte missa och hur ser resetiden ut isåfall från Bangkok?

Otroligt rörigt inlägg men hoppas att jag får napp från någon av er :)
Av Daquiri
23 juli 2014 14:49
Över jul och nyår behöver man ha bokat innan man ger sig ner. Hur ni ska ta er runt i Thailand beror på avståndet mellan tänkta orter. Bangkok är en fantastisk stad och bör inte missas. Städerna i Siambukten är väl fortfarande något genuint men över jul och nyår är det bara så att Thailand är svenskt. Flygen är nog ganska dyra nu. Man brukar vilja boka 11 månader innan för att hålla nere priset. Boka direkt med flygbolaget, det är det bästa.
Ingen tanke på Vietnam istället?
23 juli 2014 15:10
Tack för svar :)

Okej, förstod att jag är ute lite sent... Vietnam har jag inte alls tänkt på men är självklart öppen för förslag :) Är priserna bättre? Har du varit där?
Av Daquiri
23 juli 2014 15:24
Har precis kommit hem därifrån. Priserna är sjukt låga iallafall nu på sommaren. Tror dock inte det förändras så mycket eftersom Vietnam inte alls har den massturismen som Thailand har. Dock är flygpriserna lika dyra för man flyger nästan alltid via Bangkok när man ska dit.
23 juli 2014 15:34
Okej, vad tyckte du om det? och vart var du? Hur bokade du den resan?

Det jag undrar över resa till Thailand, är det dumt att boka nu? Är det så hutlösa priser så att det är bättre att vänta? Eller kan man komma över billiga priser fortfarande?
Av Daquiri
23 juli 2014 15:52
Jag har svårt för att se att priserna sjunker innan jul. Nu kan nog också badorterna få fullt på hotellen. Vi var i Saigon och Hoi An när vi var i Vietnam. Mycket trevliga platser.
Av Marilcj
23 juli 2014 19:53
Är ni bara två som ska åka så går det att få fatt på resor m bra pris fram i november...vi flög ner 9 dec 2013 och bokade 3 v innan via Flygstolen o flög med Qatar ovh hade mellanlandning i Doha på 2-3 tim i vardera riktning, 6500kr/pers.
Nu ska vi ha barn m resp o barnbarn med ner till jul o bokade även de via Flygstolen o flyger m Emirate o även där 2-3 tim i Dubai i vardera riktning, 6600/vuxen, bokade i mars eftersom vi var rätt många...ena sonen bokade själv via Ticket för 5300kr men han flyger ner redan månadsskiftet nov-dec o hem till jul.
Generellt är det perioden 13 dec-10 jan som är dyrare, sen går priserna upp igen runt v6 med andra ord v innan sportloven börjar, dalar igen en aning sista sportlovsveckan för att öka igen runt påsklovet.

Buss o tåg är billigare att ta sig runt med än flyg och dessutom bekvämt.
Håller ni er i Siambukten, ner mot HuaHin så finns det alltid någon form av boende att tillgå om man inte har krav på lyx o flärd, lgh, billigare hotell mm men jag hade garderat mig i alla fall och bokat första nätterna hemifrån.
Av Hannahl
24 juli 2014 08:43
Hej, jag skulle välja en annan period än just jul och nyår om det går, av flera anledningar men speciellt för att slippa en del av övriga turister och för att priserna är bättre. Vi har varit i Thailand 4 ggr och alltid köpt bara flygstol med charterbolagen till Phuket för att resa med direktflyg till bra peng. Vi bokar någon hotell natt hemifrån och sedan resten efter hand. Från Phuket kan man lätt nå öarna runt omkring, Krabi sidan och tex AirAisa har billiga flyg till massa olika ställen. Straxt norr om ön Phuket ligger en vacker nationalpark dit man kan göra 1-3 dagars turer. Rekommenderas starkt! Det är väldigt lätt att resa runt i Thailand. Titta på hemsidan Sawadee.com där kan du hitta all info om Thailand, hotell, saker att göra mm. Det blir lite lättare att planera då. Bangkok är väl värt ett besök, massor att se och göra. Om ni dyker så är Similan ett måste. Lycka till!